Richard Medek to ve své nové pozici nemá jednoduché. Do funkce generálního ředitele Českého rozhlasu nastoupil s cejchem v podobě výroku o tom, že posluchači Rádia Wave nejsou budoucností tohoto národa. V očích posluchačů této stanice má tedy „vymalováno“. Mě zaujal jiný jeho výrok.
V pondělním Studiu ČT24 Richard Medek reagoval na narážku Patricie Strouhalové, že si posluchači Radiožurnálu stěžují na hudební dramaturgii, zajímavými slovy. Podle jeho vyjádření se s hudební složkou této stanice hýbat nebude a v současnosti je vybírána „přísně podle vědeckých zásad“. Tato slova u mne vyvolala údiv a následný dlouhý smích. Možná to byl smích nevědoucího, ale měl jsem za to, že muziku by měl na rádiu vybírat hudební dramaturg s citem a ne podle nějakých vzorců.
Vědecké zásady bych odložil na vedlejší kolej a zaměstnal bych raději na Radiožurnálu hudební dramaturgy se vkusem a širokým rozhledem. Současný stav, kdy jsou protěžovány druhořadé popové hvězdy typu Petra Koláře nebo Lucie Vondráčkové v kombinaci s totalitními celebritami a přestárlou hudbou zpoza našich hranic, je vskutku tristní. Neříkám, že vše je nesnesitelné, něco je i dokonce dobré, ale víme, že kapka inkoustu dokáže zakalit velké množství vody.
S tím mě napadla vskutku „revoluční“ myšlenka. Kdyby se na Radiožurnálu v hudební dramaturgii pohybovali erudovaní lidé, nebyla by potřeba vzniku nové zpravodajsko-publicistické stanice. Když si odmyslíme otřesnou hudbu, plní tuto funkci právě Radiožurnál.
Richard Medek mluví o potřebě úspor v Českém rozhlase. Zaplatit pár lidí s hudebním přehledem musím být rozhodně levnější, než výstavba zbrusu nové rozhlasové stanice. A možná by zbylo více peněz třeba na projekt Odhalení.
Naprosto souhlasím se článkem. Neustále rotující hudba na Radiožurnálu – playlist, který snad nikdo neupravuje. Dům holubí pouští snad každý den. Když jsem jim napsal, že se mi to nelíbí, tak poslali toto: “ Vážený pane Koláři,
děkujeme Vám, za vaše názory na vysílanou hudbu na Radiožurnálu, ale bohužel
o nějakém zásadním rozšíření interpretů neuvažujeme, protože prostě další
úspěšní interpreti neexistují zvláště na domácí scéně.
Podobné úvahy a rady té Vaší, vedly v minulosti k ohrožení této stanice v
jejím dominantním postavení mezi médii.
Řadu let Radiožurnál ztrácel více a více posluchačů a ubýval na oblíbenosti.
Právě hudba byla jedním z nejslabších článků Radiožurnálu.
Bylo to právě díky malé selekci a vysílání nových neznámých titulů.
Jen několik současných úspěšných titulů hrajeme jedenkrát denně v různých
časech. Ostatní mají rotaci 3-6 dnů.
Abych Vám mohl v tomto krátkém mailu vysvětlit alespoň základní problém,
musíte si uvědomit, že Radiožurnál má největší věkové a zároveň sociálně
demografické rozpětí posluchačů.Bylo více než nutné, toto hledisko vzít v
úvahu.
Nemůžete také zaměňovat zpravodajský formát s hudebním.
Náš hudební program je nyní velmi pečlivě a odborně připravován na základě
výsledků testování písní, oblíbenosti hudebních žánrů atd. v řadách
posluchačů v jednotlivých cílových sociálních i věkových skupinách. Tím se
podařilo sestavit více než úspěšný model. Do zařazování titulů se vnesla
jasná a přesná koncepce, do které nezasahujeme vlastními nápady.
Všechny tituly testujeme u posluchačů na oblíbenost a tzv.ohratelnost. Tudíž
hudba, kterou můžete nyní slyšet, je především zvolena samotnými našimi
posluchači. Testy provádíme nepřetržitě. Rotace a denní analýzy každého
vysílaného titulu denně vyhodnocujeme. Kdybychom zjistili, že o titul už
není zájem určitě ho vyřadíme.
To, že každý interpret nahrál více písní, neznamená, že je posluchači chtějí
slyšet.
S tím my bohužel nemůžeme ani neumíme nic udělat. Posluchači jsou už 20 let
svobodní a oni si vybírají stanici na stupnici.
My jen nechceme, aby kvůli hudbě museli přelaďovat.
Radiožurnál je špičkovou zpravodajskou stanicí v Česku a je na čele 20
veřejnoprávních stanic a ostatních bezmála 100 stanic u nás.
Negativních ohlasů, podobných tomu Vašemu, na jeho vysílání velmi ubylo a
mrzí nás, že Vám vysílání nevyhovuje, ale vkus, jak jistě víte, se liší od
posluchače k posluchači. Úzká selekce hudby je bohužel nutná právě kvůli
posluchačské netolerantnosti k žánrové pestrosti.
Radiožurnál dvakrát za sebou při měření poslechovosti nabral v tisících nové
posluchače. I to potvrzuje, že tato cesta je jediná správná.
Děkujeme Vám za Váš zájem o vysílání Radiožurnálu.
