O výsledcích čersvého Mediaprojektu za druhé pololetí roku 1999 jsme psali minulý pátek. K onomu článku jsem připojil pár svých drobných komentářů, jelikož na hluboké analýzy nejsem dostatečně vyštudovaný. Proto jsem se obrátil na ty, kterých se Mediaprojekt týká nejvíce, ředitele dvou reklamních sítí a samozřejmě na vedení APSV. Zde jsou jejich stručná zhodnoceni.
Mediaproejkt nepřinesl žádné zásadní překvapení. Pořadí všech nabízených
produktů zůstalo zachováno, což je z pohledu prodeje nejdůležtější.
Za pozitivní bych označil nárust Kiss Hády a zvětšení náskoku před
Krokodýlem. Plzeň posiluje a očekávám pokračující nárůst i v dalším
čtvrtletí, stejně tak i ve Zlíně se naše situace zlepšila, hlavně díky
poklesu rádia Zlín a nárůstu Kiss Publika. Východní Čechy se podařily
Profilu. Toto období bývá pro většinu (alespoň našich) stanic
nejslabší, čož se dá vysvětlit odlivem posluchačů k TV, během dlouhých
zimních večerů.
Nemám úplně detailní rozbory
toho, co se událo v každém regionu, budu mluvit spíš o nacionálním trhu. RRM
je relativně nejúspěšnější rozhlasové mediazastupitelství, neberu-li v úvahu
IP, které zastupuje médium s omezenými možnostmi exploatace reklamy. V rámci
našeho portfolia nedošlo k výrazným změnám až na jednu, tou jsou výsledky
Impulsu. Ty splňují naše očekávání v tom, že druhá lokomotiva našich
prodejů, tedy celoplošné rádio, si vede velice dobře. Jistě to pomůže našim
nacionálním prodejům, k nimž se v průběhu března přidají i prodeje
prostřednictvím regionálních RRM, protože Radio Impuls bude moci odpojovat
reklamní lokální breaky.
Evropa 2 zastavila svůj pokles a vše, co se nyní v
rádiu odehrává, bude nepochybně směřovat k zásadnímu postupu dopředu.
Frekvence 1 je v týdnu nejúspěšnějším rádiem, jsme rádi, že některé úspěšné
části programu potvrdily svoji vysokou úroveň i v tomto výzkumu (Ránní
mozaika F1, Dobré kafe Petra Novotného,Knedlo, Zelo), některé znovu
potvrdily vzestup (Dámský klub), některé konečně začínají sbírat body (Velké
hlavy). Celkově jsme mírně optimističtí, jednání s klienty naznačují, že
můžeme být optimističtí dokonce více.
Výsledky Mediaprojektu mne málokdy překvapí, žijeme spolu už dlouho a naučil jsem se ho chápat v jeho logice trendů a také v tom, že bohužel,
jako všechny podobné výzkumy chudým bere a bohatým dává. Tento výstup je za nejhůře měřitelné období, protože v sobě zahrnuje dovolené a
prázdniny v srpnu a vánoční šílenství od půlky listopadu do konce roku. Tazatelé mají potíže zastihnout respondenty tam, kde obvykle jsou.
Mohlo by mě překvapit to, že celoplošné stanice přestaly po dlouhé době ztrácet posluchače ve prospěch stanic lokálních. Muselo by se to ale
ještě potvrdit, aby to získalo hodnotu trendu. Je zajímavé, jak si odlišné formáty F1, Impulsu a Programové sitě E2 konkurují.
Za zmínku stojí výsledek rádia Kiss Morava v Ostravě, jehož poslech roste již delší dobu, pravděpodobně na úkor opavského Hellaxu. Dost
ztratila programová siť E2. O nějaké posluchače přišla Černá Hora, ale není jasné kam se poděli. Nově a velmi dobře formátovanému rádiu Euro K se nedaří tak dobře, jak
se předpokládalo. Výsledky Blaníku mě nepřekvapily, očekával jsem ještě lepší. Překvapily ale jistě celou řadu jiných stanic, kterým tento
nový fenomén bere a jistě ještě nějakou dobu bude, brát posluchače v Praze, středních a jižních Čechách.
Situace na mediálním trhu rozhlasů je kromě zmíněných případů poměrně stabilní. Počkáme si na výsledky nového, rychlejšího a doufejme i přesnějšího Mediaprojektu.
O tom, jaký bude nový Mediaprojekt, si budete moci přečíst na našem serveru už tento pátek.