Radio FM Plus je dlouholetou jedničkou Plzeňského kraje, úspěšná jsou i rádia Karolína a Šumava. S jejich ředitelem Ondřejem Laně jsme si povídali nejen o výsledcích poslechovosti a personálních změnách, ale i o konkurenčních stanicích.
V posledním roce přicházely z rádií FM Plus, Šumava a Karolína často zprávy o personálních změnách. Jaká je dnes situace? Kdo je ve vedení těchto rádií?
Personální změny byly a budou. Je to přirozený vývoj. Chceme zaměstnávat jen ty, kteří o práci mají zájem, mají potřebné schopnosti, jsou dostatečně flexibilní atd. Těch předpokladů je pochopitelně více.
Nemyslím, že bychom se vyznačovali zvýšenou fluktuací zaměstnanců. Největší rozhlasový dům v oblasti pochopitelně nasává nové talenty daleko větší silou a mnohem viditelněji, než ostatní. My vytváříme tři rozhlasové programy. Proto potřebujeme získávat stále nové síly. Na příchozí klademe vysoké nároky. Řada z nich se neuplatní a po čase odchází. Ale vážím si těch, kteří to zkusili. Neméně si vážím i našich ostřílených moderátorů a zprávařů. Věřím, že to vědí. Navíc žijeme relativně blízko Prahy a ta také láká. Naši bývalí zaměstnanci pracují nejen v tamních lokálních stanicích, ale i v televizích, na Radiožurnálu a dalších celoploškách.
Každá z našich stanic má svého šéfa programu. Na FM Plus je to Gery Weschke, na Šumavě ing. Jana Reindlová, Karolínu řídím sám. Šéfovou proma je Martina Hradecká a šéfredaktorkou zpravodajství je Andrea Ulčová. Jsem jejich nadřízeným. Mým nadřízeným je pan Suchý, generální ředitel. Pod jeho působnost spadá ještě Media Production, naše reklamní agentura.
FM Plus ztratilo za poslední 3 roky více než 50 tisíc posluchačů, Karolína za 3 roky 25 tisíc a klesla i Šumava. Čím si to vysvětlujete?
To je otázka, kterou i na RadioTV řešila řada kolegů z branže už dávno přede mnou. O posluchače přišla celá řada dalších stanic. Domnívám se, že regionální rádia si včas neuvědomila, že posluchačům musejí nabízet více než jukebox. Dnes se to mnozí snažíme napravit. Pokud se nám to má podařit, musíme dát posluchačům pádný důvod k tomu, aby si naladili rádio. S mírnou nadsázkou řečeno musejí vědět, že když si raději pustí cédéčko, mohli by o něco přijít. Nedá se to popsat v jednom odstavci. Vždyť si nad tím lámeme hlavu dnes a denně. Dobré příklady jak dělat rádio ale existují.
I přes určité úbytky posluchačů v posledních letech je dnes situace u nás stabilizovaná, naše stanice zůstaly na čele žebříčku v regionu a očekáváme znovu období nárůstů.
Jak vidíte vývoj poslechovosti vašich rádií do budoucna? Máte nějaké cíle?
Našimi cíli jsou zvyšování počtu posluchačů, podílu na trhu, délky poslechu a samozřejmě udržení nejsilnější pozice v regionu. Radio FM Plus je z dlouhodobého pohledu bezkonkurenční jedničkou a musí jí zůstat.
Pevně věřím, že jdeme správnou cestou. Vzhledem k nové metodice průzkumu si netroufám odhadnout srpnová čísla. Měla by ale být vyšší, než ta současná.
FM Plus je dnes lokálním rádiem s nejvíce frekvencemi, ani Šumava a Karolína nemají malé pokrytí, plánujete ještě další rozšíření signálu?
FM Plus není lokální rádio. Je to regionální stanice, která zasahuje oblast jihozápadních Čech. Případné rozšíření pokrytého území je závislé na volných kmitočtech. Těch není na rozdávání. K dalšímu pokrytí se může rádio dopracovat sbíráním mnoha malých dokrývačů.
Možností je i získat kmitočet v licenčním řízení.
Jaké jsou plány ohledně formátu vašich tři rádií do budoucna? Jak řešíte problém, aby si navzájem neukusovala z koláče?
Formáty Radia FM Plus, Karolíny i Šumavy jsou dostatečně odlišeny. Přesahy mezi jednotlivými programy jsou minimální. Nevidím v tom problém. Toto máme nastaveno dobře. Tak to zůstane.
Jak to vypadá se zpravodajstvím? Mají všechna rádia vlastní redakce nebo to koordinujete dohromady?
Redakce zpravodajství je společná. Zprávy na jednotlivých rádiích se liší podle složení jejich posluchačů a podle pokrytého území. Redakce zpravodajství má jednoho šéfa. Speciálně pro Radio FM Plus však zprávy připravuje vlastní tým zkušených zprávařek. V rámci redakce tvoří druhou skupinu redaktorky podílející se na zprávách Karolíny a Šumavy.
Jaká je situace s odbavováním vašich rádií? Stále používáte AudioVault? Nepřemýšlíte o přechodu na nový systém jako to udělala řada jiných rádií?
AudioVault dosud používáme. V nejbližší době přejdeme na systém Vault 2. Těším se, protože kromě dalších možností v odbavení vysílání přinese tento systém i lepší kvalitu zvuku posluchačům.
Z dalších změn mohu zmínit například přechod z Rekagu na slovenskou Sepii. Rekag byl systémem pro plánování reklam. Sepia však nabízí i mnohá další využití.
Která celoplošná stanice je pro vás největším nebezpečím? Plzeňsko bylo vždy známo tím, že dávalo přednost místním rádiím, je tomu tak dodnes?
Plzeňsko je i nadále zemí zaslíbenou zdejším stanicím. Chceme, aby to tak zůstalo.
Žijeme v konkurenčním prostředí, takže sledujeme všechny stanice včetně celoplošek. Nechtěl bych teď říkat, že ta, nebo ona stanice pro nás představuje nebezpečí. Máme se na pozoru. Ptáš se na celoplošky, tak tedy: Uvidíme, jak si povede Frekvence 1 se současným schématem. O Impulsu si myslím, že potencionální posluchače už oslovil, takže se bude soustřeďovat spíše na jejich udržení. Zajímá mne i budoucnost Evropy 2. Dnes je těžké řici, kam se bude rádio ubírat. Záleží, kdo stane v jejím čele. Oproti všem máme výhodu domácího prostředí.
A nakonec. Jak se žije rozhlasovému domu, kterému v rámci regionu kromě studia ČRo konkuruje pouze Kiss Proton?
Domnívám se, že rozhlasový trh v regionu je plně obsazen. Žije se nám jako komukoliv jinému v konkurenčním prostředí. Není tu přece jen Kiss. Naladit lze všechny celoplošky, Dragon i Egrensis.
Kiss Proton sice dnes počtem svých posluchačů FM Plus, ani Karolínu nedotahuje, ale nepřestává být jedním z nejbližších konkurentů.