S pozdravem
Jiří Brodský
Hudební redakce“
Že právě hudba byla nejslabším článkem radiožurnálu?Ona nejenže byla ,ale stále je!Ty argumenty jsou opravdu k smíchu!Mě by zajímalo kde dělají ty svoje průzkumy a koho se vlastně ptají.Nevěřím tomu, že by lidé nechtěli slyšet nové nebo méně známé věci,ale že si přejí místo toho poslouchat 10-15 let staré ohrané sračky.Já třeba poslouchám dopoledne v autě často ČRo 2 Praha a tam je to stejné.Jinak zajímavé pořady jsou kaženy denně stále stejnými písničkami.Rekordmany jsou např.Machálková-Dlouhá bílá kometa,Basiková-Bossa Nova,Štědrý-Zíma-Milenci v texaskách.Tohle jak slyším,okamžitě přelaďuji.Nevadí mi že hrají i starší věci,ale proč proboha pořád to samé?Vždyť konkrétně ČRo musí mít za ta léta obrovský archiv hudby!
Tohle ohrávání několika málo skladeb dokola je ale nešvar všech celoplošných stanic.Jsem tím silně znechucen,a doma si raději pouštím internetová rádia,kde uslyším právě ty méně známé skladby.Myslím si že taková rádia jako naše celoplošky stejně nemají budoucnost.Ony profitují jen díky svému výbornému pokrytí signálem,protože tyto rádia hrají dobře i tam kde lokální stanice už mají špatný nebo žádný signál díky přidělenému malému vysílacímu výkonu.Člověk který si chce poslechnout např.v práci na svém přenosném přijímači nějaké rádio, pak často naladí pouze tyto celoplošné hrůzy.Odtud pak pochází velká poslechovost tohoto kopce zatuchlého hnoje.Jsem zvědav jak celoplošky obstojí s příchodem digitálního vysílání DAB.Osobně si myslím že budoucnost bude patřit spíše menším žánrovým stanicím,kde si bude člověk moci poslechnout to,co opravdu chce a ne co mu vnutí nějaký hudební dramaturg.Tak jako je tomu už dneska na internetu.
Takto zas odpověděl hudební redaktor Radiožurnál paní S. Bez komentáře…
Vážená paní S,
děkujeme Vám za Vaše náměty k vysílané hudbě.
Bohužel úzká selekce hudby u takovéto nejposlouchanější zpravodajské
stanice u nás je nevyhnutelná. Rozšiřování by nás zařadilo mezi minoritní stanice. Vámi navrhované zařazení 4Tetu do tohoto celoplošného zpravodajského
formátu by nás také velmi poškodilo, protože tyto nahrávky jsou vhodné pouze do
hudebních rádií.
Už přes rok se výběr provádí na vysoké profesionální úrovni. Nelze zaměňovat zpravodajský formát s hudebním. Hudba je v našem formátu naprosto samostatným subjektem. Řídí se vlastními přesně nastavenými pravidly. Složitost výběru Vám v tomto krátkém mailu mohu jen obtížně vysvětlit.
Výběr je řízen počítačem kontinuálně po celých 24 hodin. Jen několik velmi úspěšných skladeb hrajeme jednou denně v různých časech. Ostatní v rozmezí 4. – 6.dnů. Všechny vysílané skladby i interprety totiž neustále testujeme na oblibu a ohratelnost u našich posluchačů, a to hlavně proto, abychom z 21 veřejnoprávních stanic udrželi tuto špičkovou zpravodajskou stanici na prvním místě. Je to vlajková loď Českého rozhlasu.
Zároveň také pokořili konkurenci tj.dnešních skoro 100 stanic v Česku.
U stanice s tak velkým věkovým a sociálně demografickým rozpětím můžeme používat pouze tento systém, kde je i nastaven přesný poměr našich a zahraničních skladeb. Vedeme podrobné analýzy o každé vysílané skladbě. Máme jasně prokázané, že posluchač chce slyšet jen ty skladby, které notoricky zná. Nevnášíme do výběru žádné soukromé nápady. To se nám také velmi vyplácí a Radiožurnál stále patří ke špičce na našem mediálním trhu. Vkus, jak víte, je velmi subjektivní a liší se od jednoho posluchače k druhému. I veřejnoprávní stanice jsou vystaveny konkurenčnímu prostředí. Naši posluchači jsou už 20 let svobodní a oni sami se rozhodují, jakou stanici si naladí. Vy patříte zřejmě k těm tolerantním, ale naše výzkumy dokazují, že
posluchači jsou velmi netolerantní k žánrové pestrosti právě v hudbě. Vytvoření optimálního hudebního formátu je proto daleko složitější, než se Vám zdá.
Děkujeme za Váš zájem o vysílání ČRo1 – Radiožurnálu.
S pozdravem
Jiří Brodský
Hudební redakce ČRo1 Radiožurnál
A takto odpověděl panu D.U.:
Vážený pane U.,
děkujeme Vám za Vaše náměty k vysílané hudbě.
Bohužel úzká selekce hudby, u takovéto nejposlouchanější zpravodajské
stanice u nás, je nevyhnutelná.
Už přes rok se výběr provádí na vysoké profesionální úrovni. Nemůžete v
žádném případě zaměňovat zpravodajský formát s hudebním. Hudba je v našem
formátu naprosto samostatným subjektem a nijak s vysílacími příspěvky
nesouvisí. Řídí se vlastními přesně nastavenými pravidly. Složitost výběru
Vám v tomto krátkém
mailu mohu jen obtížně vysvětlit, ale Vaše představy jsou daleko od
skutečnosti.
