Česko-slovenské Rádio Hey ještě donedávna nabízelo směsici „poctivého rocku“, a výhradně české a slovenské hudby. Záleželo od toho, kde jste si jej naladili. Nyní se stanice na obou stranách profilují a identifikují zcela odlišně, jakoby šlo o dvě nesourodé entity. Česká část sází na rock a sport, ta slovenská zůstala u domácí muziky a nízkorozpočtového programu po vzoru lokálních stanic.
Formát daný historicky
Síť rádií vysílajících pod značkou Hey začala vznikat postupně od roku 2001. U zrodu prvních tří stanic stál ostravský podnikatel Radim Pařízek, který je v českém mediálním světě známý nejen jako majitel a ředitel úspěšného moravského Rádia Čas, ale i jako budoucí držitel kompenzační licence pro digitální celoplošnou televizi Pohoda. Kromě toho stojí i za poměrně megalomanským projektem Rádia Dálnice, a má pověst jisté „šedé eminence“ české rozhlasové scény.
Formátování rádií Hey bylo zprvu dáno intuicí. Pařízkovo jméno je spojeno s rockovou kapelou Citron, a on sám prezentoval zrod rockových rádií Hey na Moravě jako splnění svého muzikantského snu. Jako první odstartovalo před osmi lety Rádio Hey v Ostravě a Opavě, které mělo původní název Rádio Fajront. Zakrátko se v Brně ozvalo Rádio Špica – to se jeden čas identifikovalo jen svou frekvencí 96.8 MHz. Obě stanice nabídly zajímavou směsici rocku, a zaujaly pozici „poctivá muzika“, kterou si získaly řadu příznivců.
Pražský Hey začal hrát jen česky
Když se ale v roce 2002 sjednotily obě stanice pod stejný název, přibyla do sítě i pražská pobočka, která se původně měla jmenovat TÓN FM. Nakonec převzala jméno Rádio Hey Praha a začala překvapivě hrát pouze českou hudbu. Podle tehdejšího hudebního ředitele Josefa Vlčka, který tento formát projektoval, to byla na přeplněném pražském rozhlasovém trhu jediná cesta, jak se odlišit. Do rockové podoby se totiž ještě předtím obléklo nové Rádio Beat, které mělo raketový nástup u posluchačů. Paradoxně, sám Vlček síť Hey zanedlouho opustil, a začal se podílet na programování pražské dvojky Rádia Impuls. A zde vsadil právě na rock – stanice dostala název RockZone.
Pražské Rádio Hey ale dlouho nemělo odvahu jít rockovou cestou. A tuto odvahu nenašly ani další pobočky sítě Hey, které byly integrovány v jiných regionech. Pardubické Rádio Profil se přeformátovalo rovněž na ryze českou hudbu, což mu způsobilo úbytek posluchačů v průzkumech poslechovosti. Rovněž česká měla být i liberecká stanice Rádio Hey Sever, její výsledky ale byly v tamní konkurenci rozpačité.
Česká muzika dorazila i na Slovensko
V průběhu roku 2004 získal majitel rádií Hey multiregionální licenci i na Slovensku. Rada pro vysílání mu přidělila lukrativní síť po zkrachovalém rádiu Hviezda FM, která zahrnovala vysílače v Bratislavě, Nitře, Ružomberku a Banské Bystrici. K tomu se přidalo i několik jiných uvolněných frekvencí. Investor akvizoval i fungující Rádio Zet v Žilině, které se formátově přizpůsobilo, ale provozně zůstalo samostatné. Formátově se provozovatel rozhodl vsadit výhradně vsadit na slovenskou a českou, což byl na slovenském trhu ojedinělý krok. Nicméně i hudební formát pomohl Rádiu Hey k zisku frekvencí, jelikož regulační rada argumentovala zejména programovým přínosem při udělení licence.
Sázka na formát ale na Slovensku nepřinesla očekávané výsledky. Rádio Hey se v průběhu roku 2007 potácelo na průměrných hodnotách od 20 tisíc do 40 tisíc posluchačů denně. O rok později sice byla jeho poslechovost téměř dvojnásobná a dosáhla rekordní hodnotu 77 tisíc, dále však nerostla. V průběhu posledních 18 měsíců osciluje na průměrných hodnotách od 56 do 68 tisíc posluchačů denně, což je pro multiregionální stanici velmi nízké číslo. Nejbližší konkurenti Rádia Hey na slovenském trhu mají několikanásobně víc posluchačů.
Pohled na web Rádia HEY.cz, screenshot: RadioTV
Hey na Slovensku je rozpačité
Rádio Hey se ale s celoplošnou konkurencí nemůže srovnávat ani programově. Investice do moderovaných bloků a krátkého zpravodajství jsou podstatně nižší. V éteru figuruje pouze šest stálých moderátorských hlasů a dva zprávaři, zatímco od 18.00 hodin se vysílá pouze proud hudby. Programový útlum je důsledkem úsporného režimu, který byl zaveden po výměně dvou předchozích ředitelů a měl mít pouze dočasný charakter. Slovenskému Rádiu Hey chybí i výraznější investice do marketingu. Navzdory původním plánům nefunguje ani těsná spolupráce mezi slovenskou a českou pobočkou.
Tento fakt potvrzuje nejen formátová ale i vizuální stránka slovenského Rádia Hey, které i nadále používá původní oranžově-modré logo, zatímco česká pobočka již používá červeno-bílou kombinaci. Ani program na obou stranách nepřipomíná korporátní blízkost – na Slovensku se i nadále hraje jen domácí hudba, zatímco česká strana Hey se posunula k formátu Rock a sport.
Připisovat současný stav odlišnostem českého a slovenského trhu nelze. Formát na Slovensku je tvořen z větší části intuitivně a nikoliv na základě kontinuálního hloubkového průzkumu. Ten by si vyžadoval výraznější investice nejen do samotného provedení, ale i do následné marketingové komunikace.
