První červencový podvečer přinesl Brňanům dárek v podobě nového rádia. V šest hodin večer na frekvenci 96.8 MHz zazněla legendární skladba skupiny Rolling Stones Satisfaction a zahájila tak existenci Radia Špica. Společnost Star Promotion, s.r.o. provozující novou stanici pravděpodobně vytvořila nový rekord, protože rádio zahájilo vysílání necelých sedm týdnů po udělení licence.
Nová stanice, která byla na veřejných slyšeních představeno pod názvem Radio Špica, dosud nemá jméno. V éteru se identifikuje pouze svou frekvencí a sloganem To je špica!. O konečném názvu stanice budou moci rozhodnout sami posluchači ve velké letní anketě. Podle mluvčího RRTV Pavla Baráka to z hlediska vysílacího zákona není problém. „Zákon v § 32 odst. 1 písm. m) ukládá provozovateli ‚identifikovat rozhlasový program alespoň jedenkrát za hodinu, nenaruší-li tím celistvost vysílaného pořadu‘ – na rozdíl od předchozího písmena, které
provozovatelům televizního vysílání ukládá ‚uvádět označení televizního programu (logo)‘. Jak vidíte, tady ani tam není výslovně stanoveno, že provozovatel musí označovat program úplným názvem programu (stanice), nýbrž ho pouze dostatečně jednoznačně identifikovat.“
Do Brna přichází rock
„Poctivá, převážně kytarová muzika, na jiných rádiích skoro nehraná a opomíjená,“ charakterizoval hudební formát nového rádia jeho šéfredaktor Roman Svoboda známý také z pořadu České Televize Na Stopě. Hudební program bude mít na starosti kapelník skupiny Progres Zdeněk Kluka, který chce do vysílání zařazovat přímé přenosy koncertů a specializované hudební pořady. Podle prvních ohlasů z diskuzí RadioTV brněnští posluchači nové rádio přivítali.
Licenční podmínky popisují základní charakteristiku Radia Špica jako „městské rádio v Brně s formátem pro aktivní dospělé (25 – 35 let) s folkrockovým a rockovým projevem“. V odůvodnění se pak ještě k tomu doplňuje, že rádio bude „přinášet metropolitní zpravodajský a informační servis, citlivě vyvážený posluchačsky atraktivním jemným bulvárem“. Novým prvkem pak je „snaha včlenit perspektivní euroregionální prvky propojené zdařile se zdravým brněnským patriotismem a metropolitní identitou.“
Špica vypálila rybník AZku
Zahájení vysílání v první červencový den vyvolalo značný údiv. Ostatní provozovatelé, kterým Rada udělila licence v stejném licenčním řízení, totiž ještě neměli v rukou oficiální rozhodnutí o udělení licence. Díky tomu vznikaly spekulace, že Špica vysílá na černo. Pavel Barák ovšem tyto spekulace vyvrátil: „Provozovatel Star Promotion, s.r.o., převzal rozhodnutí o udělení licence osobně dne 28. 6. a současně se vzdal opravných prostředků, čímž rozhodnutí v části 1 (týkající se jeho) nabyla právní moci. Totéž rozhodnutí o udělení licence bylo 1. 7. zasláno poštou dalšímu provozovateli, AZ Rádio, s.r.o.“
Vše tedy jasně ukazuje na snahu zahájit vysílání co nejdříve a přinést tak do Brna rockový formát jako první. Logicky se přitom očekávalo, že rock do brněnského éteru přivede dříve zlínské AZ Radio, kterému stačilo pouze postavit vysílač a pustit do něj stávající vysílání. Fakt, že společnost Star Promotion stihla dříve připravit zcela nové rádio, si zcela jistě zaslouží obdiv. Na druhou stranu ale napovídá, že řada přípravných pravděpodobně byla provedena ještě před udělením licence. Velkou roli na rychlosti, s jakou bylo rádio postaveno, sehrála jistě také podpora spřízněné skupiny GES a týmu majitele Radia Čas Radima Pařízka, který v současnosti na severu Moravy připravuje další rockové Radio Hey.