Nemáme žádné právo rozšířením hudebních žánrů zařadit tuto stanici mezi
minoritní. Rozšíření titulů tento efekt vždy způsobí.
Nemáte v žádném případě pravdu, že se něco hraje 4 krát – 5 krát denně.
Jen několik velmi úspěšných skladeb hrajeme jednou denně v různých časech.
Ostatní v rozmezí 4.- 6.dnů. Počítačový software slouží pouze
k dodržení nastavených zásad po celých 24 hodin nikoliv, že vybírá hudbu. Tu
vybírají přímo naši posluchači.
Všechny vysílané skladby totiž neustále testujeme na oblibu a ohratelnost u
našich posluchačů, a to hlavně proto, abychom z 21 veřejnoprávních stanic
udrželi tuto špičkovou zpravodajskou stanici na prvním místě. Je to vlajková
loď Českého rozhlasu.
Zároveň také pokořili konkurenci tj.dnešních skoro 100 stanic v Česku.
U stanice s tak velkým věkovým a sociálně demografickým rozpětím můžeme
používat pouze tento systém, kde je i nastaven přesný poměr našich a
zahraničních skladeb.
Vedeme podrobné analýzy o každé vysílané skladbě.
Máme jasně prokázané, že posluchač chce slyšet jen ty skladby, které
notoricky zná.
Také negativní ohlasy na hudbu, podobné tomu Vašemu, zcela vymizely.
I veřejnoprávní stanice jsou vystaveny konkurenčnímu prostředí. Naši
posluchači jsou už 20 let svobodní a oni sami se rozhodují, jakou stanici si
naladí.
Vy patříte zřejmě k těm tolerantním, ale naše výzkumy dokazují, že
posluchači jsou velmi netolerantní k žánrové pestrosti právě v hudbě.
Vytvoření optimálního hudebního formátu je proto daleko složitější, než se
Vám zdá.
Děkujeme za Váš zájem o vysílání ČRo1 -Radiožurnálu.
S pozdravem
Jiří Brodský
Hudební redakce
Perfektní komentář. Naprosto souhlasím. Pokud by byla hudba radiožurnálu obměněna, byla by to suprová publicisticko-zpravodajská stanice. A Medek by pro FM mohl využít ČRo 4
Třeba i na těchto kmitočtech
101 Pardubice – po ČRo Pardubice
107,3 Ostrava – po ČRo Ostrava
92,8 Olomouc – po ČRo Olomouc
106,9 Jičín – po ČRo 2 – Praha
93,3 Plzeň – po ČRo 3 – Vltava
95,3 HK – po ČRo HK
100,7 Cukrák – po ČRo 2 – Praha
90,4 Brno – po ČRo 3 – Vltava
97,0 Písek – po ČRo 1 – Radiožurnál
97,6 Mariánské Lázně – po ČRo 1 – Radiožurnál
105,9 Kaplice – po ČRo 3 – Vltava
A má krásnou kmitočtovou síť pro další stanici. Pravda, pokrývající určitě více než 40% populace, která by byla čtvrté analogové stanici ČRo podle návrhu pana Lišky povolena.
Opravdu považuji, za velmi nešťastné, když na RŽ je nyní k nabídnutí, menší rozsah hudby, nežli tam byl, původně, ještě před oním zásahem B.T. Jinak svůj názor k RŽ, jsem nejpřesněji, sám za sebe, vyjádřil zde.
http://www.digizone.cz/aktuality/ctenari-digizone-cz-cro-nepotrebuje-novou/
Mě se líbí ta pasáž o druhořadých popových zpěvácích, totalitních hvězdách a přestárlých zahraničních interpretech, protože je trefná. Ale. Zajímalo by mě, co by na této stanici hrál autor článku, aby se to líbilo posluchačům od 30 do 99 let.
Já bych hrál rock, metal a punk. To by se ale asi důchodcům nelíbilo. Ty by totiž radši dechovku. Nikdy se nemůžete trefit do vkusu většiny lidí.
Vlastně ne lidí, Čecháčků. Mrzutých, zmlsaných a zakomlexovaných Čecháčků, kteří hudbu i toho nejhoršího zahraničního interpreta označí za kvalitní, ale jakýkoli Český talent spláchnou.