Pohled na web Rádia HEY.sk – jiné je logo i barevnost. Screenshot: RadioTV
Rock a sport je důsledkem sjednocení
Současný sportovní formát na české straně je zas důsledkem sjednocení české a moravské větve. Rádio Hey z historických důvodů hrálo na Moravě tvrdší rock, v české části zněl socialistický pop. Mnozí pozorovatelé se mylně domnívali, že jde o důsledek tiché dohody o nekonkurenci rádia Hey s Rádiem Beat. To se výrazně etabluje především v Čechách, na Moravu zatím příliš nepřesahuje. Rádio Hey tlačilo rock přitom jen na Moravě.
Formátová roztříštěnost celé sítě byla přitom překážkou i pro mediální agentury, jelikož pod stejnou značkou fakticky vysílaly dvě různé stanice pro naprosto odlišnou cílovou skupinu. Navíc, česká muzika Rádiu Hey nikdy příliš pozitivní výsledky nepřinesla. Stanice byla dlouhodobě ve stínu známějšího Rádia Blaník a některých regionálních stanic. I proto byl odklon od konzervativního formátu založeného na české hudbě pouze otázkou času. Nyní Rádio Hey sjednotilo programové směřování v Čechách i na Moravě. Rock z Moravy byl odlehčen a socialistický pop z Čech se posunul blíže k mainstreamu.
Rádio Hey se začalo identifikovat s důrazem na sport, a přizpůsobilo svůj hudební formát pop-rocku pro mnohem širší cílovou skupinu. Tím ještě více rozšířilo rozdíly mezi českou a slovenskou částí sítě. Programové sítě na obou stranách bývalé federace tak jsou nyní zcela programově nekompatibilní.
Opět velice dobře vypracovaný článek, který mne svým rozsahem velmi příjemně překvapil. Takže bylo radostí ho číst. Myslím, že jste to p.Koiš napsal opravdu velmi pěkně. Ale dovolím si některé perličky nebo nepatrná, nepodstatná doplnění. Ano Ostrava bylo město horníků a opravdu v něm v 70.letech vládl tvrdý rock a později punk. Takže radio Fajront později Hey bylo zcela logické a na svém místě. Ovšem jinak tomu bylo v Brně. Radio špica mělo být původně folkovým rádiem ! Protože ale s tímto formátem neuspělo, dalo se později také na rock. A dál už je to dle vašeho článku… Tak, to jen poznámečka o tom folku. Nyní k osobě Josefa ,,Zuba “ Vlčka. Ano pokud dnes mluvíme o osobnestech, které v této zemi o hudbě něco vědí. A podíváme se které stanice jimi disponují. Zjistíme, že někteří jsou stále ještě u Českého rozhlasu. Docela slušné množství, jich funguje právě u Beatu. A doopravdy u Rock Zone je Josef ,,Zub“ Vlček. Ovšem osobně nevím, zda hodnotit osobu Vlčka v porevolučných událostech kladně nebo spíše záporně ? On ví a on zná. To bezesporu. Ale několikrát zde byl zcela právem označen za člověka, který sám pije víno a všem kolem káže aby pili vodu. Tedy přál bych vám navštívit některý z jeho pořadů o Hudbě pro otrlé, které dělával někdy v 80.letech a které propagovala i Jazzová sekce. To by asi posluchači Impulsu nebo Frekvence 1, kde také působil, nechápali…Hodně by nechápali… Obávám se, že by nechápali ani posluchači Rock Zone. Co to tam mají za zvíře v kladném slova směru. Ona mimochodem byla doba, kdy Vlček i fungoval na F1 a hrál tam v poledne decentně Pink Floydy nebo Nazarethy, ale pěkně k tomu mluvil, protože je to člověk znalý. Jenže je to u něj prostě problém s tou vodou. Zatím co kdysi uváděl legendární video film HUDBA 85, tak prostě na F1 i na Rock Zone se chová zbytečně decentně. Škoda. Jinak jeho potenciál je takový aby Rock Zone dávala větší pecky nežli, kdy dal Beat. Ale on toho nikdy nevyužije a nikdy to neudělá. Prostě máme asi pít podle p.Vlčka vodu. No, nic. Jinak si myslím, že na české části HEY se nejnegativněji podepsal ZILVAR, tedy ten , co tam přišel z Country rádia. Na rozdíl od Vlčka ho nepovažuji za profesionála a člověka znaleho, ale naopak za jednoho z největších českých ničitelů a demagogů, který prasil Country radio. Zprasil Hey, česky a nej a pak se ještě měl drzost drát do ČRo za ředitele. Naštěstí ho vypoklonkovali. Ještě k těm formátům. Zajímavé bylo, že sloučení Ostravy a Brna bylo napřed odmítáno, ale později chváleno s tím, že do Ostravy přineslo více Art rocku. Zajímavé také je, že ty formáty byly 3. Tedy poctivý rock = Morava. Hey, česky a nej = Praha a spol. A Slovensko, kde to bylo jiné, to nebylo až tak nacionalistické jako Čechy. Zdaleka ne.
Pak by se ještě hodilo uvést libereckou šaškárnu… To byla ostuda. Najali lidi, nechali je chviličku vysílat, pak je vykopali a sloučili to s Prahou. Dnes tyto exempláře a neumětele najdete např. v rádiu Dobrý den, třeba jistého Žílu. Ještě k budoucnosti. Osobně si myslím, že nejlépe by bylo udělat u HEY jediný formát tedy ROCKOVÉ HITY A SPORT. A ten pouštět v Praze, Moravě i na Slovensku. Za prvé by tak byla vedle radia Aligator další rocková slovenská stanice. Za druhé by jim to ušetřilo prostředky a za třetí by to bylo i na satelitu. Protože slovenské HEY, tam je. Ovšem , jak dopadne české HEY, to se zatím neví. Na to je příliš brzy. Ano, samozřejmě. V Čechách počet posluchačů zcela jednoznačně stoupl. Hey, česky a nej nebylo rádio, ale ostuda. Ale obávám se, že bude velmi vysoký odliv na Moravě. Opravdu to není dobrý nápad. Rockery z Moravy vyházet a po Popařích z Prahy chtít dělat rockec. Na takovou kombinaci může přijít jenom debil. Ale jinak sloučení správné bylo. A vybrání rocku za formát, také správné bylo. Ovšem pak byly dvě možnosti. Buď to nechat celé dělat v Brně s tím, že to nebude v hlavním městě, ale budou to dělat osvědčení lidé. Nebo to bude v hlavním městě a budou to dělat pitomečci. Já bych si vybral to Brno. Oni si vybrali tu Prahu. Nezbývá než jim držet palce aby to ukočírovali. Ale zatím tedy, nic moc.
