Nejnovější výsledky průzkumu poslechovosti – Mediaprojektu – přinesly kromě zásadních posunů na rozhlasovém trhu také nebývalé množství překvapivých čísel. Kde vzala pražská rádia Kiss FM a Hey! Praha 3, resp. 2 tisíce posluchačů na Ostravsku?
Pokud se podíváme na výsledky poslechovosti podle krajů, nalezneme řadu velmi zajímavých čísel. Kiss FM, který vysílá v Kutné Hoře, Pardubicích a Liberci má v Moravskoslezském kraji, kde ani náhodou nemůže být naladěn, tři tisíce posluchačů týdně. Jen o tisíc méně tady má Radio Hey! Praha.
„Podobné odchylky jsou zcela běžné a zpravidla i logicky vysvětlitelné. Rádio Hey Praha může být záměnou za Ostravskou verzi nebo poslech mimo region bydliště při cestování. Totéž platí o ostatních, kde je fyzická vzdálenost mezi místem bydliště a dosahem stanice. Lidé na cestách poslouchají jiné stanice, zejména pokud v místě bydliště je jejich oblíbenou lokální stanice,“ vysvětluje důvody Pavel Rusý ze společnosti GfK, která je jedním z relizátorů výzkumu.
V minulých letech se podobné výsledky v Mediaprojektu neobjevovaly, stanice vysílající na západ od Vysočiny měly v moravských krajích obvykle čisté nuly. Proč se v posledním Mediaprojektu, jehož metodika doznala určitých změn, objevily? „Dříve byly takové přesahy z dat na žádost APSV odstraňovány právě proto, aby data působila konzistentněji, i když se jednalo o reálné poslechy. Dalším důvodem bylo to, že se tito posluchači nepovažovali za cíle reklamy, ovšem se vzrůstem národní reklamy prostřednictvím sítí regionálních a lokálních stanic je tento argument zpochybněn,“ dodává Rusý.
V počtu těchto překvapivých výsledků vede kromě Moravskoslezského kraje bezkonkurenčně kraj Zlínský. Týdenni poslech ve výši statistické nuly (podle vážení dat může jít až o čtyři tisíce posluchačů) zde má mj. kladenský Relax, mladoboleslavská Jizera, českolipský Crystal nebo ústecký North Music. Přitom jde o stejný výsledek, jakého dosáhlo ve svém vlastním teritoriu po roce fungování pražské Expresradio.
Country Radiu se nepočítali moravští posluchači
Prezident APSV Michal Zelenka souhlasí s Pavlem Rusým a dodává další podrobnosti. „V minulých MP se data ‚čistila‘. To znamená, že u každé stanice byl stanoven její dosah (v rámci kraje), což bylo i tak dost problematické a pokud byl zaznamenán poslech mimo toto území, byl jednoduše odstraněn. Tím jsme přišli (a inzerenti nevěděli, že by mohli přijít) o relevantního posluchače zasaženého jak programem, tak komerčním sdělením.
Nejdůležitejší jsou z tohoto hlediska poslechy v autě a pak zejména poslechy lidí, kteří pracují (studují) v jednom městě a bydlí (jen zde mohou být vyhledáni tazatelem) v městě jiném. Takhle jsme několik let soustavně
poškozovali např. Country Radio, které po několik let vykazovalo v Jihomoravském kraji poslech 12 tis. posluchačů, kteří jim byli prostě stornováni. Toto opatření nebylo provedeno na přání APSV (i když jsme velmi
souhlasili), ale na základě jednomyslného rozhodnutí celé rozhlasové sekce SKMO. Další záležitostí jsou pak poslechy na základě záměny stanic, které se jmenují podobne napr Relax – Helax nebo stejně, např. E2, Kiss, Hey atd. Tyto záměny však ze statistického hlediska nebyly významné.
Tato změna by tedy mohla být jedním z faktorů celkového nárůstu poslechovosti, který dosáhl v týdenním zásahu 400 a v denním dokonce 600 tisíc lidí.
Zajímavé ovšem je, že se neprojevila ve všech krajích. Zatímco v Moravskoslezském, Zlínském, Olomouckém nebo Jihomoravském kraji je překvapivých výsledků stanic z Čech spousta, v krajích na západ od Vysočiny nenajdeme jediný podobný výsledek některého z moravských rádií.