To není dobrý nápad. To už chtěl udělat p.Medek. Tedy prohlašoval, že by z Wave nechal udělat rockové rádio. To je pitomost. Rocku už je relativně doopravdy dost. Takže nemá cenu ho dělat ještě i veřejnoprávně. Výčet. Radio Beat Classic Rock má dnes již 21 vysílačů, na spuštění čeká Brno, Ústí nad Labem a Most. Další vysílače koordinuje. V Praze je ještě i Rock Zone. Ve Zlíně a Vsetíně je Rock Max. V Ostravě, Brně, Praze, Pardubicích a Liberci je Hey – rockové hity, to můžeš. V Praze a Táboře je Radio Oldies Olympic. Na jihu Čech je Rock Radio Šumava / Gold / Prácheň. Na Olomoucku spustilo program Sky Rock, rádio Haná-Olomoucko na dvou vysílačí. Další bude spouštět rádio Čas v Třinci. V Mostě vzniklo výborné Gama rádio. Všechno tohle dohromady, to už je opravdu slušný rockový výčet. To už není jako před deseti lety, kdy tu přidrzle bolševici vyřvávali jako za Husáka, že rock nikdo nechce a že by ho nikdo neposlouchal a snažili se lidi mučit těmi svými prasečinami. Ne, dnes už je to opravdu mnohem lepší a o něčem jiném. Hlavně díky Beatu, který těm zmetkům ukázal, že rock je chtěný a žádaný jako vždycky. Takže buďme rádi, že se to povedlo, že rock už po ĆR jede tak, jak si zaslouží, ale opravdu už to pochopily i ti nejtupější majitelé. A rock prostě jede a už je dostupný. I když jsou samozřejmě bohužel stále některá mněsta, kde na příchod Beatu nebo jiné rockové stanice teprve netrpělivě čekají a jsou tam ještě vystaveni těm zmetkům. Ale už takových ubývá. A Rock tam brzy přijde také. Myslím si, že s rockem už je vyhráno. Nyní jsou jiné věci, co chybí. Rock už není NEDOSTATKOVÝ.
Takže já bych pro veřejnoprávní medium číslo 1 použil jiný vzor a to je BAYERN DREI a jeho program do roku 1988. Ten program vypadl zhruba takto. V noci noční směs, té si nebudeme všímat, dopoledne dopolední směs nebo takovéto ranní vysílání, jak se tomu říká u nás, toho si také nebudeme všímat. Ale podstatné je vysílání cca 14,00 – 24,00 a toho si všímat budeme. To bylo složené z AUTORSKÝCH POŔADŮ, tedy přišel na 1 hodinu dolslova a do renomovaný DJ světoznámého jména. Na ty lidi se vzpomíná ještě dneska. A to byl expert na nějaký styl a ten hodinu hrál a věděl o něm všechno. Začínalo se rock and rollem a big beatem, končilo metalem a folkem. A mezi tím bylo spousty zajímavého popu. Ale vždy hodinu něco. tedy když bych to dal do dnešní doby, tak třaba od 17-18 by byl rap nebo hip hop třeba od 18-19 by byla elektronika třeba od 19-20 by bylo indies, třeba od 20-21 by bylo world music a takhle prostě. Co hodina, to jméno, to chlap, co něco věděl, co něco uměl a co něco především HRÁL. Ne jako naší místní kecálkové, místo kterých si můžu raději přečíst noviny. Takže takhle bych si představoval osobně č. 1 ČRo. Hraním amaterských českých regionálních kapel viz. třeba takových jaké jsou na freemusic tečka cz by se měly zabývat především regionální stanice, které jsou nejblíže regionům, tedy o něm kapelám, ti by se měli v takových talentech doslova topit, bohužel u nich vládne bolševismus nejtužší z celého ČRo a velmi zvysoka na tyto své možnosti a zcela logické poslání, kašlou a raději hrají důchodcům na přání.
Zdravím,
nejsem hudebním dramaturgem. Vím, že se člověk nezavděčí všem, ale jednu dobu jsem poslouchal RFI – když bylo ve stávce :-) a tento hudební výběr mi naprosto vyhovoval. Hrají pop s přesahy do world music. Nechci po Radiožurnálu, aby hrál mou oblíbenou hudbu, ale rád bych poslouchal akustický doplněk, u něhož se nemusím nervovat.
Tvoje odpověď nicku SETI72 mi cosi připomněla. Zatím, co u nás někteří hořekují nad poplatky ČRo a buď se placení vyhýbají nebo usilují o zrušení zmíněných poplatků. Tak na spřáteleném webu jsem diskutoval s člověkem, co si dobrovolně platí, tedy dobrovolně podporuje a občas jim nějaký ten dolar pošle, toto rádio somafm.com schvalně se tam mrkni, zda by jsi tam nenašel něco popově relaxačního…
Jo znám. Zajímavý projekt. Leč, ode mne neuvidí ani penny :-D
To ode mne také ne, jen to uvádím jako příklad, co by mohl RŽ hrát aby nevypadl tak hrůzostrašně, jak vypadá. Nebo ať ho vypnou a pustí po jeho vlnách BBC RADIO 1 a bude klid.
Ještě mě tak napadá, hudební centra v nové historii popu bývala vždy na světě dvě. Tedy New York a San Francisco. A somafm jsou z ,,Frisca“, že jo ? Ještě jsem si přečetl asi 3x odpověď toho p.Jiřího Brodského. A měl chuť, to bod o po bodu vyvracet. Ale na konce jsem rezignoval. To je prostě úplně mimo a naprosto zvrhlé a on za to nemůže. Všechno to je zapříčiněno tím zcela nesmyslným shizofrením hybridním mutantem, veřejnoprávní popové stanice na FM a zpravodajství v jednom.
Ať hergot p.Medek spustí tu svoji stanici mluveného slova, udělá z ní kvalitní zpravodajsko publicistickou stanici bez hudby. Ty zbylé zpúravodajské klony ať se povypínají a z RŽ konečně zpravodajství vystřelí do pryč. Pak bude smysl mít, znovu otevřít debatu o hudbě na té stanici. Pak s tím půjde něco dělat. Dokud to má jen podmalovávat to, jestli soudruh Klaus podepíše nebo nepodepíše Lisabon anebo s kolika mafiny se potřásl rukou v Rusku, nemá smysl se asi o hudbě této stanice bavit. Samozřejmě osobně to zpravodajství ignoruji, právě k vůli té hnusné hudbě, co tam hrajou a musím si ho opatřit jinde, ale to je moje věc.