Jose, děkuji za pochvalu. Jen malá drobnost – Rádio Špica 96.8 od prvního dne hrálo „poctivý rock“, nevzpomínám si vůbec na to, že by to v éteru zkoušeli s folkem.
@J.Koiš – jestli to fyzicky skoušeli nebo ne, to nevím… Ale měl být takový plán… O Radiu Špica se mluvilo jako o folkové stanici. Dokonce se to psalo i zde na radiotv…Tedy mám to právě odtud..Zda se to realizovalo nebo ne…To v podstatě nevím… Musel bych dohledávat na co byla první licence a zda to náhodou nebylo na folk atd. atd. Já byl tehdy na telefonním tak nebyla možnost jako dnes, kdy je ADSL atd. Chvilu jsem něcoi hledal…Moc jsem toho nenašel, je to víceméně o metalu, což mi zase až tak nebere. Nic méně zajímavé to je, tak, když se bavíme o historii HEY, možná se nic nestane, když to se zkopíruji. Pokud se to VEJDE. Takže COPY 3x.
——————————————————————————–
Začátek nového roku bude na Radiu Hey Ostrava a Brno ve znamení několika změn ve vysílání.
Večerní speciál věnovaný nejlepším kytaristům a jejich muzice – Rock Café – můžete naladit v stejném čase. Tedy každé pondělí od 20ti hodin. Petr Gratias, Martin Kudlička a staří dobří muzikanti v nových hudebních souvislostech.
Úterní podvečer bude ve znamení reprízy hitparády nových českých a moravských rockových kapel – Rocková Aréna Reality Oskar nyní nově od 19ti hodin. Hned hodinu nato se na vlny Radia Hey Ostrava a Brno vrátí hudební mix RH Faktor+ Milana „105kg“ Krajčího. Rocková hudba nová i starší, ale hlavně ne příliš „provařená“.
Ve středu od 19ti hodin se můžete setkávat s pořadem Fajn Rock Music Petra Kůsy. O české hudební scéně, domácích akcích a se známými hosty. O hodinu později potom začne mezi posluchači stále oblíbená Rocková Dílna. Pavel Lněníček sestrojí dobře šlapající funkční stroj, složený ze součástek a dílů z celého rockového hudební spektra a historie.
Čtvrtek zůstává na Radiu Hey Ostrava a Brno metalový a motorkářský. Po poledni tradiční jízda s redaktory ČMN – Highway to Hey a večer potom pořádné dvouhodinové metalové peklo s Radimem Kozielem v Metalhey.
Pokud se posluchačům Radia Hey Ostrava a Brno nebude chtít v pátek a v sobotu večer vytáhnout paty z domu, ale stejně by si chtěli pořádně zařádit na rockotéce, tak jim to umožníme. Rockotéka Radia Hey, kde muziku budou chystat Martin Kudlička, Milan 105kg a Radim Koziel, se rozjíždí každý pátek a sobotu od 20ti hodin.
Rockový ládung
Celý leden budeme posluchače Radia Hey Ostrava a Brno zásobovat kvalitní českou rockovou muzikou. Rockový ládung to je zásoba CD a DVD od kapel jako Alkehol, Progres 2, Škwor, Turbo nebo Arakain. Stačí si zahrát s námi oko a můžou být i Vaše.
Příjemný a hlavně poctivě rockový start do roku 2008!
———————————————————————————
Tento rozhovor sa zásluhou chyby v komunikácii skoro neuskutočnil, no nakoniec sa mi podarilo nájsť cestičku, ako Vám predstaviť osobu, ktorej hlas vládne rockovo-metalovému éteru, minimálne na Morave. Moderátor Radim Koziel si okrem hrania tvrdšej hudby v rádiu dal za úlohu pomôcť aj domácej hudobnej scéne. Ako sa mu darí, necháme na posúdenie poslucháčom, no viac o jeho pohľade aj na túto tematiku si môžte prečítať nižšie.
Tvoja relácia na rádiu Hey je už pomerne známa, no skôr, ako ju začneme preberať, nám skús porozprávať niečo o tvojich moderátorských začiatkoch. Ako si sa dostal k tejto práci, a ako sa ti podarilo prepracovať až na post riaditeľa?
