Server RadioTV ve své osmileté historii přinesl stovky rozhovorů s osobnostmi mediální scény. Ani jeden z nich se netýkal člověka, který do RadioTV investoval a v posledních letech jej řídí. Přestože není obvyklé, aby redaktor dělal rozhovor se svým šéfem, rozhodli jsme se touto cestou odpovědět na některé z otázek našich čtenářů. S ředitelem a majitelem společností Limemedia a.s. a ABradio a.s. Adamem Křikavou jsme se bavili o vzniku a historii ABradia, jeho vstupu do RadioTV, o aktivitách firmy Limemedia a nakousli jsme i kauzu Dance Radio.
Jak tě napadlo založit ABradio a kdy k tomu došlo?
Jednoho dne jsem seděl v noci u internetu a našel jsem nějaké americké internetové rádio. Už nevím, jak se jmenovalo, ale měli tam několik druhů stanic. Tak jsem si říkal, že bychom to mohli založit v české republice. Zhruba do tří neděl jsem sehnal partnera, který do toho dal finance a začali jsme dělat rádio. Nejdříve u mě v obýváku, tenkrát jsem bydlel s kamarádem a s jiným kamarádem jsme začali tím, že jsme začali grabbovat CD do MP3, protože jsme vysílali z MP3 na WINAMPU. Tenkrát nebyly mašiny jako jsou teď, cédéčko se grabbovalo hodinu a půl. Měli jsme tři počítače, já svůj, kamarád měl osobní a investor nám koupil třetí počítač. A na těch třech počítačích jsme „nagrabbovali“ první čtyři tisíce skladeb. Fungovalo to tak, že jsme grabbovali celé dny a noci a moje tehdejší přítelkyně se hrozně divila, proč každou hodinu a půl mám budíka, vstávám a jdu k počítači a přehazuju cédéčka v cd mechanikách. S tím jsme začali 15.ledna 2000, první rádio začalo vysílat 15.dubna 2000 . Myslím, že je to rekordní čas na přípravu. Tenkrát jsme vysílali opravdu pro pár lidí a pamatuji si, že jsme sledovali, jak nás poslouchají první tři posluchači, najednou byli čtyři pak pět, šest a já myslím, že kdybychom jim zavolali, tak se známe osobně a můžeme jim pouštět cédéčko v hospodě, vyšlo by to levněji : )
Kde jste byli z počátku, odkud jste vysílali?
My jsme to paradoxně začali taky doma streamovat, přes domácí připojení k internetu, na těch 10 posluchačů to bohatě stačilo. Pak samozřejmě za další 2-3 měsíce už to nešlo, posluchači přibývali a už jsme museli postavit první jakýsi media server a začali jsme naše radio regulérně streamovat. První hosting jsme si platili u společnosti Nextra.
Z čeho jste od začátku financovali provoz? Zmínil jsi se o nějakém investorovi, ale ten do tohoto asi nechtěl jen dávat peníze. Kdy jste začali vydělávat?
Začali jsme vydělávat na reklamě. Byla to reklama, kdy jsme měli tržby v řádu tisíců. Pak to byly maximálně desítky tisíc, kdy se nám podařilo přesvědčit inzerenty, aby u nás inzerovali. Byli to samozřejmě lidi, kteří byli nějak spjatí s tím internetem, s tím prostředím, kdy propagovali svoje zboží nebo služby nebo www stránky, které byly na internetu. Takže v tom vysílání se objevovala reklama většinou na internetové stránky. To byl nějaký první zdroj peněz a ten funguje částečně dodnes.
A jak dlouho investor vydržel?
Investor byl fyzická osoba, který investoval z peněz, které vydělal podnikáním v jiných různých oblastech. Vydržel 4 roky, kdy jsme se rozešli. Rozešli jsme se v dobrém, protože jsme každý měl jiný názor na budoucí směřování firmy.
Jaký byl další zlom v historii ABradia?
První velký zlom byl, když jsme začali streamovat FM rádia, což vzniklo vlastně náhodou. Abych nelhal, myslím si, že první, koho jsme streamovali bylo Radio Zlatá Praha, kdy iniciativa vzešla z jejich strany. Prostě se zeptali, jestli to umíme. Tenkrát jsme zjistili, že se nemusíme omezovat jenom na ta rádia, v té době jsme jich vysílali asi 15, různých žánrů, ale že můžeme poskytovat služby i ostatním rádiím. Postupně jsme začali nabírat klienty. Dalším zlomem, když nebudu počítat vzrůstající tržby za reklamu, ať už reklamní spoty do vysílání internetových rádií nebo bannerovou na stránkách, tak byl určitě, když jsme se dohodli spolu na spolupráci, což určitě pomohlo ABradiu a doufám, že i RadioTV.
Daly by se nějak srovnat tehdy a teď podíly peněz, které jdou z reklamy a které jdou z poplatků za vaše služby?
Ještě na začátku, jsme samozřejmě měli ještě tržby za služby, které nesouvisely až zas tak s vysíláním těch rádií. Vyráběli jsme www stránky, programovali jsme nějaké technologie, prodávali jsme reklamu za provizi na jiné www stránky. To znamená, že když už jsme měli klienta, který inzeroval u nás na internetových rádiích, tak jsme mu prodávali i jinde reklamu a z toho jsme měli provizi. Takže musím říct, že na začátku jsme to lepili jak se dalo.
Můžeš srovnat tehdy a dnes podíly těch inzertních příjmů a příjmů za poplatky za streaming?
Paradoxně ze začátku byl ten podíl na reklamě větší. Ne nominálně, ale procentuelně. Dneska je ten podíl menší. Máme větší tržby z přidaných služeb, které prodáváme našim klientům. Ať už jsou to služby v oblasti audia nebo videa nebo speciální produkt MyRadio. Z toho máme dneska paradoxně procentuelně větší tržby než z reklamy. Úplně na začátku to bylo vlastně 100% tržeb z reklamy.
Jak tě napadlo vstoupit do RadioTV?
Snažíme se být hodně orientovaní na klienta. Přišlo nám to jako nějaké logické vyústění našich aktivit, protože postupem času se našimi klienty stávala klasická FM rádia. Proto jsme zajišťovali po technologické stránce a v podstatě i po marketingové to internetové vysílání a říkali jsme si, proč těm rádiím neposkytnout další služby, které souvisejí s tím serverem RadioTV. Tím samozřejmě nemyslím redakční část, to ty víš moc dobře, že do ní nezasahujeme – dá se říct vůbec, ale spíš nějaké databázové věci a hlavně co se týká reklamy.
To jsou věci, které nás zajímají. Samozřejmě tím, že jsme se dohodli s tebou, tak můžeme ještě lépe budovat svoji značku. Určitě ta podpora je, myslím si, vzájemná.
Dva roky jsi financoval RadioTV přes firmu RadioTV s.r.o., nyní nás provozuje Limemedia a.s. K čemu došlo? Proč došlo k tomu převodu na novou firmu?
Vytvořili jsme společnost, která se jmenuje Limemedia. Neptej se mě proč Limemedia, prostě proto, že už nebylo jiné volné pro firmu, ale hlavně pro volnou doménu. Limemedia už byla dopředu vytvořená se záměrem jako reklamní agentura, která zastupuje server ABradio, RadioTV a ostatní produkty, které dneska vytváříme. Je to hlavně z důvodů organizačních, protože jsme chtěli oddělit tu složku prodejní, to znamená ten kdo prodává tu reklamu, a tu složku výrobní, to znamená ten kdo vysílá a vyrábí ty produkty a ten obsah. Je to z organizačních důvodů nejlépe.
A kdo je tedy náš nový vlastník a proč k převodu pod novou firmu došlo?
Majitelem Limemedia je ABradio a já jako fyzická osoba. A akciová společnost lépe vyhovuje našim požadavkům na vedení společnosti. Je to lepší i třeba vůči zahraničním partnerům. Ty víš sám moc dobře, že máme spoustu zahraničních klientů, spousta tržeb nám jde ze zahraničí, a akciová společnost je lepší, když se chceš prosadit na zahraničním trhu. Je to serioznější. Zahraniční partner se na tebe dívá lépe.
Já vím, že firma Limemedia provozuje server RadioTV, ale co dalšího konkrétně dělá?
Firma Limemedia má všechny činnosti spojené s internetem. V první řadě reklamně zastupuje ABradio, RadioTV. Dále nově zastupuje servery sdružené z produktů LIMEMEDIA NET. Tam se sdružují stránky rádií, která zastupujeme plus příbuzné servery. Například ceskamedia.cz, což pro nějaké inzerenty má význam, protože dneska prodávat server typu RadioTV, i když má slušnou návštěvnost, tak pořád je to menší server a pro ty inzerenty to moc nemá význam. To samé u nějakých regionálních rádií, kde ta návštěva je ještě nižší, tak nikdo se vůbec prodejem té reklamy nezabývá. Pro ta regionální rádia to může být zajímavé, protože si vydělají nějaké peníze a nemusí se o to starat. Vize je taková, že vlastně sdružujeme větší počet serverů. Tím získáme návštěvnost, která už je zajímavá pro velkého zadavatele. Dále LIMEMEDIA poskytuje služby v oblasti SMS, to znamená PREMIUM SMS, prodáváme mobilní obsah, prodáváme cédéčka plus vyvíjíme technologie pro klienty na míru. Většinou to souvisí s rozhlasovým vysíláním a s věcmi kolem. Například teď intenzivně vyvíjíme produkt MyRadio. To je produkt, kdy každý si bude moct objednat svoje vlastní rádio za velmi výhodných podmínek. Takže tohle jsou ty hlavní segmenty. Samozřejmě programujeme www stránky. Teď se pouštíme i do věcí, že dokážeme pro klienty monitorovat média, nejenom rádia a televize, ale i tištěná média. Prostě klasický mediální monitoring.