Zdravím, původně jsem chtěl napsat hudebním redaktorům do Radiožurnálu kvůli pro mne iritujícímu hudebnímu výběru, který mi vadí už hodně dlouho. Napadlo mě naštěstí prozkoumat internet, jestli už tam někdo nenapsal svůj nespokojený názor, a nebylo jich málo, jak jsem předpokládal. Přečetl jsem je však jen zběžně a zaměřil se na odpovědi např. pana Brodského z RŽ. Chtěl jsem mu vzkázat něco ostřejšího, ale pak se mi to rozleželo v hlavě. Pokud aspoň zčásti způsob výběru hudby odpovídá jeho tvrzení, tzn. na základě přání testovacího vzorku posluchačů, pak to svědčí spíše o mizerném hudebním vkusu většiny posluchačů v České republice a minimálním přehledu, co se v této oblast dělo a děje. Pak žádný hudební redaktor nemá šanci ovlivnit vysílání pro širokou veřejnost podle své chuti. Zamyslete se, co posloucháte vy, co vaši známí, vrstevníci, rodiče, děti, sousedé, spolužáci, kolegové v zaměstnání. Mám obavu, že minimálně polovina z nich, pokud něco poslouchá, zejména ve věku 35 – 65 let bude preferovat sound podobný tomu, co hraje Radiožurnál (určitě poslouchají rádio Impuls), i když se zpěváci, zpěvačky a skupiny mohou lišit jménem. Zbytek by si asi zvolil nějaké soukromé rádio podle převládajícího hudebního stylu vyhovujícímu jeho gustu.
Úvahu o omezenosti hudebního vkusu v Čechách a na Moravě mohu dokonce dokreslit na úplně jiném druhu muziky a jiném rádiu, soukromém, rockovém rádiu Beat Classic Rock. Jeden z předchozích komentátorů je jím nadšený, sám si rád poslechnu některé neobehrané starší i aktuální rockové (v širším smyslu – od punku přes alternativní metal po post rock) pecky. Přepnul jsem si na jeho vysílání, kde hráli na telefonické přání posluchačů – 1. skladba – Iron Maiden – Run to the Hill, 2. Status Quo – In the Army Now, 3. Queen – Mustafa, Ibrahim, to už jsem se smál, dále Deep Purple – Stormbringer – no dobře, pak nějaká otravnou rockovou (metalovou?) baladu, tu by snad zvládl Petr Kolář originálněji – nato jsem přepnul jinam. Tedy ten nejotřepanější „rockový“ výběr jaký si lze představit. O čem se pak bavit u Radiožurnálu – nazvěme jeho hudební náplň Pop Classic a můžeme být spokojeni, hraje se přece také podle přání posluchačů. Model ala Bayern 3 by sice nebyl marný, ale je třeba se zeptat, proč jej už 20 let tato stanice nepoužívá.
Na druhou stranu Radiožurnál jako veřejnoprávní medium by měl trochu plnit i „vzdělávací funkci“ a „vnucovat“ i odlišný vkus v hudbě, tzn. mít odvahu zahrát např. Marii Rottrovou i PJ Harvey, Olympic i Joy Division, Karla Hálu i Toma Waitse, Alphaville i Franz Ferdinand, Fešáky i Wilco, Sunshine i Už jsme doma (to by asi klesla poslechovost) nebo zvolit hudbu i mimo popové/rockové kategorie, případně vysílat zpravodajství bez hudby a jen zprávy z kultury týkající se hudby doplnit odpovídajícím dílem zmiňovaných interpretů, ať se jedná o operu nebo jazzový festival.
Nadšený Beatem. No jistě, každý by si ho mohl představovat trochu jinak. Jeden více punku a alternativy, jiní chtějí ještě více Hard Rocku a Heavy Metalu atd. Zatím to vypadá tak, že je na české poměry velice dobrý, takže nadšení nad ním projevuji. Nic lepšího totiž u nás ve městě nemá frekvenci. Jistě vím o tom, že v Praze vysílá RADIO 1, které hraje náročnější věci nežli BEAT a vím, že v DVB-S/T/C vysílá Český rozhlas Radio Wave, které rovněž hraje náročnější věci nežli BEAT. Jenže to první se odmítá hnout z Prahy mezi lidi. Jedinkrát za svou existenci si podalo žádost o frekvenci v Táboře a po té, nežli došlo k LŘ, ji zase stáhlo. Prý jsou jen pražským rádiem. A to druhé násilím odstranili z FM a do dnešního dne ho tam nevrátili. Osobně se domnívám, že to, že by ten, či onen, to nebo to neposlouchal je zcela úmyslně ideologicky zkreslováno a zcela záměrně přetvářeno a ovlivńováno. Mé poznatky z rozhorů s všelijakými lidmi jsou prostě zcela opačné. Důkazem toho je právě BEAT. Opravdu je to pouhých asi 10 let, kdy v ČR neexistovalo rockové rádio ( mimo Rock Maxu ve Zlíně, ten jede od začátku i když tehdy se jmenoval AZ Rádio) a všichni tvrdili úplně vážně, že v ČR nikdo rock poslouchat NECHCE. Nyní, když je BEAT jednou z nejúspěšnějších a nejposlouchanějších stanic, tak nejen, že už konečně drží hubu, ale ještě ke všemu se začali po něm opičit, tedy dnes už alá rockových stanic máme najednou, z ničeho nic asi 6. A úplně stejné je to se vším. Zničili country stanice např. Karolínu. Tak začalo CR žádat o další frekvence, vznikly opět jakési odnože (Čas) a jedou. A na jihu už brzy začne vysílat Samson. Takže se opět přesvědčili, že lidi chtějí i folk. Samozřejmě. A stejně tak by to dopadlo s Technem nebo Jazzem, prostě čímkoli. Takže lidi chtějí. Jen nedostanou. Ono je to podobné i se specializovanými prodejnami, od elektroniky po oblečení. Prostě převážují bolševické samoobsluhy typu hypermárket a vietnamské tržnice a když chceš pořádné zboží, musíš použít internet nebo sednout do auta a jet třeba do Prahy nebo do Německa. Prostě tahle unifikace a šedivost je úžasná. A vypočítaná. Jen se divím, že se nikomu nevyplatí se specializovat. Protože těch nasraných jsou spousty.
