Zatímco u nás každý čtvrt rok netrpělivě očekáváme výsledky Mediaprojektu, v sousedním Rakousku se na čísla poslechovosti čeká celý půlrok. Místo o Mediaprojektu se tady mluví o Radiotestu. Ten se provádí už od roku 1993. Tehdy byl jediným zadavatelem veřejnoprávní rozhlas ORF, který chtěl analyzovat situaci na trhu.
Soukromá rádia vznikla až v roce 1998 až na dvě vlaštovky z roku 95. Prvních pět let se tak v podstatě jednalo o údaje, které využívalo jen ORF. To mohlo získané poznatky použít například při úpravách programu, samozřejmě také pro zadavatele reklamy, ale to bylo všechno. Jednotlivé stanice mezi sebou vlastně ani nemohly soutěžit a tak se jednalo jen o zajímavá čísla. Zájem o ně vzrostl poté, co začala vysílat i soukromá rádia.
Rakouský výzkum probíhá po telefonu. Respondenti se vybírají náhodně z telefonního seznamu. V rámci výzkumu se ročně provede 24 tisíc rozhovorů, které slouží jako zdroj informací pro veškeré další zkoumání. Jeden rozhovor zabere v průměru 18 minut. Od roku 1995 se používá metoda CATI (Computer Aided/Assisted Telephone Interwiev). Výhodou je, že operátor jen odpovědi zaklikává na počítači. Nevadí tedy, když potřebuje špatně označenou odpověď změnit. Navíc supervisor se může připojit a kontrolovat průběh dotazování. Popřípadě se může připojit i osoba, která se v provádění průzkumu teprve školí. Výsledky jsou navíc rychle k dispozici a je možné používat různé mezivýsledky.
Dotazování se provádí v celém Rakousku. Ve všech spolkových zemích a ve všech politických okresech. Politický okres je tak nejmenší správní jednotkou u které se dají výsledky porovnávat. Tady je tedy situace stejná jako u nás. Jak už bylo řečeno, data se sbírají během 24 000 rozhovorů ročně. Na každý kvartál tak připadá 6 000 telefonátů, to je zhruba 70 denně. Průzkumy se provádí sedm dní v týdnu. Je to proto aby se mohly zjistit odchylky mezi jednotlivými dny a hlavně mezi pracovním týdnem a víkendem. Navíc někteří lidé na otázku co poslouchali včera můžou každý den odpovědět něco jiného. Na vině můžou být například různé pořady, které donutí posluchače v určitý den v týdnu přeladit rádio přeladit. Průzkum probíhá po celý rok, takže se dají zaznamenat i sezónní výkyvy.
Respondenty jsou osoby starší 10-ti let. Vybraný vzorek tak zastupuje skupinu obyvatelstva, která podle posledního sčítání obyvatel čítá 7 061 000 osob. Kromě čísel v této skupině se především pro potřeby zadavatelů reklamy udává situace u posluchačů ve věku 14 – 49 let. Stejně jako u nás obsahuje výstup údaje o vzdělání posluchačů, jejích příjmech, velikosti sídla, kde bydlí apod. Až potud je všechno stejné jako u nás. Můžeme tak zjistit, které rádio upřednostňují bohatí, které chudí, které mají v oblibě vysokoškoláci a které vyučení. Otázky, které mají specifikovat jednotlivé cílové skupiny jsou ale trochu podrobnější a umožňují tak lépe analyzovat potřeby a přání posluchačů.
Při dotazování se například zjišťuje, zda respondentova domácnost vlastní televizi, má auto, počítač, mobilní telefon, možnost přehrávat si MP3 a DVD, fax, kočku, psa a zahradu. Zda jezdí novým autem nebo vozem z bazaru, jestli vlastní chalupu apod. Dále se zjišťuje zda sám respondent má počítač, mobil, životní pojištění, kreditní kartu, stavební spoření nebo zda investuje do cenných papírů. Co se počítačů týče, zjišťuje se zda respondent má jeden nebo více počítačů, zda má notebook a jaký druh připojení na internet. Další otázky se netýkají toho co dotazovaný má, ale co by chtěl mít. Tady jsou možnosti stejné jako v rubrice co už má. Tedy kočka, pes, zahrada, hifi, přestavba nebo renovace domu, nová kuchyně, MP3 nebo DVD přehrávač apod.
Další dotazy směřují k zájmům respondenta. V dotazníku jsou otázky jako: Zajímáte se o auta nebo kapitálové fondy? Wellness a fitness nebo kosmetiku? Přivítali byste informace pro domácí kutily, fotografy? Zajímá Vás dění v kultuře nebo v politice? Zajímá Vás hospodářství nebo móda? Výstupy z takového průzkumu určitě nezaujmou jen provozovatele už existujících stanic ale i ty, kteří teprve plánují na rozhlasový trh vstoupit. V takovém případě se můžou hodit i odpovědi na otázky, které se týkají volnočasových aktivit posluchačů. Tady se respondentovi dávají otázky, jako: Trávíte volný čas opravováním auta, odpočinkem, na diskotékách, sportem, v kině nebo u počítače?
Stejně jako u nás obsahuje výstup údaje o poslechovosti včera, weekly reach a délku poslechu. Poslechovost včera a podíl na trhu se vypočítává pro všechny tuzemská i zahraniční rádia. Výzkum provádí institut pro výzkum veřejného mínění Fessel-GfK. Celý výzkum má slušivé oranžové logo s nápisem Radio Test. A poslední materiály označené oranžovým logem, které vyšly v pololetí letošního roku opět nejvíce potěšily veřejnoprávní ORF. To se totiž může pochlubit podílem na trhu 81 procent. Vedoucí postavení si stále drží veřejnoprávní hitová stanice Ö3, které denně ladí 2,8 milionu posluchačů. Mezi zhruba šedesátkou soukromých rádií si například ve Vídni nejlépe vede Radio Arabella 92,9 FM.
Výsledky Radiotestu jsou oficiální a ten, kdo z něj vyjde jako vítěz, se může celých šest měsíců chlubit titulem leader trhu.