Televizní zábava v novém miléniu, tvoříme hvězdy

nova-zabavny-porad-velkyPokud nějaká televize přinesla do televizní zábavy jasná pravidla, pak to byla Nova. Až do jejího zrodu by nikoho nenapadlo, že nezáleží na tom jak je pořad zábavný, ale jak ho umíte prodat, nebo že nejlepší hvězdy jsou ty, které si vytvoříte. Vítejte u čtvrtého a posledního dílu z cyklu článků o historii televizní zábavy v naší malé kotlině. Dnes nás čeká vše od vzestupů i pádů Novy přes konkurenční snahy Primy, až po současnost.

Intelektuální i ušmudlaná Nova

Pokud by se Nova držela původních programových prvků, tak jak je uvedla ve svém projektu, stala by se asi synonymem pro vzdělávací televizi. Ale i když se podíváme na její program z prvních let vysílání, lehce získáme dojem, že byla propagátorem poměrně vkusné televizní zábavy. Pořady jako Ruská ruleta, nebo Tajný závod rozhodně nebyly televizní zábavou pro masy.

Nova ovšem rychle pochopila, že úspěšnou televizní zábavu jí přinesou pořady, které většina diváků bez problému pochopí. Pokusy s intelektuální zábavou tak rychle vzaly za své a pevné místo našla v nováckém programu zábava masová.
Hlavní devizou Novy ale nebylo ani tak portfolio pořadů, To tvořily z velké části licencované formáty, které mohla vysílat jakákoli jiná televize, nebo nízkonákladové soutěže různých osobností showbyznysu. Podstatný byl její přístup. Nova totiž zavedla v českých médiích dosud nevídané pravidla: „My hvězdy vytváříme“ a „Naše pořady jsou společenská událost“. Jako první televize tak dala divákům zdání účasti na něčem mimořádném, pocit, že právě u této události nemohou chybět.

nova-nova-vas-bavi-1993-velky

Nova nás začala bavit v roce 1994 a nezastavil ji ani rozchod s investorem.

Po rozchodu Vladimíra Železného s Američany tuzemská komerční jednička povážlivě zchudla. Ze dne na den diváci přišli o oblíbené pořady a několik prvních měsíců, kdy Nova sídlila na Barrandově, připomínala programem teleshoppingovou televizi. Podstatnou část odpoledního programu tehdy například zabírala jakási komponovaná talk show, kterou moderovali stárnoucí hvězdy Markéta Majerová a Slávek Boura.
Postupem času sice Nova opět obnovila některé formáty a přidala nové, ale někdejší elán a schopnost vytvářet z pořadů události byla ta tam. V některých případech dokonce jakoby Nova stále víc a víc čerpala z tradic zábavy v Československé televizi. Formáty jako GoGošou pouze kopírovaly kdysi úspěšné Televarieté, jen o něco menší a ušmudlanější.
S novým tisíciletím Nova také pomalu začala ustupovat od politiky budování vlastních hvězd a stále víc pořadů se opíralo o osvědčené tváře. Ubylo i vlastních formátů a komerční jednička stále víc sázela na osvědčené akvizice.

Šedá Prima

V roce 1997, tedy v době kdy byla Nova na vrcholu slávy, vyloupla se z italsko-české televize Premiéra dnešní Prima. I přes jásavou žlutou barvu, která se spolu s modrou stala barvou staniční, ale Prima zůstala kdesi v pozadí. Ani s novými barvami se totiž nenaučila to zásadní, umění pořad divákům prodat, a v souboji s Novou tak byla vždy odsouzena na druhé místo.

Exemplárním příkladem neschopnosti Primy prodat divákům pořad se stala pěvecká soutěž Carusoshow.  Tuto soutěž sice jako první přinesla do české kotliny právě Prima, ale ve chvíli, kdy Nova o pár měsíců později nasadila naprosto stejný formát pod názvem DO-RE-MI, měl Caruso smůlu.

Snad jediným ze zábavných pořadů, který opravdu získal Primě diváky, se tak stala přehlídka blbosti národa s názvem Nikdo není dokonalý. Porazit ho měli až Vyvolení.

prima-carusoshow-velky

Prima s pěveckou sotěží sice nad Novou nevyhrála, ale její čas se blížil.

Realita přichází

Dlouho se všechny české televize vyhýbaly reality show. Důvod by jednoduchý a prostý. Vladimír Železný, dlouholetý pán a vládce nejsledovanější stanice zásadně odmítal reality show jako cosi zbytečně drahého a pro diváky vcelku nezajímavého. Teprve po jeho nuceném odchodu z ředitelského křesla začala Nova o nákupu některé z reality show uvažovat. Paradoxně nakonec souboj o reality show nakonec vyhrála Prima.