Nikdy jsem se do ničeho netlačil a tlačit nebudu, to bych rád hned úvodem podotknul! V rádiu jsem začínal někdy v na přelomu let 95/96 jako řadový noční pták – tedy mladý spíkr, se kterým „vymetali“ kdejakou volnou frekvenci. To je ovšem úděl všech, kteří někde začínají. Já tu šanci kdysi dostal, ještě v někdejším rádiu Morava u Milana Pytlíka, a za to jsem mu vlastně dodnes vděčný, neb si myslím, že je potřeba nezapomínat, koho člověk potkává na cestě „nahoru“. Ono se jednou každému stane, že až zase půjde dolů, může mnohdy potkávat ty, které kdysi třeba jen „přehlížel“ a reakce bude mnohdy adekvátní. Snad to tedy u mne neplatí – snažil jsem se o to a snažím se i nyní. Tehdy samozřejmě neexistovala rocková rádia a když nad tím dnes přemýšlím, kdo by si byl pomyslel, že za pár let bude vše jinak. Byl to pochopitelně klasický konkurz, neb i v dobách dřevních existencí prvním privátních rádií u nás, byl trabl sehnat obstojné hlasy do éteru – mimochodem s tím máme dnes problém všichni a všude, mám na mysli tuto rozhlasovou profesi. Po dvou letech ovšem nastala jistá změna, a to jak ve vedení tak v hudebním formátu. Tehdy si vzpomínám, hrál už Kiss Morava něco obdobného jako dnes pražský Beat – tedy celá dramaturgie postavená spíše na dřevním klasickém rocku, ovšem jemně řečeno „notně“ očesaném o zásadní kapely rockové historie, zejména potom sedmdesátky a osmdesátky, což byla evidentně chyba. To rádio padlo totálně na hudu a časem se měnil i formát. Já ovšem měnil taky job a chvíli působil v malém rodinném rádiu Hrad, se kterým v podstatě dodnes spolupracujeme, no a pak přišla nabídka ze Zlína, kde tehdy odešel studovat jeden z mých kolegů, já tam občas zajel a zůčastnil se konkurzu a bylo zaděláno. Říkalo se mu AZ rádio a hudebně už jen několik měsíců „produkovalo“ něco mezi AC a Oldies všech žánrů. Ono ve druhé dekádě devadesátých let ještě málokdo z rozhlasáků věděl, že bez marketingového řízení rádií v podstatě vyhynou všichni, a tak se taky stalo a stále se děje. Jistě, existovala již daleko sofistikovaněji „laděná“ rádia, ale to byl pro rockery a metláky brak a shit, nicméně shit, který jako jediný majitelům hodně solidně vydělával. Bohužel mnoho lidí si neuvědomuje, že rádia jsou dnes jeden velký byznys a nic jiného a neexistuje na tomto světě „blázen“, který by v umělecké branži nechtěl být minimálně v černých číslech. Ale to už je jiná kapitola „mé existence“. Ve Zlíně to byly krásné časy, přišla změna formátu, brandovalo se „ROCK, FOLK A COUNTRY“ a všechno bylo jiné. Hrála se daleko přijatelnější muzika, existence rockového AZ rádia byla „pseudoexperty“ odhadována na „do roka a do dňa chcípnete hladem“ a ejhle, ono to rádio funguje dodnes. Další obrat, pravda jiný kraj, jiné chutě, jiní lidé, slivovice, rock „n“ roll, a už to bylo. Jsem rád, že jsem stál u zrodu tohoto rádia a nikdy na to nezapomenu, ačkoliv se moje jméno údajně na půdě dnes již ROCKMAXU prý nemá moc nahlas vyslovovat – nedávno mi to řekl jeden nejmenovaný stále kolega právě odtamtud a za to mu děkuji. On ví, o kom mluvím. Nesmím taky zapomenout na rok strávený v Praze pod taktovkou Petra Dvořáka, což byla škola jako hrom, podotýkám nejen škola rozhlasová, ale taky morální – on ví. Po roce návrat do Zlína už k Petru Zatloukalovi a dalších několik let krásné práce. V tom všem se občas mihnul kolem Radim Pařízek z Hey rádií, a tak dlouho jsme spolu debatovali, až jsem se rozhodl zhruba před dvěma lety naskočit do rozjetého vlaku právě pod vlakou Hey rádií. Všechno mělo tak nějak rychlý a hladký průběh, že to nedokážu ani popsat zcela přesně. Tady se rádia dělala úplně jinak, mnohem sofistikovaněji, byl tady vybudován profesioní team lidí, kteří věděli kam a na co šáhnout, odkud získat potřebná data a já se zase trochu učil a učil.
Pamätáš si reláciu „Posloucháte větrník“? Bola aj ona jednou z inšpirácii k tvojmu rozhodnutiu pracovať v rádiu?
Kdo by nepamatoval tuto legendární relaci a pokud mne paměť neklame, dodnes je vysílána na rádiu Beat, pro mne to ovšem nikdy inspirace nebyla a ani nebude. Klaním se jejím autorům a chovám k nim velikou úctu.
Ako si spomínal, predtým si pôsobil aj v AZ rádiu. Prečo si odtiaľ odišiel?
Život je změna a občas je potřeba něco udělat jinak, to postihlo i mne a jak už jsem říkal, v prostředí Hey rádia jsem se cítil jako „Alenka v říši“ divů, neboť tady to byl opravdu bigbítový team se vším všudy, nikdo mne tady „neřešil“, chlapi jezdí neustále a dodnes po štacích a hrají s kapelama, jezdí se na koncerty a festivaly u nás i venku, což ve Zlíně není a asi nikdy nebude. Zjednodušeně, na Hey rádiích na Moravě je to a bylo to vždy prorostlé skutečně rock´n´rollem!!!! Potřeboval jsem mnoho času, než jsem toto pochopil – bohužel asi pro mne to byla chyba lávky, ale takový je život. Nemáš-li v rockovém rádiu opravdu rockery, pak Ti to lidé – posluchači jednoduše neuvěří, možná nejnižší cílovce je to jedno, ale zkušenějšího rockera neoj…š, jsou to totiž hodně srdcaři.
Vráťme sa ale k relácii Metal Hey, aký dramaturgický zámer touto reláciou sleduješ? Kto, alebo čo rozhoduje o tom, čo budeš hrať? V akom rozsahu sa na reláciu pripravuješ?