Takže se domnívám, že čím větší mají tíhle šedivátoři úspěch, tak tim větší mají moc a obchodní image a pak všude zavádí šedivost jako normu a jako jediný běžný a nejvýhodnější a nejlepší způsob žití. Ono to nakonec vyhovuje i politicky. Šediváci se většinou nebouří. To se můžou Zelení, Modří, Červení, Žlutí. Ale šediváci drží hubu a krok. No bývala doba, kdy na RŽ hrávali i Zappu, nyní už ho nehrají. Na otázku, proč už Bavoráci onen program 20 let nepoužívají mohu odpovědět zcela přesně. Dopustili se před 20 lety zcela identické chyby jako Češi o 20 let později. Tehdy začala vysílat Antenne Bayern. A svým vypočítaným a na šediváky zaměřeným způsobem jim brala a sebrala většinu posluchačů. Tak nějaký německý vůl / šéf, došel k názoru, že to udělají taky tak. Tak to udělali. Výsledek byl ten, že posluchače jim to stejně nevrátilo, protože šediváci jsou si u svého hypermárketu, tedy všechno a nic pořádně a ty ostatní to jen nasralo, takže nezískali nic. Ovšem teď POZOR ! Asi před 5 lety došlo k pokusům to vrátit zpět. Tedy veřejnoprávní Bavorský rozhlas najednou deklaroval prohlážení, že došel k názoru, že nemůže být jako soukromá stanice, že od toho nejsou a že musí dělat něco jiného. A objevily se ve večerních hodinách některé původní věci zpět. Jenže pak to usnulo. Prostě ono se něco rychle a snadno zničí, ale rekonstruovat to zpět je složité a hlavně nákladné a cpát někam peníze, to neslyší rádi ani u nás ani v Německu. O to je paradoxnější, že se v ČR stalo to, co se stalo s RŽ. Tedy nikdo se nepodíval na zážitky Němců, přitom je to za rohem a od vedle. A pustil tam pí B.T. Důvod identický. Tak jako B3 chtěla honit Antenne. Tak RŽ si chce hrát na honěnou s F1 a Impulsem. Ale na své veřejnoprávní poslání tím pádem kašle. A já ho přestal poslouchat, stejně jako tehdy B3.
Souhlasím s Josem,že u nás vládne šeď.Vše co v éteru nějak vybočovalo ,bylo potlačeno a zrušeno.90 procent rádií u nás hraje poprockový střední proud a chvástá se slogany jako :Hity které máte rádi,hezky česky atd..Prostě pouze hudba pro široké masy,uniformní ohraná a nevybočující z tolik žádaného průměru.Kdo chce slyšet něco jiného má smůlu,neboť není většinový posluchač.Mě tu například chybí nějaká stanice která by hrála např.smooth jazz, ambient,chillout,new age a podobnou pohodovku.
Pravdu má i Unom1 že hodně lidí ty hnusy poslouchá.Vidím to opravdu i ve svém okolí,kde si často pouštějí Blaník,Impuls nebo F1.
I když v posledních letech se situace jen nepatrně lepší,a vznikají i rádia hrající něco jiného.Kromě rockových jsou to např Radio Spin hrající RnB,Soul a Hiphop,Radio Ethno hrající World music.Problémem těchto stanic je ale jejich velmi špatné pokrytí omezené na Prahu a blízké okolí v řádech km.Navíc špatně zvolené frekvence kdy Spin na 96,2 je rušen ČRo 3 Vltavou na 96,3 (Chomutov-Jedlová hora) a Ethno na 90,7 je rušeno ČRo 1 90,7 (Jihlava-Javořice).Toto jsou mé poznatky z příjmu na Kladanensku kam denně jezdím,takže už takový kousek od Prahy je příjem těchto rádií nekvalitní a co chvíli se až ztrácí za jmenovanými rušiteli…
Prostě platí přímá úměra že čím odlišnější rádio ,tím menší pokrytí a naopak-šedivé celoplošky dostávají stále nové a nové kmitočty aby do nás mohly hustit ten ohraný šmejd a stupidní kecy…
U nás vlastně dlouhodobě, drží na FM, úroveň pouze VLTAVA a to už desítky let. Tam se dá najít i jazz i new age i world music. Zaplať pán bůh, že i p.Medek deklaroval veřejně, že na tu šahat nebude. Takže tam, kde už není, vůbec nic. Je stále alspoň ta Vltava. Tímto děkuji všem, co se za posledních 40 let podíleli na jejím vysílání.
Inspiroval jsi mne k pokusu. Tak jsem na tom novém vyhledávači na webu ČRo zadával různá slova jako World Music a New Age a Ambiente a Jazz a co to s nimi udělá. Tak při slově World Music to vyhodilo většinou pořady na Wave, ale třeba i ČRo 5 Ostrava, což jsem vůbec nevěděl, ale je to logické, když tam roky mají slavný festival Colours, prý ten pořad dělá ta samá paní, co ten festival, takže to budu muset prověřit přes net, tu ČRo 5 Ostravu, to vypadá zajímavě. No, ale nevyhodilo to např. Leonardo o kterém vím, že je tam Nota Bene. Takže ten vyhledávač tedy nic moc. Při New Age to zase vyhodilo Wave. Na tom rádiu Wave je takových nádherných věcí a oni to prostě na to FM nepustí. To je opravdu děs, co se tady děje v tom státě. Při slově Jazz to vyházelo soustu Vltavy. To je jasný o tom vím. Ale určitě je něco i na Praze, ale to z toho nevypadlo. Při ambiente to nevyhodilo nic. Budu muset vzít den po dni a stanici ČRo po stanici ČRo. Vyhledávač tedy nic moc. To on ten před ním nebyl taky. Prostě chce to normálně na program.
Tenhle komentář jen dokazuje, že redaktor Šinkovský vůbec nerozumí tomu, jaká hudba a proč se může (a nebo nemůže) vysílat na rádiu, které poslouchají statisíce až milióny lidí a kde se navíc hodně mluví. Plete si rádio se 100% mluveným slovem s rádiem, kde mezi mluvenými bloky někdo zpívá. Kdyby si aspoň přečetl nedávnou recenzi českých celoplošek od svého kolegy Petery, dozvěděl by se, že Radiožurnál nijak špatně nehraje a navíc jsou ostatní srovnatelná rádia spíš horší. Kdyby měl Radiožurnál hrát podle toho, co tu navrhujete, za chvilku by měl sotva tolik posluchačů co Praha a o pár měsíců později možná jako Vltava. To by sice vyhovovalo pár hudebně náročným posluchačům (jenže mnoha jiným by to zas vadilo), ale především by to nadchlo komerční celoplošky a jejich reklamky…
Celý komentář je vlastně postaven na tom, že ředitel Medek nelogicky použil slovo vědec místo slova odborník. Hudba na celoploškách je nasazována odborníky, hudebními dramaturgy. Takže kdyby podle slov komentáře „se na Radiožurnálu v hudební dramaturgii pohybovali erudovaní lidé“, hrál by skoro totéž co teď. Oni už se tam dost dlouho pohybují.
Jenže tento komentář se nezákladá na pravdě. Tedy pravda je v té pasáži, že p.Medek použil zcela zvláštní slovo, čímž si koledoval o komentář. Tedy řekněme dalo by se říci odborník ví nebo se alespoň domnívá, že on ví. Zatím co vědec pátrá a zkoumá. Vědátoří. Tedy jinými slovy p.Medek nemluvil o odbornících, ale o jakých si pokus-manech, kteří zřejmě testují na RŽ, míru lidské trpělivosti a co až si lze vůčí veřejnosti dovolit. Pravda ovšem není v té pasáži, že rovná se, nehrát hověziny, rovná se, ztráta poslechovosti. To je tak demagogický a zavádějící odstavec, že je jím vlastně veškerá posluchačská obec mírně řečeno, na plno nazvána, debily a kretény. Tak tomu samozřejmě není a lze to doložit v číslech. Lze zcela jednoduše vzít poslechovost RŽ před změnou, jako daný fakt a dosažené číslo. Mohou se tato čísla vzít i 2 roky zpět, za každé období a udělat z nich průměr. A máme určitou stabilní poslechovost, před změnou. Pak víme, že to nejprve mírně kleslo aby, když si lidé zvykli, to mírně stouplo. Můžeme to tedy odečíst a víme, co změna přinesla, tedy kolik maličko tisíc, to bylo, na víc. Tedy žádný zázrak se nekonal. Stouplo to, ale nijak strmě, rozhodně RŽ nepředhonil ani E2 ani F1 ani Impuls. Jak se asi mylně očekávalo nebo kýho čerta, co. Zůstal tedy vlastně, na zcela stejné pozici. A je už celkem jedno jestli si maličko bodově polepšil, když stejně doběhl, tak, jak doběhl. Z toho zase celkem logicky plyne, že tedy jeho zprasení, nepřineslo žádný prazvláštní užitek. Bylo tedy ve své podstatě zbytečné a jen nafouknutou bublinou a plácnutím do vody. A nyní je tedy otázka, jestli oni vědci a nikoli odborníci měli takto vědnouti a jestli to mělo význam vzhledem k veřejnoprávnímu poslání, protože hudba byla velmi hrubě ořezána, snížen naprosto neúnosně jejich rozsah a byl sestaven kolotoč,pouze vyvolených. Příčemž, to nepřineslo, ve své podsstatě nic. Ale zkazilo mnoho. Proto, zprasení. RŽ bohužel špatně hraje, ale nebylo tomu tak, před jeho změnou.
