Posluchači autorádií po celých Spojených Státech Amerických mohou snadno říci známé přísloví: Dostaneš, co si zaplatíš a zvláště pak v příštích dvou letech.
To, až bude v New Yorku spuštěno CD Rádio systém a XM satelitní rádio systém ve Washingtonu. Oba tyto systémy obsahují až 100 kanálů. Měsíční poplatek za každý z nich bude 9.95 dolarů.
Navíc však, za účelem získání těchto systémů s dosahem od východního až k západnímu pobřeží, musí posluchači zaplatit poplatek 100 dolarů za speciálně zhotovený adaptér pro stávající autorádia, nebo za samostatný přijímač.
Obě tyto multimilionové sázky mají změnit zvyky posluchačů autorádií, říká Tom Taylor, editor magazínu M Street Daily. Taylor rychle objasnil, že mluví o zvycích poslouchání stejně jako o zvycích utrácení. Myslí si, že většina objednavatelů bude používat pouze několik málo kanálů satelitní rádio služby, podobně jako uživatelé Internetu používají pravidelně stejné webové stránky.
Musí najít věci, které přinutí dostatek lidí zaplatit měsíční poplatek, říká Jonathan Schwarz, který zastupuje dva víkendové programy na radiu WNYC- 820 AM v New Yorku. Dále je také uměleckým koordinátorem XM Satelitního Radia. Až se servis satelitních radií rozběhne v první polovině roku 2001 stane se i Schwarz osobností éteru.
Vznik radia za peníze, říká Schwarz není odrazem kvality tradičních AM a FM radií bez poplatku, ale spíše odrazem nedostatku radiového průmyslu v technologických vylepšeních. Myslím tím technologické pokroky ve Spojených Státech a po celém světě od roku 1960. Rádio se nezměnilo od té doby co byl vytvořen FM systém.
Nyní je čas. Rádio konečně vstalo z židle a řeklo: Hej, my tady něco děláme. Počítače dovolují mluvit s Čínou zadarmo. Lidé mohou telefonovat, když se procházejí na ulici. A my tu seděli s FM a AM rádiem. Proč nezačít se satelitním rádiem.
Oba CD rádio, které má být spuštěno koncem roku 2000, a XM satelitní rádio mají plány na multisatelitní systémy. Signály pocestují k satelitním anténám připevněným k automobilům z venku, s tím, že obě firmy budou mít různé zařízení. Digitální LCD obrazovka, umístěná na palubní desce bude zobrazovat informace o názvu a číslu kanálu, názvu písně, názvu skupiny a další.
Co se týče programu, obě satelitní rádia budou nabízet téměř 50 stanic bez hudby, zaměřené na zprávy, sportovní komentáře a diskusní pořady. Ostatních padesát stanic bude hrát mnoho druhů hudby. Některé budou zaměřeny na rock, některé na jazz, nebo klasickou hudbu, country, R& B a mezi jinými také speciální kanály zaměřené třeba na styl New Age. Na žádné z těchto hudebních stanic však neuslyšíte reklamy. Nehudební stanice prý budou podporovány reklamou.
David Fricke, redaktor časopisu Rolling Stone, přirovnává tuto rádio službu ke kabelové televizi. Nejsem si jistý, že dojde k nějaké revoluci ve vysílání, říká Fricke. Je tu tvořen produkt a může být velmi úspěšný, ale ani 100 kanálu čehokoli nezaručuje úspěch.
Smlouvy mezi těmito firmami a výrobci automobilů, CD Radio s firmou Ford a XM Satellite Radio s firmou General Motors, zajistí eventuelně vybavení potřebnou technikou instalovanou přímo v továrně do všech automobilů.
V blízké době, pravděpodobně někdy kolem data spuštění, budou oba systémy přístupné přes běžné přenosné radiopřijímače. Ceny pro nutné elektronické vybavení a měsíční poplatek za tuto službu ještě nejsou známé.
Obě firmy jsou ve prostřed něčeho, známého jako tiché období, což omezuje co může být sděleno mediím. To zapříčinila Federal Communications Commission FCC (Federální komise pro komunikace), která řídí prevenci licenčních vysílacích společností od přílišného vzestupu kurzu akcií před tím, než budou nabídnuty veřejnosti. Ale FCC nemá žádná pravidla, která by omezovala lidi, nebo media hovořit o novince USA Satelitním rádiu.
Převzato z Sunday Courier News
Přeložil Martin Šampalík