Bylo jednou jedno rádio a tomu se zrovna moc nevedlo… Jeho majitelé se hádali, poslechovost byla více něž mizerná, reklamy málo, stejně jako peněž v rádiové kase. A jak se říká, kde nic není, ani smrt nebere. Dobří a ambiciózní moderátoři unavení neustálými tahanicemi vedení, různými naschvály a stěhováním rádiových fidlátek, si už dávno našli místo tam, kde se mohli realizovat lépe nebo mnohem pohodlněji. Psal se konec roku 1998 a v libereckém Radiu Euro K zůstalo jen pár nejvěrnějších, skalních, v čele s držitelkou licence na vysílání rádia – Mirkou Kosovou. V oné době se poslechovost Euro K pohybovala někde okolo 6 tisíc lidí, což je na stotisícové město, pro které vysílá, hodně velká bída.
Aby se věci pohnuly k lepšímu, byla na podzim roku 1998 založena společnost Euro K Media, jejímž úkolem bylo zastupovat rádio ve všech obchodních záležitostech a počátkem roku 1999 byla započata spolupráce s klíčovou mediální sítí Media Marketing Services (MMS). Navázání spolupráce s MMS by se dalo označit za zásadní moment v historii Euro K, protože od této chvíle se zřejmě věci začínají hýbat tím správným směrem…
Počet posluchačů „včera“ v jednotlivých Mediaprojektech postupně naskakoval z 9 tisíc v I.-II. čtvrtletí 1999 až na současných téměř 25 tisíc posluchačů, což je docela slušný pokrok na rádio, které bylo ještě před rokem s poslechovostí téměř na úrovni statistické chyby.
Jak to už ale v této branži bývá, posluchačů není nikdy dost a pořád je co vylepšovat. A proto bude v první letní den, tedy 21. června, odstartována celá řada změn, které se budou týkat jak změny formátové hodiny, tak i positioningu rádia. Zašel jsem tedy přímo do rádia a o plánovaných úpravách programu jsem si včera povídal s programovým ředitelem rádia Honzou Jahodou a programovým ředitelem MMS, Jirkou Körberem.
Jednou ze zásadních změn bude změna sloganu rádia, který je nesporně důležitým identifikačním prvkem v programu rádia. Euro K by se mělo vrýt posluchačům do hlavy jako „Rádio plné života“. Tento slogan nahradí dosud používané motto rádia – „Největší hity nonstop“. Co se ale určitě měnit nebude, je logo. Změní se zřejmě jen v momentě, kdy bude Euro K přiklepnuta druhá frekvence z kóty Javorník, která je v této chvíli již zkoordinovaná a čeká se na schválení RRTV. I pak se ale bude jednat jen o kosmetickou změnu, kdy bude druhá frekvence do loga pouze přidána. V jinglech rádio frekvenci neuvádí, takže se ani nebudou muset po přidělení druhého kmitočtu předělávat.
Pokud jde o programové změny, podařilo se prosadit myšlenku přeorganizování formátové hodiny tak, aby se mluvené slovo (vstupy moderátorů, reklamy, zprávy, doprava) koncentrovalo do větších bloků. Logicky tím vzniknou větší, nepřerušované plochy hudby. Mluvit se bude třikrát do hodiny, a to cca ve 20., 40. a 55. minutě, tj. vždy před reklamou resp. před zprávami.
Jiří Körber se pochlubil také novým zvukovým obalem rádia, který s sebou přivezl z Prahy. Je dílem Ivana Kadeřávka který svého času dělal zvukový obal např. pro Radio Alfa. Dnes spolupracuje s MMS a jeho práce tak, jak jsem ji měl možnost slyšet, se mi celkem líbila. Jedná se o dynamické jingly, ve kterých dominuje nový slogan, jsou slyšet hutná bicí, klávesy, silný rytmus, samply, prolínání více hlasů najednou…zní to dobře. I v novém hudebním obalu je použit hlas Alexeje Pyška, který posluchači Euro K dobře znají. Je ale mnohem častěji doplňován ženským hlasem, který dosud citelně chyběl a všechny jingly jsou o poznání rychlejší. Z jinglů, které se používaly dosud, jich zůstane jen málo. Ty, které budou zachovány, byly podrobeny očistné, remasterovací kůře páně Kadeřávka, aby odpovídaly nové tváři rádia. Co dadat ? Snad jen – bylo už na čase…
Zpravodajství bude i nadále vysíláno pravidelně ráno mezi šestou a devátou hodinou, a to vždy v celou a v půlu, mezi devátou a šestou večer pak vždy v celou. Noční zprávy, které jsou přehledem toho nejdůležitějšího z předchozího dne, se vysílají ve 22.00, 0.00, 2.00 a ve 4.00. Rozsah zpráv zůstává v podstatě nezměněn – stopáž do tří minut. Nic se ani nemění na tom, že zprávy jsou zaměřeny hlavně na dění v regionu. Kromě běžných zpráv budou k mání i informace o kulturních akcích v Liberci, Jablonci a okolí, které budou vysílány v blocích čtyřikrát denně.
Euro K nabízí v podstatě jako jediné rádio v regionu dopravní zprávy a i na nich se zapracuje. Mělo by se objevovat více aktuálních informací o tom, jak houstne doprava v čím dál víc ucpaném Liberci, ale i na výpadovkách na Děčín nebo Prahu. Vše by měla usnadnit tzv. Zelená linka, od které si vedení rádia slibuje více telefonátů přímo od řidičů z terénu. Volání na tuto linku je totiž zdarma, a to i z mobilního telefonu. Tato aktivita je však zatím v jednání.
Program rádia tvoří ale především muzika. Pokud se vám při poslechu Euro K zdá, že je muzika poněkud línější, než by bylo zdrávo, tak s vámi plně souhlasím. Pokud byste mi tvrdili, že novinky jsou nasazovány pozdě, budu s vámi v mnoha případech souhlasit taky. Ale i na tom se v současné době pracuje. Cílem je muziku o něco zrychlit tak, aby skutečně odpovídala novému sloganu rádia a aby pořádně „odsejpala“. Hudební fond rádia by se měl o něco víc vyprofilovat. Osobně bych oželel např. Holki nebo Ilonu Csákovou – moc plná života mi nepřipadá…:-)
To nejdůležitější ale je, co na tyto změny řeknou posluchači a co následně na to řeknou klienti na nový Mediaprojekt. Myslím, že posluchači přijmou nové jingly s povděkem, stejně jako nové uspořádání programové hodiny do bloků. Příští Mediaprojekt nám ještě nic moc neřekne, ale ten další už bude tyto změny reflektovat o něco jasněji …