Komické je, že vítězství Primy vlastně zavinila náhoda. Prima se od svého vzniku profilovala jako rodinná televize a na tomto poli pomalu ale jistě začínala sklízet úspěchy. Sledovanost se sice jen velmi zvolna, ale přece šplhala nahoru a zdravý rozum tedy říkal, že měnit zacílení by byl naprostý nesmysl. Jenže v roce 2004, respektive 2005 se Prima připravovala na vstup nového spoluvlastníka a to znamenalo, že je třeba prudce zvýšit cenu televize. Novou cílovou skupinou, která cenu stanice zvedne se měli stát mladí diváci a těm se podle všech zahraničních zkušeností reality show líbily víc než skupinový sex. Prima nějakou dobu uvažovala o nákupu slavého Big Brothera od společnosti Endemol, jenže nakonec rozhodla cena a na Primu vtrhli Vyvolení maďarské společnosti IKO.  Doba reality show začala.

prima-vyvoleni1-velky

Chvilka slávy nejen pro soutěžící, ale i pro Primu. (foto: TV Prima)

Je až neuvěřitelné, nakolik si české televize neuměly s formátem reality show poradit. Úspěch Primy a jejích Vyvolených strhl několikaletou lavinu více či méně povedených reality show, takže v některých měsících téměř nebylo možné jít ani na záchod, aby tam nějaká ta reality show nečíhala. Ani jedu televizi ovšem nenapadlo, že čeho je moc, toho je příliš. V průběhu dvou let se jim tak podařilo naprosto spolehlivě přesytit trh a znechutit diváky. Formáty, které v zahraničí fungují už víc než deset let, tak byly po necelých třech letech pro českého diváka nepoužitelné.

Nepoužitelnost reality show má při tom na svědomí nikoli Prima, ale paradoxně Nova, která se původně nechtěla tohoto formátu dotknout ani dvoumetrovou tyčí. Úspěch Vyvolených totiž Novu zaskočil a diváci tak měli možnost poprvé vidět, jak vypadá panika v podání televizní komerční jedničky.
Místo toho, aby Nova uznala porážku, začala se snažit přitáhnout diváky zpátky za každou cenu. V průběhu první řady Big Brothera tak použila téměř všechny triky ke zvýšení napínavosti soutěže, které v zahraničí televize divákům dávkovaly po několik let. Není ani divu, že po takové masáži začali diváci o reality show ztrácet zájem.
Svůj díl viny nese i Prima, která opilá úspěchem Vyvolených začala bezhlavě nakupovat další podobné formáty s vidinou snadného zisku a potupené Novy. Jenže hned další reality pokus s názvem Bar se ve sledovanosti propadl až na dno a ukázal, že diváci by dali opět přednost iluzím před realitou.

Kopírování formátů je zábava

Jeden moderátor versus host, dva moderátoři versus host. Moderátor by měl být dostatečně asertivní, hosté dostatečně nasertivní. Poslední léta s sebou přinesla do televizní zábavy módu talk show.  A jako je tomu téměř s každým úspěšným formátem, i talk show najednou museli mít všichni. Po ČT a Janu Krausovi se tak objevila na Nově v podobném formátu osvědčená dvojice Suchánek- Genzer, Prima angažovala Veroniku Žilkovou (pořad ovšem běžel pouze několik týdnů) a Barrandov Jana Saudka. Do určité míry se tak opakovala situace, která pohřbila formát reality show. Sice se zdá, že zatím diváky tento formát stále baví, ale je jen otázkou času, kdy mu začne sledovanost klesat.

Talk show jsou zatím poslední ukázkou dlouhodobého nešvaru, kterým naše televizní stanice v posledních deseti letech trpí. Rychle zkopírovat a nasadit úspěšný formát bez ohledu na jeho nesmyslně rychlé vytěžení. Tento osud potkal do určité míry vědomostní soutěže, potkal soutěže velkých, malých, mladých i starých miss a missáků, potkal reality show a bohužel potká i talk show.
Jediný formát, který se tomuto osudu překvapivě vyhnul a ke kterému se televizní zábava pravidelně vrací, je revuální show typu Televarieté.

ct-uvolnete-se-prosim-jan-kraus-velky

Jan Kraus vládne formátu talk show už několik let. (foto: Česká televize)

Co nás do budoucna v televizní zábavě čeká? Bude brutálnější, více lidová, více, či méně reálná?
S jistotou se dá říci jen jedno. Určitě nás čeká recyklace formátů. Vždyť téměř všechny programové novinky už tu někdy byly. Za talk show se daly označit o Horníčkovy Hovory H, vědomostní soutěže jako Deset stupňů ke zlaté se od těch novodobých lišily pouze ideologicky zabarvenými otázkami a první tuzemskou reality show byl Formanův Konkurz. Na konci šedesátých a začátku sedmdesátých let dokonce televize díky pánům Šimkovi s Grossmanem nabídla i politickou satiru a Televarieté slouží jako předobraz dodnes. Pokud se tedy opravdu chcete bavit kupte si medvídka mývala.

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .