Tak se nám zas týden s týdnem sešel a je tu další díl našeho povídání o jinglech tak, jak je vidí některá naše rádia. Těm z vás, kteří jste četli minulé dva díly, nemusím nic vysvětlovat. Těm z vás, kdož jste na tento seriál narazili dnes poprvé, doporučím, abyste zalistovali naším serverem trošku zpátky proti proudu času a vrhli se nejprve na první a následně pak na druhý díl. Bude to tak mnohem lepší, než abyste začínali od prostředka – věřte mi.
Minule jsme ze zástupců našich rádií zeptali na to, jakou má – podle jejich názoru – jingle vlastně ve vysílání rádia funkci a jaké jingle, vzhledem k formátu jejich rádia, preferují. Jak mi po zveřejnění článku trefně zamailoval jeden náš čtenář, tématika jinglů je zřejmě pole neorané a proto jste se mohli setkat s názory opravdu různorodými. Nejinak tomu bude i dnes. Tak tedy, tady jsou dnešní otázky, které jsem položil jednotlivým programovým, či jiným ředitelům:
- Jak často je podle vás efektivní umísťovat jingle do vysílání?
- V jakém časovém intervalu by se měl – podle vás – zvukový obal rádia obměňovat?
A tady jsou odpovědi odpovědných:
Rádio Černá Hora (Tomáš Katschner – programový ředitel)
- „V prime time cca 6x – 8x do hodiny.“
- „Na tuto otázku není univerzální odpověď. Dle citu, prostě až začne být značně opotřebovaný.“
Evropa 2 (Petr Žižka – ředitel vysílání)
- „Evropa 2 řadí jinly po každém songu.“
- „Když je kvalitní, vydrží rok i déle. Ale drobné změny a stále nové zvuky by se měly dělat průběžně.“
Rádio Kiss (Martin Hroch – programový ředitel)
- „Asi po každé druhé až třetí písničce, myslíte-li umístění v hudebním toku, dále všude tam,kde chcete něco zvýraznit, podtrhnout, upozornit na to.“
- „Myslím vždy, děláte-li nějakou změnu nebo posun formátu a chcete, aby tento posun posluchači rychleji zaregistrovali.“
Rádio Jizera (Jan Folk – programový ředitel)
- „Co nejčastěji. Nejlépe po každém songu a vstupu moderátora.“
- „Dle potřeby.“
Rádio Bonton (Tomáš Domečka – programový ředitel)
- „Hlavní znělka 1x za hodinu, identifikační jingl 3 – 4x za hodinu, propojovací (bez identifikace stanice) dle potřeby.“
- „Hlavní znělka 1x za 2 roky – pouze zvuková úprava – použití nových zvuků, technologií, prostě jen novej kabát, novej sound – základ hlavní znělky by měl rádiu zůstat napořád, nezmění-li stanice zásadním způsobem formát. Ostatní jingles průběžně obměňovat, nelépe podle nových zvukových trendů (jsou-li na to prachy).“
Rádio Euro K (Honza Jahoda – programový ředitel)
- „Pokud je to vhodné právě pro propojení těch jednotlivých prvků, tak za každou písničkou, pokud máme k dispozici vhodné jingly. Z hlediska identifikace rádia určitě alespoň každý třetí song.“
- „Zhruba po roce, dva roky už jsou díky rychlosti vývoje hudby a stylů hodně dlouhá doba.“
Rádio Agara (Dan Rakaczký – programový ředitel)
- „Vzhledem ke stále se zkracující době poslechu rádia umísťujeme jingle po každé písničce a v nočním vysílání necháme párkrát hrát dvě písničky za sebou. Vzhledem k tomu, že máme okolo 100 variant jinglů, nehrozí jejich oposlouchání v krátké době.“
- „Podle mě je dostačující výměna jinglů jednou za dva roky. To se jedna o kompletní výměnu. Nebo se dají jingle obměňovat průběžně tak, že posluchač nepozná změnu, ale připadá mu, že se v radiu se něco mění.
Radio City 93,7 (Petr Král – výkonný ředitel)
- „Minimálně ob dvě písně.“
- „Přijde na to. Hudební logo zachovat nejlépe navždy a hlavní packet jinglů si zaslouží nějakou drobnou obměnu nebo doplnění novou sadou /rozumějte, jeden motiv v několika modifikacích) tak alespoň jednou za rok. Něco jiného jsou krátké efektové spojováky. Tam záleží hlavně na tom, kolik jich máte a jak se vám pocitově zdá, že už jsou omleté.“
Radio Impuls (Hana Andělová – ředitelka programu a zpravodajství)
- „Pokud je jingle kvalitní, lez jím zaplnit většinu programu, aniž by to posluchač bral jako újmu.“
- „To kdybychom věděli… tak to stejně neprozradíme.“
Tak to vidíte. Někdo se podělil o docela zajímavé názory, někdo neví, ale i kdyby věděl, nepoví. Někdo počítá délku života jinglu na léta, jiný razí heslo „světská sláva, polní tráva“. Faktem je, že najít tu správnou hranici právě pro to moje rádio není zdaleka tak jednoduché, jak to může vypadat. Evropa 2 – v tom dobrém slova smyslu „důchodkyně“ mezi soukromými českými rádii – sází jingly za každým songem. Kdyby například totéž udělalo rádio, které nemá čistě hudební formát a je zaměřené na jinou cílovou skupinu, mohlo by tím logicky spoustu svých posluchačů notně otrávit.
Příští pondělí pro vás nachystáme další dvojici zajímavých otázek, které se k tématice jinglů vztahují a budeme tentokrát trošku dotěrnější. Bude nás zajímat, jaký spojovací prvek lze nalézt v jinglech jednotlivých oslovených rádií a co by – pokud jde o zvukový obal rádia – jejich programoví ředitelé nikdy nedopustili.