Australská rádia I.

radiotv22Mezi posluchači jasně vedou hudební rádia. Žádné ze zpravodajských či talk rádií tu není mezi prvními pěti nejoblíbenějšími stanicemi. Nejnovější průzkumy poslechovosti v Sydney navíc dokazují, že nová rádia se dokáží velmi dobře …Pohled na australskou rozhlasovou scénu s Petrem Lesákem, právě pobývajícím v Sydney se STUDENT AGENCY na Windsor Institute of Commerce and Languages.

Kdo je lepší? Češi nebo „klokani“? A záleží vlastně na tom?

Porovnávání porovnatelného a poměřování rovnocenného bývá zdravé a inspirativní. Proto mi dovolte, abych se pokusil postavit vedle sebe „běžná“ česká hudební rádia s „běžnými“ australskými stanicemi. Předesílám hned na úvod, že se nedovoluji pasovat do formy všeznalého mediálního specialisty. I kdybych chtěl, nejsem jím. Nechci poučovat ani vystupovat přechytrale. Po dvanáctii souvislých letech práce pro rádia v Čechách mám však dostatek troufání, abych se do podobného porovnávání pustil. Výsledkem budiž subjektivní souměření rovnocenných subjektů za účelem povzbudit, potěšit, přivést k novým nápadům.

Průzkumy poslechovosti rádií v Sydney

Mezi posluchači jasně vedou hudební rádia. Žádné ze zpravodajských či talk rádií tu není mezi prvními pěti nejoblíbenějšími stanicemi. Nejnovější průzkumy poslechovosti rozhlasových stanic v Sydney navíc dokazují, že nová rádia se dokáží velmi dobře a velmi rychle prosadit. Ačkoliv mediální trh v Austrálii vypadá jako dobře usazený a stojící na letitých stereotypech, jsou tu „supernovy“, které dokáží oslnivě zazářit. Nejnovější rádio se jmenuje NOVA, právě slavilo 2 roky existence a za tu dobu se dostalo na třetí příčku poslouchanosti místních rádií. NOVA je tak jen krůček od okamžiku, kdy pokoří letité stálice na místním rozhlasovém trhu – hudební stanici 2DAY (čti TODAY), která zdejšímu rozhlasový trh vede už 10 let, a rádio 2GB. Reklamu na stanici NOVA prodává společnost, která je v konkurenci ke společnosti, zastupující rádio 2DAY. Mluví se o tom, že v příštích průzkumech už NOVA jasně povede zdejší rozhlasovou scénu. Zejména díky tomu, že stanice má velmi úspěšnou a vtipnou ranní show a muziku, která kopíruje treend ve zdejších hudebních klubech, kterých je v Sydney „několik na každém rohu“. NOVA se rekrutuje jako rádio pro posluchače do čtyřiceti let, 2DAY boduje u lidí nad 40.

Průzkumy poslechovosti, zveřejněné v Sydney tento týden (14.5.2003), vypracované agenturou NIELSEN MEDIA RESEARCH:

Podíl na trhu Sydney (pondělí až neděle 05:30-24:00)

2DAY – 10,7%

2GB – 10,2%

NOVA – 10,1%

2UE – 9,2%

WSFM – 7,8%

2DAY – taneční muzika lehčího rázu. Nejsem odborník na hudbu, proto se neodvažuji detailně vypracovat analýzu hudední nabídku stanice. Ale cca kopíruje hudební stanici VH1.

Program: soutěže, celebrity místní i zahraniční (autentické záznamy jejich výroků, cca 1 min, od rána do večera + případně vtipný komentář moderátora), krátké zprávy v celou (doprava, co jde večer v TV a 3 zprávy z domova či světa – do 1min)

NOVA – taneční muzika „pro náročnější publikum“. Zhruba program britské MTV.
Program: soutěže, kvízy, hádanky, NOVA 96.9 DILEMA – každý den jiné „dilema“ (Jak byste se zachovali, kdybyste po 15-ti letech manželství zjistili, že vaše manželka se narodila jako chlap? Opustíte „ji“, nebo s ní zůstanete?), obyvatelé Sydney telefonují, jak se zachovají, odpoledne vyhlášeny výsledky (procentuální poměr); celebrity cca 2x za hodinu (od Danny Minogue, Kylie Minogue, přes Robbieho Williamse až po Justina Timberlakea – pouze jejich výroky s krátkým úvodem, většinou místo vstupu přes písničku)

Dojmy „na první poslech“

Jako modelový jsem si vybral prototyp klasické moderní hudební stanice, jak ji u nás provozuje většina rádií. Mechanika vysílání, stavba vysílacího schematu, rozložení zpravodajství i dalších rubrik a programových prvků do vysílacího dne je vysoce podobné s českými rádii. Lépe řečeno, je tomu naopak. Dovoluji se domnívat:-), že česká rádia vycházela z předešlých zkušeností rádií „západního“ stylu. Podobné jsou u většiny australských stanic také technologické postupy výroby znělek, předělů a podkresů a jestliže je nastolený jistý trend rozhlasové „grafiky“, užívají ji zdejší všechna rádia v nejrůznějších mutacích, avšak se solidně stejným základem. Až to vypadá, že se všichni obracejí na „jedny jediné ORMy“.
Čím se tedy stanice odlišují je muzika, obsah soutěží a některé nosné programové prvky.

