Máme tady duben. Aprílové počasí někomu možná občas zkazí náladu. O to větší práci si musí dát promomanažeři rádií, aby své posluchače správně naladili. Zapomenout na nepěkné počasí může určitě ten, komu se splní jeho velký sen. Ten se svým posluchačům rozhodlo splnit německé Radio Ton. To pořádá akci Apríl, apríl – ten dělá… co chcete! Tisková zpráva k této akci začíná výčtem řady přání, které stanice pomůže svým posluchačům splnit. Svézt se po dálnici v autě těžkém 40 tun, sedět na fotbale v čestné lóži nebo strávit noc v obchodním domě. To jsou sny, které se už brzy můžou stát realitou.
Na internetových stránkách rádia nabízejí splnění takových snů, jako je možnost vznášet se v balónu nad vlastním domem, svézt se v lokomotivě se strojvůdcem, být u bagrování v lomu nebo vařit se špičkovým kuchařem menu o pěti chodech. Ačkoliv akci vyhlásil ranní moderátor Eric 1. dubna, o apríl se nejedná. Hned první den se samozřejmě začala kupit různá nevšední přání. Například Claudia z Heilbronnu chce splnit přání svému příteli, který je velkým fanouškem Michaela Schumachera a chtěl by se podívat do zákulisí závodů Formule 1. Marga z Bad Rappenau chce, aby Radio Ton zařídilo setkání její celé velké rodiny. „Dostat všechny pod jednu střechu je tak složité,“ postěžovala si Marga Ericovi. Neobvyklá přání je možné do rádia buďto telefonovat nebo posílat mailem.
Jedna akce by ale byla příliš málo. Těm, co rádio nesplní jejich sen, snad aspoň nebude v práci kručet v břiše. Stejně jako některá česká rádia i na Tonu vozí pracujícím pizzu. Krátce po půl desáté má každá firma z Bádenska Württemberska možnost získat pizzu až na pracoviště. Do losování o svačinu se zájemci hlásí buďto faxem nebo formulářem umístěným na webu. Eric a jeho ranní tým jednu firmu vytáhnu a pokud se někdo z vylosovaného pracoviště ozve, tým s pizzou se vydává na cestu.
Dalším formulářem na internetu se můžou vypravěči vtipů přihlásit do soutěže Vtip za 10 euro. Stačí se jen přihlásit a čekat, až se ozve Caro z posluchačské linky. Z tohoto důvodu je dobré uvést, kdy je dotyčný na zadaném telefonním čísle k zastižení. Každý vtip, který se objeví ve vysílání je ohodnocen 10 eury.
Když se ve městě koná nějaká zajímavá výstava nebo jiná podobná akce, tak z ní rádio maximálně odbaví pár přímých vstupů, zmíní ji v moderátorských vstupech, zprávách, anoncích nebo pustí nějaká předtočená repa. Autentickou atmosféru ale může zaručit teprve až vysílání přímo z místa. U nás podobnou věc dělá v případě MFF v Karlových Varech Radiožurnál, ale u komerčních rádií bychom podobnou aktivitu hledali jen těžko.
Možná si vzpomínáte, že loni v létě vysílalo augsburské Radio Fantasy své ranní vysílání z karavanu. Stuttgartské Radio Energy si teď vymyslelo jinou libůstku. A to ranní show ze zimního stadionu v Ludwigsburgu, kde se bude konat veletrh. Ten začíná právě dnes, tedy 8. dubna a potrvá do desátého. Dnešní ranní vysílání se tak celé odbavuje od 5 do 10 hodin z dějiště výstavy. Ranní moderátoři tedy kromě běžných rubrik budou moct informovat o přípravách celé akce a ještě před jejím otevřením v deset hodin sdělit potenciálním návštěvníkům, co tady na ně čeká.
Dnem, kdy se vysílání zpestřovalo možnými i nemožnými žertíky byl apríl. Antenne Thüringen pěkně vypekla své posluchače. Rádio oznámilo, že Mick Jagger pochází z durynského městečka Bad Köstritz. Je potomkem jistých Jägerových, kteří se v roce 1902 přestěhovali do Anglie. Jagger to oznámil na tiskové konferenci uspořádané u příležitosti vydání jeho biografie. Při své cestě na předávání cen Echo přijede Jagger ještě téhož dne do Bad Köstritz. To potvrdila i herečka a zpěvačka Yvonne Catterfeld, která předávání cen Echo moderuje. „Na letišti ho přivítám dortem a klobáskou z Durynska a už teď se těším, až se s ním setkám,“ oznámila moderátorka.
Legraci nepokazil ani starosta města Bad Köstritz Dietrich Heiland. Ten oznámil: „Minulý týden jsme měli hovor z Londýna. Jeden historik od nás chtěl starý registr obyvatel se zápisem o rodině Jägerových, která se měla vystěhovat do Anglie. A teď se zdá, že je to opravdu rodina Micka Jaggera.“ Po tomto oznámení už telefony na badköstritzké radnici neutichly.
Stejně jako se v případě televizních reality show se čas od času objeví protesty, že to či ono je neetické a nebo z nějakého jiného důvodu nevhodné, můžou na podobný problém narazit i autoři u některých promoakcí v rádiu. To se stalo stanici bigFM. Ta pořádá Mistrovství světa v nespaní. Vítězem se stává ten, kdo vydrží nejdéle bez spánku. Soutěže se účastní celkem 5 soutěžících. Dva už vypadli. Na internetové stránce rádia je počítadlo, které ukazuje jak dlouho jsou už kandidáti vzhůru. Loňský vítěz vydržel nezamhouřit oči 96 hodin. Účastníci musí plnit řadu úkolů, které jim jejich bezesné dny a noci zkrátí. Chodí do sauny, do divadla nebo na se vozí na horské dráze, popřípadě navštěvují školu pro kaskadéry. Aby to neměli tak jednoduché, každý den jim nějaká prominentní osoba přečte pohádku na dobrou noc nebo zazpívá ukolébavky. Ten, kdo usne, prohrává. Ven z kola musí i ti, co by chtěli dopovat, tedy například nabudit se kávou nebo jiným životabudičem.
Účastníky samozřejmě kontrolují lékaři. Každý den se navíc dělá test inteligence a zručnosti. Podle toho můžou pak posluchači někoho svým hlasováním vyřadit. Svému oblíbenému kandidátovi můžou posluchači kdykoliv, protože nespí tak i v noci, zavolat a povídat si s ním, aby neusnul. Nebo naopak můžou zavolat tomu, koho by nejradši vyřadili a povědět mu do telefonu pohádku na dobrou noc či zazpívat ukolébavku.
Tato akce se nelíbí berlínské Iniciativě zdravý spánek (IGS – Initiative Gesunder Schlaf). Její představitelé dokonce hledali možnost, jak docílit zrušení akce právní cestou. Iniciativa se postavila proti a upozorňovala na zdravotní rizika, které nedostatek spánku způsobuje. IGS kritizovala, že se nehodí použít do hry tak nebezpečný jev jako je únava. Ta je v Německu čtvrtou nejčastější příčinou nehod a ročně způsobuje škody okolo 20 miliard euro. 18 hodin bez spánku má stejný účinek jako 0,8 promile alkoholu v krvi. Rádio ale oponuje tím, že účast je dobrovolná.