Vášně vzedmuté posledním výstupem průzkumu poslechovosti – Mediaprojektu – pomalu utichají. Jaká vlastně přinesl průzkum překvapení? Proč klesá Radio Impuls? A kde je třeba hledat důvody dalšího nárůstu Evropy 2? O tom jsme si povídali s prezidentem APSV Michalem Zelenkou.
Celoplošná rádia si příliš dobře nevedla. Mírně poklesla poslechovost Radiožurnálu, o něco více ztratilo Radio Impuls a jediný, kdo si v tomto segmentu polepšil, je Evropa 2, která meziročně nasbírala neskutečných 219 tisíc týdenních posluchačů. „V posledním výstupu Mediaprojektu mě toho zase tolik nepřekvapilo. V létě jsou občasné poklesy poslechu celoplošných stanic normální. Většinou drobně poklesne i rozhlas celkem. Na to, že bylo MS v hokeji, ME ve fotbale a Olympiáda, je ten pokles vlastně zanedbatelný,“ vysvětluje Zelenka.
Největším poklesem mezi všemi stanicemi bylo postiženo Radio Impuls. Na této kdysi nejposlouchanější stanici došlo k výměně programového ředitele a následně se více posouvá i styl ranní show směrem k zábavě. Mohla tato změna mít vliv již na tyto výsledky poslechovosti? „Nemyslím si, že by nižší čísla Impulsu mohla být zaviněna změnou programového ředitele nebo změnou ranního show. Mediaprojektu trvá obvykle tři kvartály, než si něčeho takového všimne. Je to tím, že se každý den, někde v celé zemi uskuteční cca 85 rozhovorů.“
„Do onoho ‚klouzavého pololetí‘ se pak započítají ty na úplném začátku, stejně jako ty na úplném konci. Impuls spíše něco prodělal na sice nepatrné změně hudebního formátu, ale podstatné změně názvosloví, sloganů a obalu. Jako celoplošná stanice, od které regulátor bůhví proč očekává a dokonce vyžaduje, aby dělal náročnější a tím pádem „upovídanější“ program se Impuls ocitl v dokonalé pasti ostatních celoplošek a programové sítě E2.“
Kde tedy hledat příčiny poklesu poslechovosti Impulsu? Zdá se, že největší konkurenci mu dělají rádia ze spřátelené reklamní sítě RRM. Evropa 2 útočí zezdola, Frekvence 1 konkuruje v oblasti starších posluchačů. Podobně to vidí i Zelenka. „Z hlediska věkového rozdělení posluchačů má potíže zhora i zezdola. Nemá image zpravodajské stanice jako Radiožurnál, který má obsazený starší segment. F1 je od letošního roku velmi dobře umístěna jak po stránce hudební, tak po stránce zábavných prvků i zpravodajství. Od zdola expanduje E2 a dělá to velmi dobře. Po počátečním zabydlení v nejmladším segmentu se rozšiřuje do vyšších věkových pater. Tím nechci říct, že odebírá posluchače Impulsu přímo nebo pouze přímo.“
Zdá se tedy, že lokální stanice konečně nalezly zbraň proti rádiu, které, ač vysílající z Prahy, postupně ovládlo žebříčky poslechovosti v celé řadě krajů. „Ten pohyb bývá spíše kruhový a mezi více stanicemi. Impuls dříve dokázal brát posluchače regionálním stanicím. Jak se zdá, tuhle schopnost ztratil. Je to patrné z drobného zisku v ukazateli soukromé regionální stanice. Budeme čekat, zda se takový trend potvrdí,“ dodává Zelenka.