Muzika podrobněji

Jazýček, resp. „ouško“ australského posluchače je zmlsané a chce jen to nej. Nejnovější, nejlepší, nejumístěnější v hitparádě, nejhranější v jeho oblíbených klubech. Tím, že „ozíci“ (hrdí obyvatelé Austrálie) myslí většinu dne na zábavu a do práce chodí jen proto, aby se mohli za vydělané peníze zábavě věnovat, mají velký přehled o tom, co je v hudebním byznysu nového. Kromě toho si běžný Australan týdně nakoupí několik CD a tvoří si to nejlepší rádio sám – doma, z vlastních desek. Vzhledem k místním příjmům jsou CD velmi dostupné (cena v K-martu za nejnovější alba činí 20AUD = cca 350,-Kč, singl cca 4AUD = 65,-Kč, průměrný výdělek v Austrálii neklesne pod 30.000AUD ročně). Většina Australanů je sice ráda, že žije v tak klidné a bezstarostné zemi, ale Amerika (U.S.A.) to prostě není, tak se alespoň snaží jako Američané chovat. Není divu, že o Sydney už se mluví jako o australském L.A. Se vší kreativitou a zálibou v různé druhy umění i se vší narcisistní sobeckostí. Součástí takového světa je samozřejmě přehled o tom, jaké filmy a jaké hity jsou právě „venku“. Muzika zaznamenaná do playlistů nejúspěšnějších australských rádií je proto pravděpodobně pečlivě sestavovaná na základě vkusu amerických posluchačů a na základě tamních hitparád. Nechybí samozřejmě vliv „matky královny“ v podobě muziky z britských ostrovů. Ale Robbie Williams tu není takový „king“, jakými jsou v australských rádiích někteří černošští rappeři nebo J.Lo. Dokonce i Eminem nebo Tatu jsou na místních stanicích slyšet více (alespoň dle dojmů, získaných při poslechu místní, brzy patrně nejposlouchanější stanice, NOVA 96.9FM. Oslavila teprve 2 roky existence, ale neboť je silně propojená s místní úspěšnou komerční televizí, má mohutnou reklamní podporu na televizní obrazovce a tudíž masovou oblibu posluchačů).

Soutěže

Soutěže jsou velmi vtipné, neboť australský posluchač rovná se velmi vděčný a veselý posluchač, co se ve vysílání nestydí, ale pořádně so v éteru odváže, a australské rádio, když už nějakou soutěž rozjede, nesoutěží o propisku nebo cédéčko, ale vždycky o peníze a vždycky nejméně o stovku (=cca 1.800,-Kč). Soutěží není v rádiích příliš a většinou jde o jeden soutěžní princip, protínající celý den. Jedna soutěž s jedny pravidly se tak dostane do vysílacích frekvencí všech moderátorů od rána do večera a k uším posluchačů v rámci celého dne.

Jaké soutěže jsem zaznamenal a zaujaly mě?

KLAKSONY

Originální se mi zdá soutěž pro řidiče, sedící právě za volantem. Do studia se na výzvu moderátora dovolají dva posluchači, jsou na svém mobilu ve svém autu. Každý ze soutěžících se hlásí klaksonem (soutěžící jedna – jedno zatroubení atd.). Moderátor zadá dotaz, kdo ví odpověď, zatroubí, moderátor jej vyzve a soutěžící odpoví – dobře nebo špatně. Hraje se na určitý počet bodů, kdo má jako první dejme tomu 3 body za správnou odpověď, „odjíždí“ o pár stovek dolarů bohatší.
Princip odpovídání klaksonem je využíván i při ranních show, kdy si moderátoři rádi s řidiči povídají o jejich sexuálním vytížení. Tentokrát nejde o soutěž, ale jen o zábavu. Moderátoři ranní show se řidičů například ptají: Kolikrát jste měl za poslední týden sex? A řidič troubí, kolikrát. Následují dotazy, typu: A kolikrát denně byste sex chtěl v ideálním případě mít? (řidič většinou troubí o 106). Kolik jste vystřídal za poslední půlrok partnerek? Kolikrát jste to zkusil s chlapem? atd…

WRONG SONG

Tahle soutěž byla patrně v různých mutacích provozovaná i u nás. Stanice má připravenu velkou řadu ukázek z aktuálních hitů, ovšem přezpívaných jiném rytmu, o oktávu níže či výše, zachovaná jsou jen slova a zdánlivě i melodie. Přezpívaná píseň má pouze jytarový doprovod. Běží 10s ukázka, posluchač má pak 5s na to, aby správně odpověděl, o jakou píseň se jedná. Jako důkaz je pak puštěna ukázka originálu. Posluchač, který se trefí, si opět odnáší nějaký ten zajímavý finanční obnos.

Příště:
Celebrity v každém rádiu

Chyby ve vysílání

Slogany a identifikace stanice ve vysílání

Moderátoři

Ze Sydney, kde jsem se STUDENT AGENCY Vás zdraví

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .