Výsledky posledního průzkumu poslechovosti jsou známy už několik dní, takže jsou na řadě komentáře. O názory jsme požádali zástupce několika stanic a reklamních sítí, zde jsou odpovědi těch, kteří na naši výzvu reagovali.
Alexander Pícha – ČRo 1 Radiožurnál: Vývoj po prvním a druhém čvrtletí není nejveselejší. Vypadá to, jako zvýšení celkového počtu posluchačů byl doopravdy jen důsledek nové metodiky, protože se rozhlasový trh opět zmenšil o 100 tisíc posluchačů. Mrzí nás samozřejmě také náš pokles. Protože v době od 5 do 18 hodin ztratil ČRo 1 – Radiožurnál úplně rovnoměrně, nevidím základní chybu v programingu. Dost se dá tradičně přičíst létu a prázdninové okurkové sezóne, která není pro poslech zpravodajské stanice nejideálnější. Možná jsme také mohli trochu „podstřelovat“ v hudbě, protože nám ubyli posluchači nad 50 a 70 let. V 1. a 2. čtvrtletí jsme šli v počtu posluchačů nahoru, nyní výkyv dolů, aniž bychom cokoliv měnili. S napětím budeme čekat na celoroční průmer.
Radovan Vaškovič – Radio Kiss: S výsledky jsme spokojeni, důležitý je pro nás trend všech našich klíčových
stanic, obzvláště spokojeni jsme s výsledky v Praze, Brne a pochopitelně z historických důvodu na severní Moravě. Rozložení cílových skupin na obou formátech v Praze je pro zadavatele reklam ideální. Pozitivně se projevily
personální změny na místech programových šéfu. Potenciál je stále v jižních Čechách, kde s výsledkem spokojeni nejsme.
Jiří Hrabák – Radio Impuls: Jsem rád, že Impuls obhájil pozici jedničky na trhu soukromých rádií a tento fakt dokladá nejen daily rech a weekly reach, ale především share. Share Impulsu 11,5 % je nejvyšší dokonce i v rádiích celkově (spolu s Radiožurnálem). Zároveň výsledky jasně ukazují na neustálou profesionalizaci našich konkurentů jak mezi celoplošnými tak i regionálními a lokálními rádii.
Vedle obhájení výše zmíněné první pozice je pro nás důležitý fakt, že i nadále Impuls dominuje v kategorii 20-49, tedy v klíčové kategorii pro zadavatele reklamy Myslím, že nastává pomalu čas, kdy pro klienty při rozhodování pro to či ono rádio už nebude rozhodující celkové číslo, ale právě zásah věkových skupin a schopnost nabídnout jasně definovaný produkt s jasnou cílovou skupinou.
Za určité překvapení považuji fakt, že některá radia, u kterých se zdálo, že mají našlápnuto na velké výsledky, zůstala na stejných pozicích.
Petr Dvořák – Radio City a Blaník: Naše výsledky odpovídají tomu, co posluchačům nabízíme. City se urputně snaží, ale dělá chyby. Blaník už před rokem začal stagnovat, čehož si jeho vedení asi nevšimlo. Škoda…
Největší „bombou“ je umístění Orionu za rádiem Kiss Morava, když to není vlastně žádné překvapení, jenom jsme
čekali, kdy „to přijde“. Tento stav je výsledkem nyní již několikaletého trendu, resp. stavu programování Orionu.
Za poznámku jistě stojí stagnace dvou Hey rádií a totální propad rádia Hey Ostrava. V prvním roce existence jde o velmi neobvyklý vývoj, i když se zdá být jisté, že Radim Pařízek programuje Hey Ostrava tak, aby mu nepoškozoval Čas.
Vynikající výsledky má Evropa 2, to je rádio, které se povedlo. Na druhé straně je až neuvěřitelný debakl Info Rádia, které pres mamutí kampaň a ohromné nasazení sil a prostředku na všech možných i nemožných místech skončilo v
týdenní poslechovosti až za Olympicem. To je lekce z marketingu: když produkt lidé nechtějí, tak opravdu nic
nepomůže…
Michel Fleischman – RRM, E2 a F1: Nové výsledky průzkumu poslechovosti rádií přinesly téměř očekávaný pokles denní poslechovosti o 104 tisíc posluchačů, na kterém se každoročně podepisuje období letních prázdnin. Úbytek posluchačů se dotkl veřejnoprávního i soukromého sektoru. Aktuální výsledky potvrzují určitou sezónnost poslechovosti rádií, kterou zaznamenala také metodika předchozí.