Ovšem narazil jste na jádro problému, tedy na slovo ,,DAV“. Dobře víme tedy všichni, co je to PRŮMĚR. Tedy jistě někdo může být chytrý, jiný hloupý, někdo velice mlsný, jiný rozmazlený, někdo lhostejný, někdo nevšímavý, jiný hudebním gurmánem atd. Když z toho uděláme dáv. Tedy průměr, vejde na Hamburger nebo Hot Dog. Dobře. Ale existují přece dávno řešení pro takové situace. Jednou z možností jsou tzv. KANÁLY. Tedy ČESKÝ ROZHLAS disponuje: ČRo1, ČRo 2, ČRo 3, ČRo 5, ČRo 6, ČRo 7, ČRo Leonardo, ČRo Česko, ČRo Wave, ČRo D-dur. To je celkem 10 KANÁLŮ jedné jediné firmy ! NEEXISTUJE V ČR druhá taková firma, která by byla schopna nabídnout takový počet kanálů ! Pokud sečteme kanály RADIO INVESTMENS tedy RADIO 1, COUNTRY RADIO, BEAT, SPIN a KISS, je jich 5 slovy PĚT. Pokud sečteme kanály MEDIA BOHEMIA, tedy BLANÍK, OLDIES RADIO, HITRÁDIA, FAJ RADIA a ROCK RADIA je jich také PĚT. Takže další dva subjekty mají po 5. LAGARDERE mají 4, tedy Evropa 2, Frekvence 1, Bonton a RADIO DJ. Ale ČRo má DVOJNÁSOBEK, tedy 10 ! Takže, čistě teoreticky pokud analyzuji trh o nějakém počtu 100% jedinců. Tak pokud každý z oněch DESETI KANÁLŮ bude přesně a cíleně zaměřený na patřičných 10%. Tak to stačí k tomu aby se s DESETI přesně cílenými kanály pokryla zcela 100% celá společnost a zcela veškerá možná potřeba. Ale, co se děje ve skutečnosti ? Kanály se doublují, přelívají si pořady, samy sobě konkurují atd. Žádný není cílen na nikoho a jsou cílený na všechny dohromady.JAZZ je zároveň na PRAZE, ale i na VLTAVĚ. Vážná hudba je na D-DUR a na VLTAVĚ. Pro důchodce je to i na Praze i na ČRo 5 atd. ZPRAVODAJSTVÍ je i na RŽ i na ČESKU. Pěkná blbost. Je deset kanálů a je možnost je cílit. To je JEDEN ZPŮSOB. A je to zatraceně dobrý způsob. Nyní k druhé možnosti, konkrétně k RŽ, je to v podstatě popis RŽ před změnou a plus chování většiny tzv. vesnických kočkopsů. Hraje se vesele pro dav, ale občas se mezi to šoupne něco zajímavějšího, méně obvyklého. Ćímž i ten mlsoun si sám pro sebe řekne:,,Hele oni tam nejsou tak úplně pitomí.“ Čili občas se zamixuje a přihodí nějaká lahůdka, která dav neodradí a gurmány a mlsouny, potěší.
Třetí způsob. Ještě existuje lepší možnost a to řešení alá B3 před jeho změnou. Lze přesně vypočítat, kdy sleduje DAV. To se ví a určitě to znají a mají to tam. Ale když dav odejde k televizi např. 19,30. Když dav dřepí v hospodě apod. Tedy zvláště večer. Lze pro gurmány a labužníky nasadit i hodinový pořad s něčím, co by dav zavrhl. Takže to jde. Ne, že to nejde. Co se vlastně stalo na RŽ ? Za prvé byly odstraněny ony příležitostné lahůdky. Za druhé. RŽ se potýkal s tím problémem, že ztrácel autentičnost, aktuálnost, přestával být IN. Ne k vůli zprávám, ale k vůli všeobecné ztrnulosti, zatuchlosti atd. Bylo třeba ho oživit, zdynamičnit, zmodernizovat, omladit apod. To se sice zdařilo a to se povedlo. Jenže sekundárně se objevil jiný a dle mého názoru velmi závažný problém a ten není do dnes řešen. O co jde. Zdynamičtění se provedlo tak, že se zkrátily mluvené vstupy, tedy se to jakoby zrychlilo a oživilo. V pořádku. Cíle bylo dosaženo. Přičemž podíly mluvy, slova a hudby zůstaly původní, tedy vyvážené. Ale se to jakoby rozstříhalo aby to lépe odsejpalo a nenudilo to. V pořádku. Ale. Tím, že se to udělalo takto. Zkrátila se doba pauzy mezi písničkou a zase písničkou. Takže mopdelový příklad. Dlouhá mluva, blbá písnička, dlouhá mluva, blbá písnička, dlouhá mluva, dobrá písnička….protože to nenavazuje a mluvené slovo funguje jako dobrá izolace, závěr, RŽ hraje i dobré písničky. To byl stav před změnou. Nyní po změně. Krátká mluva, blbá písnička, krátká mluva, blbá písnička, krátká mluva, dobrá písnička… došlo k zdynamičnění a písničky spolu jakoby korespondují, tedy mluva mezi nimi je již tak výrazně neodděluje. A najednou zde máme blbé dvě hned u sebe. Závěr. RŽ hraje blbé písničky. Vše. Takhle to je. Opravte to, jestli jste toho schopni.