Už jste si toho všimli? Navštívíte prodejnu tabáku v některém z hypermarketů po celém Česku, prohlížíte si tisk a přitom z reproduktorů nad vámi uslyšíte reklamní spot na ČRo1 – Radiožurnál. Rozhlédnete se pozorněji kolem sebe a dokonce ho i uvidíte.
Reklama nezná mezí. Současné reklamní agentury neúnavně pracují na tom, jak prodat produkt klienta. Stále se hledají nové metody. Dnes už nikoho nepřekvapí billboardy, inzerce v tisku (i na prvních stranách), na dopravních prostředcích, na chodníku či na toaletách. Agentury jdou ještě dál. Reklamní obrazovky na ulicích jsou rovněž brány už jako samozřejmost. Ale i v obchodě s tiskem? Ano, je to možné.
Český rozhlas propaguje svou nejúspěšnější stanici Radiožurnál v síti reklamních obrazovek v nákupních centrech Geco Tabák Tisk.
Reklamní médium provozované v této síti provozuje agentura ARBOmédia. „Před časem se na nás obrátila se žádostí o souhlas k zařazení spotu Českého rozhlasu do testovacího provozu tohoto reklamního nosiče. Vzhledem k tomu, že se jedná o zkušební – zaváděcí provoz a že spot je zařazen bezplatně, souhlas jsme poskytli,“ sdělil RadioTV podrobnější informace ředitel Úseku komunikace Českého rozhlasu Karel Zýka.
V současné době je vyroben pouze jeden aktuální spot, a to pro ČRo 1 – Radiožurnál. Proto nakupující uslyší, a pokud bude chtít i uvidí, anonci na veřejnoprávní zpravodajskou stanici s dopravním zpravodajstvím. „Osobně nevidím nic nevhodného na přítomnosti ČRo v nákupních centrech. Spot je navíc umístěn vždy v bloku kulturního servisu,“ říká Zýka a na otázku RadioTV, kolik tato kampaň stála, pohotově odpověděl: „V souvislosti se zařazením spotu ČRo do této sítě reklamních obrazovek nevznikly Českému rozhlasu žádné náklady.“
Poslední dobou se proslýchá, že Český rozhlas zaznamenal vyšší úbytek koncesionářských poplatků. Kolují informace, že se snižují výdaje na propagaci jednotlivých stanic ČRo, zejména se to má dotýkat regionálních studií. Částečně to RadioTV potvrdil i Zýka: „Reklamní rozpočty Českého rozhlasu byly skutečně v tomto roce do značné míry omezeny. Toto omezení se však dotklo zejména celoplošných stanic na rozdíl od stanic regionálních.“
A jak tedy veřejnoprávní rozhlas hledá prostředky pro svou self promotion? „V současné době lze říci, že veškerý mediální prostor získáváme pouze formou barteru a přímé financování se týká pouze produkčních nákladů s tím souvisejících,“ řekl RadioTV ředitel Úseku komunikace ČRo a podotkl, že výjimkou mohou být právě některé aktivity regionálních stanic.
Zýka navíc zdůraznil, že veškeré náklady (přímé i barterové) jsou vždy a zásadně hrazeny pouze z příjmů z prodeje reklamního času Českého rozhlasu.