Celoplošná stanice Radio IMPULS stále patří první místo nejposlouchanější soukromé rozhlasové stanice s denní poslechovostí 851 000 posluchači. Nejúspěšnější je v rámci celé republiky u posluchačů v produktivním věku 20 – 49 let. Z hlediska podílu natrhu Impuls dosáhl na první příčku společně s ČRo 1 Radiožurnál – 11,5%. Radiožurnál totiž zaznamenal výrazný pokles o 83 000 a spadl pod hranici milionu (961 000). Třetím nejposlouchanějším rádiem je Frekvence 1, nejoblíbenější rádio žen, která si polepšila na 849.000, a dýchá na krk druhému místu rádiu Impuls. Evropa 2 si udržela pozici nejposlouchanějšího rádia pro mladé ve věku 12-29 let.
Pro Regie Radio Music je pozitivní, že TRIO, nabízející reklamní časy na Impulsu, Frekvenci 1 a Evropě 2, je ve srovnání s obdobnou nabídkou konkurence –Českým výběrem –efektivnějším a úspěšnějším produktem. Stejně příznivě vychází i porovnání Supernetu s Hit Radio Networkem.
Michal Mlejnek – Kiss Hády: Co se týče Kiss Hády, tak spokojeni jsme. Přes celkový pokles zaviněný letní sezonou jsme si pozici udrželi a naopak jsme zaznamenali zlepšení hlavně v čtvrthodině, délce poslechu a tím i v podílu na trhu.
Pozice RadioNetu zůstala stabilní, náš hlavní artikl Kiss rádio si polepšilo ve všech ukazatelích, což je dobrý trend do budoucna pro celý RadioNet. Společné produkty s RRM si upevnili svou pozici na trhu. To vše dohromady je důležité pro jednání o příštím roce. Takže také spokojenost.
Barbora Tachecí – Frekvence 1: Jsem velmi ráda, že Frekvence 1 jako jediné celoplošné rádio zaznamenala nárůst posluchačů a že jsme rozhlasová jednička mezi soukromými rádii v Praze. Celorepublikově je pak Frekvence 1 nejposlouchanjším rádiem žen. Programové změny z loňského podzimu přinesly úspěch a je dobře, že jsme zintenzivnili propagaci.
Jaromír Ostrý – ČRo Brno: Samozřejmě máme velkou radost. Poslechovost není tím hlavním kritériem při hodnocení naší práce, ale posluchačský zájem těší. Klíčové při práci s programem je porozumět svým posluchačům. A to se snad (klepu na dřevo) v Brně daří. Mimochodem – kdyby mě někdo před třemi lety řekl: V roce 2003 budete mít 211 000 posluchačů a vyšplháte se na první místo mezi stanicemi v Jihomoravském kraji – asi bych se mu vysmál. No a je to tady. Ale pokorně myslím na cestu zpět. Za vrcholem následuje opět klesání – logicky.
A co mě překvapilo? Příjemné je sledovat vzestup ČRo Sever a ČRo Olomouc, také ČRo Pardubice si vedou velmi dobře, dlouhodobé dobré výsledky ČRo Plzeň a ČRo České Budějovice stojí za ocenění. Každá stanice má tolik posluchačů, kolik si zaslouží. A co čekám? Velká trojka (ČRo1, F1, Impuls) se srovnává a tak nás čekají urputné boje prsa na prsa v příštích měřeních.
Ondřej Laně – Radio FM Plus, Karolína, Šumava: Za důležité považuji první místo Radia FM Plus v Plzeňském kraji, dále jeho nejvyšší poslechovost mezi soukromými stanicemi v západních Čechách a stále velmi značný odstup všech přímých konkurentů. Mírný propad poslechovosti u
Radia FM Plus nás donutí znovu mobilizovat síly a hlavně přicházet s novými nápady k oživení programu. Potěšující je výsledek Karolíny. Po úbytku posluchačů při přechodu na novou metodiku je nárůst o sedm tisíc posluchačů a nárůst podílu na trhu, doufám, obratem k lepšímu. Osobně věřím i v
potenciál Radia Šumava a v brzký nárůst počtu jeho posluchačů.