Ačkoliv ranní show na rádiích neprobíhají v těch úplně nejvíce poslouchaných hodinách, jsou do nich většinou nasazováni ti nějlepší (a nejzábavnější) speakři. Přesto všechno se na našich rádiích po ránu občas setkáme s moderátorem, který by udělal nejlíp, kdyby změnil zaměstnání za nějaké ostatním lidem méně škodlivé. A jaký by měla taková správná ranní show vypadat? Tracy Johnson ve své knize „Morning radio“ formuloval několik zajímavých pravidel, která by našim ranním šoumenům neměla ujít.
- Moderátoři nejposlouchanějších ranních show ve světě mají svůj konkrétní cíl. Jejich mise, to je sdělení posluchači toho, co mu ONI chtějí sdělit a to, co nejzajímavějším způsobem. Je to pro ně důležitější než velikost jejich výplaty nebo vzrůst poslechovosti. Vnitřní síla a jejich přesvědčení je to, co je k tomu vede.
- Opravdové hvězdy ranních show jsou skromné. Během vnějších promotion jsou sice v centru pozornosti, mohou se chovat jako hvězdy, ale ve vysílání jsou největšími přáteli posluchače. Ego moderátora, které se vymyká sebekontrole, většinou posluchače irituje a odpuzuje. Skvělí ranní moderátoři vědí, že nejlepším způsobem, jak se cítit důležitým je zajímat se o potřeby jiných (posluchačů).
- Dobří moderátoři se vždy zviditelňují. Potkávají své posluchače, podávají jim ruce (něco takového jak to dělají politici na „procházce“ městem před volbami). Vybírají si pozorně, v jakých akcích vystupují mimo ranní show, které prezentace moderují, aby i tam byli co nejvíce v centru pozornosti. Ještě jednou si vždycky řekněte, že se na veřejnosti musíte chovat, jako byste chtěli kandidovat do parlamentu (mluvíte mile s lidmi, líbáte malé děti, tisknete ruce babičkám, všechny pozdravujete – příkladů máte mnoho).
- Moderátoři ranních show musí být zajímaví lidé. Nikdy nejsou nudní, jsou ve společnosti oblíbení pro svou bezprostřednost a schopnost bavit společnost. Ve vysílání musí přece také přitáhnou posluchače. Vždy hledají nový pohled na stejná témata a informace, aby je udělali pro posluchače ještě více zajímavými. Rozumí prostě, že tohle je showbusiness!
- Nejlepší ranní show jsou skvělou zábavou pro posluchače. Ne vždy musí být legrační, ale jsou prostě zábavné. Bez přípravy nelze udělat skvělou zábavu několikrát týdne několik hodin! Proto se přípravou ranních show zabývají mnoho hodin. Jsou samozřejmě spontánní, ale to je také, krom vložených dispozic, výsledek mnoha hodin tréninku, přípravy a probírání se nápady.
- Nejlepší ranní programy jsou takové, které vzbuzují důvěru ve všechno to, co posluchači předkládáme. Všichni, kteří pracují pro ranní show, musí věřit tomu, co dělají a proč to dělají zrovna tak, jak to dělají. Nemůžete spolupracovat s někým, kdo pouze „chodí do práce“ a nemůžete společně s ním přesvědčit posluchače o tom co děláte, když o tom není přesvědčený Váš nejbližší spolupracovník. Musíte v tom mít všichni jasno – co chcete dosáhnout, co chtějí po vás vaši posluchači a jak to uděláte nejlépe. Nikdy nesmíte zklamat své posluchače (ani když Vám nebude zrovna nejlíp a nemáte náladu dělat show, musíte to překousnout – nebo si dejte pauzu).
- Dobré ranní programy jsou vyvážené. Jejich důležitou vlastností je rozmanitost. Posluchači se unaví, pokud je stále krmíte pořád dokola a pravidelně podobným materiálem. Nejlepší ranní programy jsou vysoce kreativní a různorodé a spojuje je jedině osoba moderátora. Všechny tyto různorodé části programu ovšem musí vycházet z osobnosti a přirozené charakteristiky moderátora.
- Dobré ranní show a jejich moderátoři jsou na sobě závislé. Sarkastické a cynické vtipy jsou součástí některých ranních show, ale pouze vyjímečně jsou jejich základem. Například i show Davida Lettermana (jedna z nejpopulárnějších TV talk show v USA), který je znám svými sarkastickými vtipy ve vysílání, systematicky ztrácel sledovanost právě z tohoto důvodu. Ostří humoru nemusí být ve většině případů vždy konkretizováno na určité „oběti“. Raději můžete lehce shodit svůj program nebo sebe.
- Nic nemůže být předstírané. Nejlepší ranní programy musí dát posluchačům pocit, že oni sami jsou součástí programu, že s Vámi hovoří ve vysílání (nebo, že jim jak se říká „hovoříte z duše“). Pokud dělá program více lidí (i spolupráce s redaktory je důležitá), musí se tito lidé respektovat, ba co více, musí se prostě mít rádi. Kontakt ve vysílání musí být přirozený a ne vynucený. Nejde dělat více než 240 ranních show, být ve vysílání více jak 1000 hodin ročně, a dokonale předstírat skvělou atmosféru. Pravda vždy vyjde ven a posluchači takový podvod rychle odhalí.
Tak co, ranní showmani? Jsou zásady Tracy Johnosona i vašimi zásadami?