Tento týden byla oficiálně zveřejněna další vlastnická změna na české rozhlasové scéně. Novým stoprocentním vlastníkem pražského Expres Radia se stala společnost Mafra Media s.r.o. patřící do vydavatelského domu deníku MfD. Proč Mafra investovala zrovna do Expresu? Jakým způsobem se Expres pod novým majitelem změní? A jaké jsou její další plány v oblasti rozhlasového vysílání? Na tato témata odpovídal ředitelem Mafra Media Roman Latuske.
Co vás vedlo k myšlence ovládnout zrovna Expres Radio?
Vstup do radia Classic FM byl první krok Mafry do rozhlasové oblasti. U takového specifického rádia se samozřejmě nabízelo pořídit druhou pražskou stanici a provozovat dvě rádia na jednom místě a využít možných
synergií v oblasti provozu a obchodu.
Kolik jste za 100procentní podíl zaplatili? Mezi broadcastery se mluví o částce 30 milionů Kč.
Prosím o pochopení, že toto padá pod obchodní tajemství.
Jde o vaši druhou akvizici a opět se jedná o značně specifickou stanici. Jde o náhodu nebo o typicky hitová rádia zájem nemáte?
O náhodu nejde. Ze zkušeností s Classic FM víme, že i rádio se specifickým formátem má své místo na rozhlasovém trhu a že se dá provozovat efektivně. Expres dobře známe ze spolupráce v oblasti produkce zpavodajství. Víme, že
hudební formát Expresu si na českém trhu teprve musí najít své příznivce, ale jsme přesvědčeni o tom, že tento formát u nás bude mít budoucnost. Právě to, že formát rádia je jiný než ostatní rádia, může být v určitých případech výhodou.
Jaké jsou další plány Mafry v oblasti rozhlasového vysílání? Myslíte na celoplošku?
Průběžně sledujeme vývoj na rozhlasovém trhu. Chceme expandovat dále, ale samozřejme za předpokladu, že to bude dávat strategicky a ekonomicky smysl.
Proč vlastně došlo k zakoupení Classicu a Expresu? Ani na jednom zatím nelze nalézt zásadní změny a nelze ani říct, že by se jednalo o výrazně zisková rádia.
Na příkladu Classic FM je vidět, že i takové malé a specifické rádio se za podpory naší skupiny může vyvíjet. První malé výsledky vidíte v poslednich Mediaprojektech a důležitá je i ekonomická stabilita provozu rádia, kterou jsme vytvořili. Rozhlasová stanice může v rámci naší vydavatelské skupiny využívat synergii v oblastech obsahu, marketingu a obchodu. To je zajímavá konkurenční výhoda.
Jaké programové změny plánujete v Expresradiu? Zůstane i nadále hudební formát evropského střihu, na české poměry poněkud netradičního?
Hudební formát zůstane zachován. Samozřejmě budeme společně s týmem rádia průběžně spolupracovat na vývoji a atraktivitě programu.
Jaké personální změny chystáte? Dosadíte do vedení Expresradia vlastní lidi?
Pro dvě pražské stanice se nabízí provozovat je v rámci jedné organizační struktury. Proto je novým ředitelem Expresradia Ondřej Sychrovský, který doposud vedl Classic FM. Nyní povede obě rádia a plánujeme stěhování rádii do společných prostor.
Máte dvě stanice v Praze. Kdy dojde k tomu, co všichni od Mafry očekávají, tedy vzniku čistě zpravodajské stanice?
To, že se MAFRA rozhodlat expandovat do rozhlasového trhu, přece neznamená, že potřebuje nutně provozovat zpravodajské rádio. Nyní máme dvě rádia a dva různé formáty v Praze. Ryze zpravodajská stanice by byl formát třetí. Myslím, že nyní budeme pracovat na rozvoji formátů, které máme. Jestli přijde čas na ryze zpravodajskou stanici, to ukáže další vývoj.
Nechystá se v tomto směru spolupráce s inforádiem Michela Fleischmanna?
S Michelem Fleischmannem se průběžně bavíme, spolupráci se nebráníme.
Posloucháte vy osobně Expresradio? Jinými slovy, jedná se o citovou investici lidí z vedení Mafry nebo o čistě obchodní počin?
Práce musí člověka bavit, aby se mohla dělat úspěšně. Poslouchám Expres radio a na odpočinek a relaxaci Classic FM. Náš vstup na rozhlasový trh ale není citová záležitost, byl to strategický krok, který je obchodně promyšlen.