Na svém mobilním telefonu posloucháte svoji oblíbenou stanici. V tom slyšíte písničku, která se vám líbí. Jen nevíte, kdo ji zpívá a jak se jmenuje. Kouknete tedy na displej a už víte vše. Interpreta, jméno písně i album ze kterého je.Na svém mobilním telefonu posloucháte svoji oblíbenou stanici. V tom slyšíte písničku, která se vám líbí. Jen nevíte, kdo ji zpívá a jak se jmenuje. Kouknete tedy na displej a už víte vše. Interpreta, jméno písně i album ze kterého je. Protože jste písničku už párkrát slyšeli a líbí se vám, tak si album přes svůj mobil jednoduše objednáte. V tom vám přijde smska od přítelkyně, že by si ráda vyrazila na nějaký koncert. V rádiu začíná další písnička. Hraje Vaše oblíbená skupina. Informaci o tom co je to za písničku a kdo ji zpívá nepotřebujete. Na telefonu si proto necháte zobrazit program nejbližšího turné skupiny, která právě hraje. A vida, brzy budou i ve vašem městě. A tak není nic jednoduššího než stisknutím pár kláves hned koupit dva lístky a přítelkyni obratem napsat, že jste lístky už dávno obstaral.
Písnička dohraje a na řadě je soutěž. Ani v tuto chvíli telefon neodkládáte z ruky, ale v reálném čase soutěžíte. Sice jste možná nevyhráli, ale nevadí. Na spravení nálady postačí si na mobil stáhnout pěknou písničku a novou tapetu na pozadí. Jen ty reklamy, kdyby tolik neprudily. Ale to je holt nešvar všech médií. Že se Vám to zdá nereálné nebo hudba vzdálené budoucnosti. Omyl! Ve Finsku už něco podobného funguje.
Éterem se už dávno nenesou jen rozhlasové programy, ale i spousta dalších užitečných informací. Naprosto běžnou funkcí je dnes RDS. Zatímco některé stanice tímto způsobem jen přenášejí jméno své stanice, jiné na displeji zobrazují i informace o vysílaném programu. Například nápis “Doprava“ nebo přímo jméno právě hrané skladby. Právě jméno písničky a většinou i interpreta případně alba na kterém právě hraný song vyšel je u posluchačů často žádanou informací. Někteří volají do rádia, někteří píší maily. Z tohoto hladu po informacích je samozřejmě možné čerpat. Informaci o právě hrané skladbě je možné poslat smskou (kterou si posluchač objedná jinou zpoplatněnou smskou) případně potřebné údaje dát na internet a umožnit uživateli si třeba hned album s danou písničkou objednat.
Která písnička se zrovna vysílá, uvádí často internetová rádia. Ta mají pro doplňkové informace prostor. Jenže rádio je médium, které chceme mít u sebe kdekoliv a ne jen, když sedíme u počítače. Takovým přístrojem, který máme téměř stále u sebe, je mobilní telefon. Pár chytrých hlaviček se dalo dohromady a není náhoda, že ty chytré hlavičky se sešly ve Finsku a vytvořily vizuální rádio. První vizuální rádio na světě má na svědomí výrobce mobilních telefonů Nokia a provozovatel několika rádií SBS Finland. Prvním vizuálním rádiem je Kiss FM, které vysílá z finského města Espoo.
Kiss FM v Espoo není pionýrem poprvé. V těchto dnech toto rádio oslavilo své desáté výročí a za uplynulých deset let bylo už průkopníkem několikrát. Podle informací serveru Radioszene.de byl Kiss FM prvním rádiem, které ve Finsku zavedlo hitový formát. První ranní show se v zemi tisíců jezer objevila také na této stanici. Primát drží nejen v oblasti programových novinek, ale také těch technických . První chat na stránkách rádia zavedly taky tady. Ředitelka SBS Leena Ryynänen se tak proto chlubí tím, že s vizuálním rádiem muselo jako první opět přijít Kiss FM a je ráda, že si Nokia vybrala ke spolupráci právě SBS.. Vizuální rádio je technologie, která dokáže to, co je popisováno na začátku tohoto článku.
Technologie se dá využít v různých formátech. Ne jen u rádií pro mladé. SBS už proto plánuje, že Visual Radio nasadí také na stanici Radio City. Obsah doplňkových služeb bude samozřejmě korespondovat s mottem stanice, které je “Rock and Sports“. Vizuální rádio umožní mnohem těsnější vztah mezi rádiem a posluchačem. Kromě toho že nabídne posluchači určitou přidanou hodnotu, nebude nezajímavé ani pro klienty. Nová služba totiž dobře poslouží i pro propagaci a dozajista se stane součástí nových produktů.
Možnost využívat jmenované funkce samozřejmě nemá každý telefon. Popisované služby je možné používat pouze na modelech Nokia 7710, 3230 a 6230i. Jediným rádiem, které tuto technologii zatím využívá je zmiňované Kiss FM ze sítě SBS a služba je dostupná zákazníkům sítě Sonora. Pro spuštění není potřeba žádné registrace nebo přihlašování. Stačí jen v nabídce telefonu kliknout na Visual Radio. Za používání této služby se neplatí žádné zvláštní poplatky. Účtován je pouze přenos dat podle ceníku tarifu, který zákazník používá. Provozovatel sítě Sonora si od této služby a od prodeje hudby přes mobily slibuje v budoucnu docela dost. Kromě Nokie je ještě potřeba zmínit firmu Hewlett-Packard, která dodává potřebnou technologii rozhlasovým stanicím a provozovatelům mobilních sítí.