METALHEY je od samého začátku hlavně o nové metalové muzice, o nových deskách a to ve všech subžánrech. Je samozřejmě velmi složité a těžké „obhospodařit“ vše ve dvou hodinách vysílání, v podstatě je to i nemožné, ale vždycky se snažím reagovat na aktuální dění ve vývoji. Za ty dva roky už pochopitelně spolupracuji s celou řadou lidí a je asi nejzajímavější na tom všem, že všichni se rekrutují z řad fanoušků – posluchačů. A nejpříjemnější na tom všem je, že je to vlastně taková mozaika – jeden je orientován na black/grind, druhý spíše death/thrash, třetí je zase hodně melodický a mezitím vším jsou občas nuance doomové a všech ostatních žánrů metalu. Jak jsem říkal, je to hodně o tom, co se děje na světové metalové scéně, čili reakce je potom vcelku jasná. Co se týče přípravy, nelze časově cokoliv počítat. Jsou dny , kdy mám koncept hotov během několika minut, protože mám na stole hromadu muziky, kterou si před tím na svých cestách poslouchám a pak jsou dny, kdy debatujeme na Skajpu celé noci a diskutujeme, co zahraji ten či onen týden lidem. Nutno taky podotknout, že zásadním článkem pořadu je každý týden jedna z metalových kapel a na tom si hodně zakládám, protože to mne skutečně baví. Tady se totiž setkáváš s realitou garážovek, mnohdy mladých, které nemají prachy na to, aby si natočili materiál ve slušném studiu atd. To je pro mne veliká škola a opět se klaním před mnohými, co dokáží dát ve zkušebně na svá vypálená CD. Všem jim držím palce a vždycky si tajně říkám: “Snad se jim jednou povede prorazit“ a vpomenou si třeba na METALHEY, že tam kdysi byli a že právě tam dostali jeden z dalších svých tvůrčím impulsů – prošlo mi jich rukama stovky už dnes. Řadu z nich jsem viděl živě.
Moderuješ tiež aj reláciu „Rocková párty“. Čo je jej náplňou a aký cieľ ňou sledujete? Len poslucháčov pobaviť v piatok večer, alebo im priniesť aj niečo nové?
Toto je skutečně jen „zábavovka“ pro lidi, kteří sedí někde večer o víkendu u piva, je to minimálně moderované a je to jen o „zábavových“ hitech, nic víc.
Môj názor je, že by rádiá (všeobecne) nemali hrať len osvedčené hity nadiktované vydavateľmi, ale mali by sa snažiť priniesť niečo nové, objavovať nové kvalitné kapely a byť takpovediac vyhľadávačmi talentov. Prečo si myslíš, že tento stav u nás nefunguje?
Já myslím, že se trochu mýlíš. U rockových rádií, tedy aspoň u nás na Hey rádiích, to rozhodně není o diktátu vydavatelství. Upřímně – co bychom měli hrát na rock Hey rádiích z rockové muziky, kterou dodávají labely?? Asi se divíš, že se ptám já Tebe, ale ono rockové muziky, kterou distribuují vydavatelství u nás přímo do rádií je tak hrozně málo, že ani není z čeho vybírat. Co se týče objevování kapel – právě v METALHEY dostávají šanci se prezentovat neznámé kapely, pak máme ROCKOVOU ARÉNU, kde je to jen o soutěži méně známých kapel, kdy poté vítězové postupují přímo do rotaccí Hey rádií a to je dle mne přesně to, o co tady jde. A osvědčené hity v rádiích?? Zjednoduším odpověď – všechna úspěšná rádia, všechny úspěšné firmy na světě dělají jen to, co žádají ve valné většině ať už současní nebo zejména potenciální zákazníci. Chceš-li řídit úspěšné rádio vydělávající nějakou kačku majitelům, musíš postupovat velmi sofistikovaně a citlivě, jinak zhyneš a prodají Tě. To je realita!!! I rádio je dnes jedna veliká věda a kdo to nepochopil, už není, nebo brzy nebude. I rock a metal je prostě komerce – obrovská komerce a ať mi nikdo nevykládá, že je to jinak. Každý z těch mladých muzikantů by chtěl mít jednou prachy na hezkou kytaru, pak by chtěl hezkou babu, pak zase auto atd. Nemalujme si tady růžovými barvami, že metal není komerce. Všechny legendy vydělávají na nás všech brutální prachy, všechny metalové kapely jsou gigantické kolosy generující obrovské zisky ze všeho – a v dnešní době už zdaleka ne jen z prodeje nosičů, ale v podstatě ze všeho, na čem se dá vydělat, hadry, použití značky a názvu kdekoliv, video-klipy a tak bych mohl pokračovat. Až jednou budou IRON MAIDEN rozdávat CD zdarma, koncerty budou zdarma, trika a mikiny zdarma atd., pak nebude komerce v metalu. Ale toto se nikdy nestane, protože všem jde i o prachy!!!!! Proto držím palce všem, kteří jsou na začátku oné pomyslné dráhy, které se říká METAL a přeji jim štěští, jaké třeba měli zmiňovaní. Jen jedna věc je jistá – musí to být hodně cool a musí to jít z dobou, musí to být takové, jak to momentálně “frčí“ a je to cool pro masy. Bude-li to jen pro příjemné poplacávání od kamarádů, bude to jen v hospodě čtvrté cenové zpravidla i končit.
V tvojej relácii sa objavuje množstvo domácich zoskupení. Aké máš skúsenosti s tým množstvom ľudí, ktorí prešli cez štúdio počas tvojho pôsobenia v éteri? S kým sa ti dobre spolupracovalo, s kým to bolo ťažké a našiel sa niekto, koho by si už nikdy nepozval? .
To je zajímavá otázka. Mnozí z nich mne ani nepozdraví, když se potkáme někde na koncertě, protože mne buď neznají nebo prostě nemají důvod mne zdravit. Jsou ale i takoví, kteří v podstatě pravidelně komunikují se mnou v jakékoliv formě, dnes tedy zejména elektronické. S některými se vidím na motorkách pravidelně, je to prostě různé.
Hostí do rádia si vyberáš a oslovuješ sám, či sa ti hlásia sami? Ak sami, podľa akého kľúča vyberáš, či si niekoho pozveš, alebo nie?
Ozývají se sami už a vlastně od samotného začátku volají a píší. Klíč? Žádný – METAL!
Hoci je naša (ex-československá) scéna dostatočne kvalitná a aj veľká, predsa len nie je rozhovor raz do týždňa s kapelami priveľa? Ešte ti nedošli hostia? Netrpíš už po čase takpovediac kvalitatívnym deficitom, keď v podstate už všetky kvalitnejšie a zásadnejšie kapely u teba boli?
I metal se vyvíjí, kapely tvoří nové věci, mění se sestavy, jejich hudba se mění a oni se vracejí, není tedy důvod někoho „vyhodit“.
Neuvažuješ aj o rozhovoroch so zahraničnými skupinami?
Zatím ne, zajímá mne česká scéna.
Ako si spokojný s doterajšími Metal Hey live?
Celkem ano, neděláme to pro zisk, ale jen jako takové malé komorní setkání s kapelama a lidma i venku.
Chodievaš na koncerty aj inak ako pracovne? Kde si bol naposledy?
Samozřejmě, letos na MOR ve Vizovicích, chystám se na Brutal.
Je Radim Koziel metalistom aj v civilnom živote? Si riaditeľom rádia – chodievaš v obleku, alebo v kapsáčoch a tričku CANNIBAL CORPSE?
Jako ředitel v obleku když je potřeba, jako Koziel v kapsáčích, to mi vyhovuje daleko lépe. A metalista?? Co je to metalista??? (smiech)
Čo počúvaš v aute a doma?
Moje žena vždycky říká, už zase posloucháš to zvracení? V autě vše, co přijde od lidí, v rámci časových možností. Teď třeba JUDAS PRIEST, ANAAL NATHRAKH, atd.
Ktoré skupiny (naše aj zahraničné) ťa v poslednom čase oslovili natoľko, že ich teraz vo väčšom merítku nepustíš z CD prehrávača?
Právě nový JUDAS PRIEST, SABATON., ABORTED, BELPHEGOR, CARCASS – ti se nám vrací na půdu Brutalu, atd.
——————————————————————————————-
Pro rozhovor jsem si tentokrát vybral „rockového fathera“ Radima Koziela, který má za sebou dlouholeté zkušenosti moderováním v rádiích jako např. v AZ rádiu. Momentálně je ředitelem rádia HEY v Brně, kde se s ním mohou posluchači setkat každý týden v jeho metalovém pořadu METALHEY. Jaké jsou jeho momentální plány se můžete dočíst v tomto rozhovoru.
Čau Radime. Můžeš čtenářům Whiplashe a potencionálním posluchačům představit tvůj dvouhodinový pořad METALHEY nabitý metalovou hudbou?
Jistě a velmi rád. Jedná se dvouhodinový pořad, vysílaný na rockových frekvencích rádií Hey Brno, Třebíč, Ostrava, Opava a Slezsko a to vždy ve čtvrteční premiéře v časech 20 – 22:00 a ve stejném čase v nedělní repríze. Muziku vybírám ve spolupráci s magazínem Spark, světovými labely a v neposlední řadě lidma, kteří do téhle muziky dělají. Jako např.Ty inženýre, Shindy, Pragokoncertem, Tomem Prekem z Redblacku, M.A.B.Records ze Stonavy, polskými Mystic production a spoustou dalších. Naposledy jsem si psal např. s Davidem Elefsonem. Moje koncepce je v podstatě jednoduchá. Přiblížit metlošům to, co se děje na současné metalové scéně napříč všemi žánry. Od heavy až po grind. Součástí každého pořadu je vždy host – kapela z tuzemské scény.
Do Metalhey si zveš zajímavé hosty. Jakým způsobem je vybíráš? Je to tak, že kdo tě napadne, nebo máš v tomto nějaký systém?
Systém moc neřeším. Pořad je poměrně mladý a kapely se hlásí samy. Docela mne překvapil enormní zájem o Metalhey! V podstatě nevím, kam dřív skočit….hehe. Ne, zcela legitimně přiznávám, že zájem je skutečně obrovský a jistá drobná selekce tady je. Kapela pošle jednoduše CD, já to poslechnu a ozývám se pak už většinou z nabídkou termínu. Čekací doba je zhruba už tři čtvrtě ro(c)ku.
Mají kapely, které by se chtěly taky zviditelnit prostřednictvím tvého pořadu nějakou možnost, nebo musí splňovat určitá kritéria?
Hrát poctivý metal…..hehe. Směji se, protože mnohdy je to na hraně tohohle žánru a taky kvalita nahrávek je občas k nepoužití. Ale na druhé straně chci dát šanci se aspoň takto prezentovat co možná největšímu počtu muzikantů, protože jich je kvanta mezi námi, jen my o nich nevíme. Mnohdy typicky garážová smečka vykouzlí divy na své vypálené cédo, kde podomácku nahrávají a mastí to tam jak se dá. Obdivuji je a fandím jim.
Se kterým z hostů se ti dobře kecalo? Před nějakým časem jsi tam měl Big Bosse. Jaký na tebe udělal dojem?
Big Boss je…. ..Pik Komunizma………teď, jestli to čte, tak mne zabije…hehe. To je přesný opak toho, co si tady teď povídáme. To byl excelentní host a zážitek pro mne v éteru, který bude mít doufám pokračování, protože si máme dále co povídat s Big Bossem a ještě letos bych ho rád pozval znova. Co Ti mám na něj napsat. Člověk nesmírně inteligentní, kreativní, s přehledem, jaký mu mnoho hudebních novinářů může jen tiše závidět a hlavně pro mne člověk se zajímavými názory a pohledy na muziku, život a okolní svět. V mnoha věcech se shodujeme. A že se mnou je to těžké…..to mi věř!
Konečně se Metalhey dá poslouchat přes net. Poznal jsi zvýšený zájem o metalový pořad?
Zatím ani ne. To je teprve v plenkách všechno. Myslím ale, že jisté procento zvýšeného zájmu tady už je. Já to moc neřeším. Lidi to chtěli, tak jsme jim do dali. Patří to dnes ke standardu, takže víc k tomu není co povídat.
Dne 20.5.2006 se konal historicky první Metalhey Live 1. V jakých periodách chceš pokračovat v dalších live a jak tuto akci hodnotíš zpětně?
Tak dvě až tři akce do roka. Já nechci lézt do kšeftu jiným, pro které je to byznys. Na to já seru z vysoka. Chci jen občas udělat malé setkání s lidma, kteří jsou ujetí třeba jako já. Nic víc v tom nehledej. A jestli mi někdy někdo omlátí o hlavu, že to dělám kvůli prachům, nakopu mu prdel!!!
Jak hodnotíš dnešní hudební scénu? Jaké kapely tě v poslední době hodně oslovily a jaký styl hudby preferuješ?
Českou nebo zahraniční??? Obecně to je totiž hodně těžké. Každý má rád něco jiného a já se snažím mít trochu větší nadhled nad tím, abych byl aspoň trochu schopen v pořadech zasahovat vše podstatné. Kdybych se měl vyjádři obecně k české metalové scéně – je zde řada vynikajících metalových band, které jsou na velmi dobré úrovni. Bohužel jsme v Česku a pokud nehraješ pop nebo italské cover verze, jsi v pr……..takže masově nemáš šanci. Já nevím, co Ti k tomu mám více říct. Poslouchám v podstatě všechno. Nadchne mě Cephalic Carnage, pak Keep of Kalessin nebo Psycroptic, úplně opačně si pak zalahodím i u desky Beyond Fear nebo sólovky od Kotipelta. Fakt je to těžké. U mne je to o momentálním rozpoložení. Společného jmenovatele to ale má vždycky – metal ( basa, kytara, ideálně dva kopáky a…..dobrý vokál…jestli growl nebo vysoké „C“ je fakt jedno..)
Budeš i letos uvádět nějakou open air akci v létě? Tak jak tomu bylo např.u MotoRock Show v Březůvkách u Zlína nebo Masters of Rock – první ročník.. Navštívíš nějaký fesťák?
Na Březůvky určitě pojedu, protože motorky mám rád a lidi kolem jsou moc fajn. Masters Of Rock určitě ne. To je doména AZ rádia, kde už nějaký čas nepracuji. Nějaké další akce tam jsou určitě, ale není to jako dřív. Resp.nelezu do všeho, co mi kdo nabídne. Ono se taky často stává, že si pořadatelé myslí něco o stokorunách za honoráře a já na to seru. Člověk musí znát svojí cenu a kdo ji nezná, je nebo dříve bude chudák. Takže několik motosrazů absolvuji za mikrofonem, fesťáky už nějaké mám za sebou letos, a na Masters se pojedu podívat v pátek, na Brutal Assault bych chtěl na pár dnů. Ten je letos dle mne nejlépe obsazeným festem v Česku. Nevyšel čas a energie na rakousky Novarock, který je extrémně dobře obsazený a není to daleko. Jsou tam ale kolegové z rádia, takže se těším, co dovezou za materiál ( fotky, rozhovory .), mám tady pozvánku na dánský Roskilde a vůbec celkově jsem rád, že nabídky ze stran evropských pořadatelů se v posledním roce objevují stále častěji. Já nevím, kdo v tom má prsty, že mi tohle chodí na e-mail. Nikdy před tím tomu tak nebylo….hehe.
Které nejen hudební weby sleduješ?
Všechno. Teď všechny fotbalové….hehe, pak klasické se zpravodajstvím – seznam, novinky, sportovní…prostě všechno. Internet je pro mne běžná součást života, takže skutečně vše.
Jelikož jsi dlouhou dobu moderoval ve Zlínském rockovém rádiu AZ, jak hodnotíš posluchače od Zlína a z Brna a okolí?
To je opět docela těžké. Zlínsko je fakt řekněme hodně bigbítové, to nelze zpochybňovat. Brno jako takové je jinde. Snažím se na to přijít už skoro rok, v čem je rozdíl. Lidé v Brně moc na bigbíty nechodí, zatímco na zlínsku je to podstatně lepší. Možná se někdo teď naštve, že to není pravda. Nabízím mu možnost strávit pár týdnů u mne v rádiu, aby pochopil, jak velký je rozdíl v chápání lidí těchto dvou destinací. Řekl bych – Brno je malinko náročnější na hudbu, na moderátory, na jistou kvalitu vycházející ven z éteru. Určitě zde funguje i patriotismus, což ve Zlíně rozhodně není.
Jaké jsou tvé další plány s Metalhey?
Plány?? Vysílat…..vysílat….vysírat………. hehe. Zatím to nějak neřeším. Hledat a pouštět třeba i méně známé kapely, ale kvalitní.
Určitě jsi časově hodně zaneprázdněný prací v rádiu Hey. Na co ti ještě zbývá čas? Co tě baví?
Haha…..škola. Ta už mne sice moc nebaví, ale snažím se. Vzdělávat se, je v dnešní době téměř nutností. Pak rodina a na zbytek není čas. Fakt ho nemám.
Díky za rozhovor a těším se na další tvé aktivity ve světě metalové hudby.
Doplnil bych takovou blbůstku, když p. Jose uvedl rockový slovenský Aligátor a Hey
na Slovensku rockově. Psal jsem kdysi na radia.sk , že Slovensku chybí oproti nám
rockové rádia. V podstatě tam ze mě udělali blbce. Teď mají Aligátor, začíná další
rockové rádio Rock a bylo by dobré, kdyby slovenský Hey začal rockově.Ti pitomci
diskutující vůbec nevěděli o tom , že i na Slovensku jsou rockeři. Prostě vypatlanci.
U nás jde Beat, ale to, co se stalo s Hey je neomluvitelné ničím. Velmi dobře znám
jejich brněnské 96.8 z minula a byli výborní.Byli.
