Odchod Kateřiny Fričové, generální ředitelky TV Prima do rádia – konkrétně na pozici generální ředitelky EDI ČR a současně ředitelky stanic Frekvence 1 a Evropa 2, kde nahradila Víta Vojtěcha, byl pro mnohé překvapením. Spolu s ní přešla do RRM, nyní na pozici ředitelky PR i Nataša Lišková. Co pro obě „televizní ženy“ znamená rádio?
Frekvence 1 má novou programovou ředitelku. Co Vás vedlo právě k rozhodnutí pro Barboru Tachecí? Její spojení s televizí je zřejmé, u vás moderovala jeden z pořadů, proč jste však nezvolili někoho z řad mimo F1?
Nejpodstatnější při výběru Barbory Tachecí byla její profesionalita, včetně té rozhlasové.
Podle výsledků posledního Mediaprojektu je zřejmý stále větší úspěch Radia Impuls. Tuto stanici také zastupujete, vlajkovou lodí však byla spíše Frekvence 1. Jak hodnotíte úspěch Impulsu a naopak – stále se ztrácející posluchače Frekvence 1? Berete tyto stanice spíše jako konkurenční nebo je úspěch Impulsu i Vaším úspěchem?
Jako ředitelku Regie Radio Music mne těší nárůst Impulsu , další překonané historické maximum u Evropy 2 a podle posledních výsledků Mediaprojektu i fakt, že v posledním kvartálu zaznamenala nárůst i Frekvence 1.
Obě dvě jste přešly do RRM z televize. Co pro vás znamenala tato „změna média“? Je pro vás práce v rádiu zajímavá nebo stále vzpomínáte se slzou v oku na televizi?
NL: Na televizní práci, které se věnujete přes čtvrt století , se nedá zapomenout, ale není to na slzavé údolí. To platí pro obě. Náplň PR je pro obě média totožná. V případě rádia dokonce napínavější, protože se zatím žádný rozhlasový magazín (s výjimkou Rozhlasových novin, které se věnují výhradně ČR) nevydává.
KF: Princip řízení televize a rádia je v základě stejný. Rozdílná je programová skladba, vysílací schéma a charakter jednotlivých médií. Pracovala jsem v printu, v televizi a většina toho, co jsem se naučila, platí i pro rádio.
Jak berete skutečnost, že jste zároveň generální ředitelkou RRM a současně ředitelkou dvou stanic – F1 a E2.. Vím, tuto pozici měl i Vít Vojtěch. Nezdá se vám však, že RRM, která prodává i další rádia, by měla mít nezávislé vedení?
Není to nic neobvyklého. Stejný model existuje i ve Francii a na podobném principu přece funguje i MMS.
Nemůže v této souvislosti docházet k tomu, že E2 a F1 jsou v porovnání s ostatními, Vámi zastupovanými stanicemi, více protěžovány? V této situaci se lidé z RRM musí podvědomě snažit postupovat tak, aby to bylo nejvýhodnější pro Frekvenci 1, což však naopak nemusí být z obchodního hlediska nejlepší pro RRM..
Sama jste si odpověděla. Obchodníci v RRM nacházejí optimální řešení. Právě fakt, že zastupují dvě celoplošná rádia, síť Evropy 2, ale i stanice lokální a nově videostěny Swift, vytváří dobrou výchozí pozici při obchodním jednání.
Jak hodnotíte ztrátu Country Radia, resp. jeho přechod k největší konkurenci? Rádio Expres totiž nemůže ani při nejlepší vůli Country radio zatím nahradit?
Na konkrétní výsledky poslechovosti si budeme muset s ohledem na kvalitu výzkumu počkat až do podzimu. Vliv odchodu Country Rádia nepociťujeme, peníze z celoročních smluv zůstaly v RRM.
Co budete dělat pro podporu nového Radia Expres?
Regie Radio Music je mediální zastupitelství, propagaci, stejně jako program, si dělá Expres sám.
Jedna „věčná“ otázka – Z jakého důvodu jste před lety opustili cestu ženského rádia, jímž F1 byla (mimochodem s velkým úspěchem), což bylo pro prodej reklamy velice dobré?
Zacílení na ženy byla ve své době nepochybně správná volba. Jenže v té době nebylo na trhu takové množství dalších stanic s orientací na všechny věkové skupiny. Ženy obecně tvoří většinu rozhlasových posluchačů. A právě z obchodního hlediska musíte umět nabídnout i program pro muže. Na „věčnou“ otázku věcná odpověď: rozhodnutí bylo správné,obrat RRM a F1 rok od roku stoupá.
Co tedy dnes vyjadřuje program F1? A na koho je cílený?
Základními prvky jsou zábava a informace – tomu odpovídá slogan…rádio s úsměvem. Jsme rádio rodinné a moderní.
Není 405 tisíc posluchačů Evropy 2 přece jen trochu málo?
Nikdy neměla víc, stále stoupá a i já věřím, že to ještě není“ na maxximum“.Je to nejposlouchanější rádio pro mladé s afinitou 1,7!
Jak se vyrovnáváte se situací, že zastupujete Expres, který jde programově nejvíce právě proti E2? Není to opět „střet zájmů“?
Expres si jako leitmotiv mluveného slova zvolil bulvár – ani hudbou do E2 nejde.
Jaký je váš vztah k Radě RTV? Jste s jejími výsledky a rozhodnutími spokojeni?
Náš vztah k Radě je vztah broadcastera k Radě.
Poslední otázka – Jaký je váš pohled na stále sílící postavení Petra Dvořáka a „jeho“ stanic? Ten sice uvádí, že nechce vybudovat celoplošnou stanici, ale činy hovoří opačně. Cítíte zde hrozbu?
Hrozbu čeho? Slovo „hrozba“ zní vážně hrozivě , ba děsivě – a takovými pocity netrpím. Jestli chce budovat celoplošnou stanici – nevím: rozhodně buduje programovou síť. A to je jeho rozhodnutí a rozhodnutí Rady.
Děkuji za rozhovor.