Všichni naši klienti jsou transparentní, máme je na stránkách, takže to, že LIMEMEDIA neměla web, není způsobené tím, že bychom chtěli něco tajit, ale spíš jsme měli dost práce rozjet tyhle projekty. Zapomněl jsem na jednu věc. Teď právě intenzivně dokončujeme podcast, podcastové technologie, podcastový server. To jsou věci, kterými se teď zaměstnáváme a musím říct, že ta naše sebeprezentace byla odsunuta z těchto důvodů.
Naši čtenáři se v poslední době ptali, kdo tedy vlastně za RadioTV stojí, dá se na tohle nějak odpovědět? Ptali se, ke komu se hlásíme, jakým směrem se orientujeme?
Naše pozice je celkem jednoduchá. Chceme získat nějaký podíl na trhu internetové reklamy, chceme mít velmi vysoký podíl na trhu internetových rádií ve střední Evropě, chceme mít vysoký podíl co se týká internetové zábavy spojené s hudbou, to je segment trhu, který nás zajímá. Do toho spadá RadioTV, i když je to odborný magazín, tak lidi ho čtou, protože je to zajímá, je to pro zábavu, z našeho pohledu. Jinak naše pozice je – nechci říct nezávislá, nemám rád slovo nezávislý, všichni jsme závislí na penězích našich klientů, jasně, ale našim klientem může být kdokoliv, s kým se dohodneme, kdo si naše služby objedná. Rádi získáme každého klienta.
Takže názor čtenáře na našem diskusním fóru, že děláme pouze promotion České televizi, můžeš asi vyvrátit?
Česká televize není našim klientem, rádi bychom, aby se stala. Nějaká jednání už proběhla, musím říct, že zatím jsme se nedohodli. Troufám si tvrdit, že není v této republice rozhlasový nebo televizní subjekt, s kým bychom buď teď, nebo v minulosti nevedli nějaká jednání. S kým jsme se dohodli, je naprosto transparentní, je to vidět na ABradio.cz.
Co kauza Dance Radio? O tom se naši čtenáři často zmiňují. Proč zmizelo ze stránek ABradia?
Ze stránek ABradio Dance rádio nezmizelo, postavili jsme si svoje Dance rádio. My jsme vždycky tento typ hudby vysílali, chceme ho vysílat, máme zájem o posluchače tohoto typu. Zase na druhou stranu nikoho nenutíme, aby naše rádia poslouchal. Stojíme o každého posluchače, snažíme se naše rádia dělat dobře. Pokud se ptáš na kauzu, pro mě je to kauza v uvozovkách, kdy jedno naše rádio má shodný název s Dance rádiem, které je umístěné na doméně DanceRadio.cz. Je to přirozený konkurenční boj. Jsme na stejném trhu, bojujeme o stejné posluchače…já myslím, že rozhodnou posluchači.
A můžeš se vyjádřit tedy k tomu, proč vás opustili?
Tam skončil klasický obchodní vztah. Dokonce my jsme ho ukončili dohodou, kdy my jsme vyšli našemu klientovi vstříc. Oni chtěli smlouvi ukončit dohodou, my jsme netrvali na výpovědní lhůtě, na kterou jsme měli nárok. Oni se rozhodli, že nechtějí dál využívat našich služeb, že budou využívat služeb naší konkurence, což je přirozené. Na druhou stranu nás ztráta každého klienta mrzí. My víme, že nebudeme nikdy mít 100% trhu, samozřejmě jako každá komerční společnost usilujeme o co největší podíl na trhu. Bojujeme o ten trh, ale jestliže se někdo rozhodne pro naši konkurenci – hodně štěstí.
Jenže se říká, že to rozloučení neproběhlo úplně v dobrém a že provozovatelé tohoto rádia nemají dobrý názor na ABradio. Můžeš říct, proč k takovému, dejme tomu nešťastnému, rozloučení došlo? V čem bylo jádro problému?
Podle nich byl problém byl v tom, že my jsme v době, kdy vypršel ten smluvní vztah, umístili na naše stránky rádio se shodným názvem, i když tam to rádio i před začátkem naší spolupráce bylo. To rádio vysílá podobnou muziku, ale to dělá spousta tanečních rádií po celém světě. Jasně, v něčem se lišíme. Důkazem toho, že to děláme dobře je, že posluchači u nás zůstali. Provozovatelům rádia na doméně DanceRadio.cz se nelíbilo, že máme rádio s tímto názvem. Vyzvali nás na základě tvrzení, že mají registrovanou ochrannou známku, abychom ho stáhli. My si samozřejmě registrované známky ověřujeme. Registrovaná známka nebyla, tím pádem je tento název volně k použití. My v tom nevidíme žádný problém, z naší strany to kauza není. Bavíme o internetovém trhu a ne o trhu v České republice, Dance rádií – zkus si to zadat do Googlu – víš sám, kolik ti vyjede odkazů rádií, kde je v názvu Dance. Já si ani nemyslím, že slovo DANCE si lze registrovat. Ale o tom ať rozhodnou úřady, které to mají na starosti. Je možné, že se s Dance rádiem potkáme u soudu, pokud budou chtít, my jsme žádné takové kroky nepodnikali, my to necháváme na posluchačích. Pokud to lidé z DanceRadia.cz cítí jinak, je to jejich rozhodnutí.