V Německu či v Rakousku jsou osobní stránky moderátorů mnohem častější než u nás. Osobnosti z éteru dbají víc o svůj kontakt s veřejností a věnují se svému osobnímu PR. Většinou se zaměřují na své posluchače, stránka jim ale může dopomoct i k přivýdělku v podobě moderování firemních akcí. Server RadioTV oslovil moderátory německých a rakouských rádií, kteří mají vlastní stránky a zeptal se jich, jak je provozování vlastního webu finančně a časově náročné, jaký je zájem ze strany návštěvníků, jak dlouho už svůj web mají a v čem vidí přínos vlastní webové prezentace. Tady jsou výsledky této ankety.
Jednodušší a snazší kontakt se svými posluchači je podle všech oslovených moderátorek a moderátorů hlavní předností vlastní webové stránky. Ačkoliv moderátoři většinou mají svůj profil na stránkách stanice, kde vysílají, není na škodu mít svoji vlastní prezentaci. Tam si o sobě může moderátor napsat co chce, aniž by mu text cenzuroval programový ředitel, šéfredaktor, webmaster či kdokoliv jiný. Na druhou stranu se ale o stránku musí starat úplně sám. Případně, pokud to nezvládne, přenechat tuto službu firmě.
Náklady na provoz vlastního webu se různí. Například Christian Anderl z rakouského Ö3 investuje do své stránky www.christiananderl.com 4,95 euro měsíčně za doménu a prostor na serveru. Moderátorka Gerlinde Jänicke (104, RTL a Berliner Rundfunk 91,4) platí soukromé firmě za provoz svých stránek www.gerlindejaenicke.de 100 euro měsíčně. Bernd Brüggemann z WDR 4 odhaduje náklady za hosting své stránky www.brueggi.de na necelých 50 euro ročně. Jako zanedbatelný výdaj označuje Simon Beeck (Radio Bremen Vier) necelých 80 euro, které dá ročně do www.simonimradio.de. Philipp Beisteiner(NDR1) zaplatil za vytvoření svého webu www.philippbeisteiner.de 400 euro. Teď už náklady nepočítá.
Spíš než peníze zmiňuje většina oslovených čas, který stráví doplňováním aktuálního obsahu. Hans Blomberg (bigFM) stráví psaním aktualit na www.morgenhans.de přibližně hodinu týdně. Gerlinde Jänicke potřebuje týdně asi půl hodiny. Oliver Baier z rakouského Hitradia Ö3, který se objevuje i v televizi, zaměstnává sekretářku, která odpovídá na řadu mailů, které přicházejí právě prostřednictvím této stránky. Řadu ale zodpovídá osobně a u takového mailu stráví třeba 15 minut. V průměru ale počítá tak s 20 minutami denně. Florian Danner z rakouského Life Radia přirovnává vlastní web k blogu. Denně se stránce www.florian-danner.com věnuje cca. 15 minut. „Když už je hotový layout stránky, tak to není o moc víc práce,“ říká Simon Beeck, který si při práci najde pět až deset minut denně na napsání svého blogu. Philipp Beisteiner strávil na začátku zhruba dva dny vkládáním obrázků a všech statických textů. Teď mu aktualizace trvá přibližně hodinu měsíčně.
Když už jsme u těch číselných údajů, podívejme se ještě na návštěvnost takovýchto soukromých stránek. Christian Anderl má svůj vlastní web už tři roky a v současnosti ho navštěvuje 100 – 150 unikátních návštěvníků denně, 3 500 měsíčně, což tvůrci webu stačí ke spokojenosti. Oliver Baier je on line od podzimu 2005 a denně se na jeho web podívá 200 lidí. Florian Danner návštěvnost neměří, ale zjišťuje počet stažení podcastů. Ty nejúspěšnější soubory se stahovaly osmsetkrát. O návštěvnost v absolutních číslech se nestará ani Stephan Kaiser (radio NRW, Deutsche Welle, RTL Shop…). Důležité je, že ti, kteří pro něj mají pracovní nabídky a potřebují jeho služby se k němu dostanou. Web www.stephan-kaiser.com provozuje už osm let. Slušnou návštěvností se může chlubit Simon Beeck, na kterého si denně klikne 800 až 1 000 lidí. Stránky má tři roky a čtenářů stále přibývá. Philipp Beisteiner má sice rovnou dvě domény, jednou s pomlčkou mezi jménem a příjmení a jednou bez, obě ale dohromady nalákají jen 140 uživatelů.
Řada moderátorů si při své práci v rádiu ještě přivydělává moderováním akcí, namlouváním reklam a dalších projektů, případně školením moderátorů a spíkrů atd. Každý nabízí něco trošku jiného. Co, to právě prezentuje na svém webu. Osobní internetové stránky tak neslouží jen fanouškům, ale též těm, kteří hledají profesionální hlas. Podle Christiana Anderleho a Philippa Beisteinera je možné klienta odkázat na svoje stránky, kde si může v klidu o moderátorovi něco přečíst, poslechnout si jeho hlas, podívat se na jeho fotky a pak se rozhodnout, zda s ním chce dál jednat o nějaké spolupráci. Podobně to vidí i Hans Blomberg, který si nemyslí, že by díky svému webu dostával nabídky. Většina zájmu pramení díky znalosti daného člověka z éteru. Ale vlastní stránka umožňuje případnému zájemci sehnat si rychle kontakt.
Gerlinde Jänicke používá web k propagaci shows a pořadů, kde bude vystupovat. Fanoušci tak vědí, kde si můžou svoji oblíbenkyni naladit, či se s ní setkat. Jak podotýká Oliver Baier, k větší slávě vlastní stránky nepomůžou. Člověk má ale přímý kontakt k divákovi či posluchači. Právě Oliver Baier dostává přes svůj web nabídky od firem na moderování akcí, které často musí bohužel odmítat. Florian Danner také dostává přes svůj web nabídky na práci. Stránku ale orientuje na posluchače. Denně píše svůj blog a svým posluchačům je vděčný hlavně za reakce na vysílání a hosty v něm.
I když je snaha moderátorů přijít si moderováním nějaké akce na další peníze velká, tak by moderátor neměl stránku tvořit jen z tohoto důvodu, domnívá se Simon Beeck. Důležitý je totiž kontakt s posluchači. Moderátor si navíc ušetří v řadě případů FAQ typu: Jak ses dostal k práci v rádiu? Atd.
Jednotlivé stránky se liší grafickým zpracováním, přehledností i obsahem. Většinou nabízí životopis. Někdo poodhalí ze svého soukromí více (nechybí ani fotky z rodinného alba z dětství moderátora) někdo méně. Důležitou součástí je profesní životopis. Většinou nechybí ani fotky z jednotlivých akcí, které daný či daná moderovali. Díky archivu řady tiskových zpráv a fotek může člověk podle Hanse Blomberga působit jako velká osobnost. Někteří připojují i monitoring médií, především novin, kde se objevilo jejich jméno. Pro lepší představu o podobě moderátora bývá součástí stránek zpravidla portrét. Nemá ho ale každý. Někdo svoji podobu tají. Zato ale třeba netají číslo na svůj mobil, email a adresu svého bydliště. Řada moderátorů umisťuje na síť ukázky svého hlasu. Stephan Kaiser dokonce nabízí zájemcům, že jim namluví zcela zdarma část jejich projektu na ukázku. Někdo stránky obohacuje odkazy na weby kolegů či další stránky. Fantazii se prostě meze nekladou.