Církve se prosazují i v médiích.Kromě toho, že v Německu existuje křesťanké rádio Horeb, snaží se církve dostat i do komerčních rádií. A daří se jim to. Ať už krátkými vtupy nebo rovnou celými několikahodinovými pořady. Příspěvky připravují často účastníci rozhlasových kurzů konaných pod záštitou některé z církví.
Zpravodajství, sport, zábava, soutěže, dopravní informace, počasí atd. To všechno jsou běžné programové prvky českých i německých rádií. Málokdo si ale asi u nás dovede představit, že by se ve vysílání komerčního rádia objevovaly i příspěvky, které se týkají víry a náboženství. V Německu se toto děje. V Hesensku se o produkci těchto příspěvků stará Privatfunkagentur. Soukromá agentura, která se podílí i na rozhlasových kurzech pro mladé zájemce o práci v rádiu, o kterých tady byla řeč minule. Na přípravě vstupů, reportáží a dalších příspěvků do křesťanského vysílání se podílí právě mladí lidé v rámci kurzů a workshopů, případně jejich absolventi.
O čem všem křesťané na komerčních stanicích mluví? Samozřejmě o otázkách víry a o aktuálním dění v církvi. Jen podotýkám, že se jedná se o projekt evangelický. Nechybí informace o prominentních osobnostech církve a v případě delších pořadů i křesťanská populární hudba.
Hit Radio FFH vysílá v neděli od šesti do devíti ráno magazín hesenských evangelických církví Kreuz & Quer. Krátké aktuální vstupy o dění v církvi se objevují ve vysílání každý den od pondělí do soboty mezi šestou hodinou ranní a sedmou večerní. Ve středu se pak vysílá ve 21.54 denní zamyšlení v pořadu Zwischentöne. Kromě terestrických rádií přináší příspěvky z produkce Privatfunkagentur i rádia internetová. Harmony.fm přináší v neděli ráno mezi šestou a devátou pořad Himmlisch (Nebeský) a aktuální příspěvky prezentuje denně od pondělí do čtvrtka krátce po devatenácté hodině. Main.fm věnuje církvím z povodí Rýna a Mohuče každou neděli ráno dvě hodiny mezi šestou a osmou, kdy se vysílá pořad Wirtschaft und Gesellschaft. Klassik-Radio je ještě skromnější. To vyhradilo pořadu Klassik und Kirche jen hodinu mezi nedělní sedmou a osmou hodinou ráno. Radio RPR naopak servíruje v neděli ráno hned pětihodinový křesťanský blok. Volle Kanne – einfach himmlisch (Plná konev – jednoduše božská) začíná v neděli už v pět ráno a končí v deset dopoledne. Denně se navíc vysílají i krátké pobožnosti. Krátkou pobožnost vysílá i Rockland-Radio, které rubriku s pobožností nazvalo Feels like heaven.
Tyto aktivity, tedy příprava křesťanských příspěvků a výcvik mladých adeptů na práci v rádiu, spolu velice úzce souvisí. A protože všechno něco stojí, jsou potřeba také finance. Příspěvky na tyto kurzy a na svoji činnost shání Evangelický mediální dům i Privatfunkagentur také od sponzorů. Těm nabízí reklamu na výcvikovém rádiu a možnost podporovat jednotlivé účastníky kurzů. Protože se o projektech často mluví, má sponzor zajištěnou i mediální prezentaci v novinách a na internetu. Sponzoři jsou uvedeni v každé tiskové zprávě. Příspěvky vytvořené těmito redakcemi se vysílají na rádiích v celém Německu.Spoty sponzora se mohou objevit ve vysílání příležitostných rádií a logo na všech letácích, plakátech a dalších tištěných materiálech. Navíc podpora dobročinného projektu vždy vypadá v očích veřejnosti dobře.
Nejčastěji se příspěvky evangelické organizace Privatfunkagentur objevují ve vysílání Hitradia FFH. Tam působil i Andreas Fauth, který je nyní šéfredaktorem v Privatfunkagentur a na starosti má samozřejmě i vzdělávání mladých zájemců o novinářské řemeslo. Zároveň je pověřencem evangelických církví v Hesensku pro soukromý rozhlas. Asistentka redakce Franziska Granderath má za sebou praktikum v rádiu a zkušenost s prací obchodnice v nakladatelství. Praxi jako dobrovolníci či externí spolupracovníci redakcí tady mají všichni.
Tolik tedy ke křesťanskému vysílání na komerčních stanicích. Církve se prosazují i na internetu či na satelitu, kde vysílají vlastní rádia. O těch víc příští týden.