Nie Barka, toho blbca si bohuzial zo seba urobil ty sam. Tym, ze si sa snazil byt „za kazdu cenu chytrej“. Keby bol cesky eter niecim vynimocne dobry, tak nepoviem, ale je to s vynimkou Prahy uplne rovnake. U vas navyse z niekolkych frekvencii sucasne strasi ten odpudivy soc-pop. To, ze rockovy fromat u nas chyba, je kazdemu jasne. Ludom ale vadili tvoje mudrlantske pripomienky, nic viac…
Aby jsme si rozuměli. Když kdokoli píše o rocku , který samozřejmě na Slovensku
chyběl , tak myslí rock, ne socpop, což nevím co to je a začne vychvalovat alternativu, tak je mimo mísu. Já jsem psal, že na Slovensku chybí rock a Slováci
napsali, že na Slovensku mají místo toho alternativu. Navíc údajně Slováci rock
nepotřebují, tak jako country. V této chvíli se opravdu bavím. Minulý týden jsem
byl v Bratislavě a bratranec měl rockem zavalený byt a strýc si v autě pouštěl
české country. No a jestli považuješ všechny , co napíší příspěvek do diskuse za
každou cenu chytrého , je to tvoje věc. Jinak chválím všechny, kteří chtějí na
Slovensku dát rockerům rádio. Jenom na okraj, u nás na Moravě se neříká chytrej,
na to my jsme dost háklivý. Přeju ti hodně hezkých chvil u diskusí o Fun a Expresu.
Hm…S dovolením vám do toho oběma vlezu. Tedy bez dovolení. Sice nevím o co jde a nemíním po tom pátrat. Nemá to asi sebemenší význam. Nic méně na něco hodlám reagovat. Za prvé si myslím, že hustota rockorů Slováků je zcela stejná jako hustota rockerů Čechů. Tedy poměr rockeří versus hustota obyvatelstva. Za druhé nějaké vtípky nebo postřehy. Na Slovensku pařila Rebeca, kdy v Praze žadnej BEAT neexistoval ! Na Slovensku jelo Rock FM, když v Praze nejelo ani žádný Wave. A taky někdy před 30 lety celá Bratislava čuměla na rakouskou televizi a já tam s nima na koncert Emerson, Lake and Palmer, o čemž jsem si mohl v zaprděný Praze nechat tak leda zdát. Pokud pominu vystoupení NICE. Pro změnu. To zase ještě o něco dříve. Jinak pokud se v ČR vzpomíná na některé stanice, tak na Rebecu na Slovensku do dnes. S některými Slováky jsem na ICQ a Skype a něco málo o tom vím. Jinak Pokud v ČR máme Hladíka, tak Slovensko má zase Vargu. Takže v podstatě rockeři tam jsou. To, že tam nejsou rocková rádia. To je fakt. Teď to se zpožděním znovu začíná. ostatně u nás se to taky opakuje, ta první vlna jako Hády, Panag, AZ prostě nevyšla. Nebyla na to doba. Asi. Jeden známý tu rád píše, že pokud jsou Češi v přízemí, tak Slováci jsou ve sklepě. Nic méně trvrdit o Slovensku, že je tam Alternativa je kravina. Ta není ani v ČR. Pokud snad pominu Wave a R1. Což jedno je v DVB a druhé zase jenom Praha. Ovšem i tak nelze říci, že je to stejné. Tedy Slovensko a Česko. Neopak je to odlišné, že to více být odlišné nemůže. Slovensko má několik celoplošek. Tedy co je někde je i jinde. V ČR to tak není. U nás každá prdel má jinou sračku. Takže v podstatě by se mi slovenský způsob líbil více. Když by nebylo té divné věci, že se spíše osvědčil ten český. Respektive ty slovenské sračky jsou bohužel stejné, tedy já je nerozeznám od sebe. Zatím co v ČR díky tomu českému bordelu o 60 kusech, se dá najít. Sice většinou jen v Praze, ale je to dostupné alespoň netem. Takže rozdíly by byly. Ještě se vrátím k těm stylům. Že Slovensko nemá country je asi fakt. Jediný známý písničkář tam byl snad Hoffman a ten emigroval do Čech. Ale opravdu tvrdit o Slovensku, že je tam ALTERNATIVA tak to je úražka a výsměch alternativě. Vůbec nevím o tom, že by kdy mělo Slovensko nějaké Plastiky nebo nějakého Chadimu atd. atd. Ani prd. Takže pokud já čuměl vykuleně na Emersona v televizi. Tak bratranci poslouchali vykuleně Umělou hmotu, Psí vojáky atd. Ano, že Brno bylo na úrovni Prahy a byly tam i lepší věci, to ano. Ale Slovensko ? To snad ne ? Jistě příznivci jsou. Ale o nějakých hvězdách tedy opravdu nevím…O bluesmanech bych věděl, třeba Lipa. O punkáčích bych věděl, třeba Zona A. Ale o alternativě ?? HAHAHAHA. Na druhou stranu je zase pravda, že ten náckovský český soc pop se tam také tak neprojevuje. To je pravda. Proto také HEY slovenské bylo podstatně mírnější, tedy rozuměj světovější, internacionaličtější, nežli HEY česky a nej.
Šlo v podstatě o to , že na můj příspěvek, že na Slovensku chybí rock a country atd,
a to ještě nehrál ani Aligátor a pár reakcí na to byla,ať si vezmu kotlík a buřty a že
na Slovensku rock nepotřebují, že mají lepší FM. Poněvadž znám Slováky do mrtě , bylo
vše jasné, napsali ti, kteří patří do nějakého procenta, kteří nesnášejí Čechy. Je to
typické vyjadřování některých zakomplexovaných Slováků. I ty znám a osobně. Rebeccu
jsem chytal, tak jako Rock FM, nepřežili, kvůli parazitům , kteří jsou i u nás.
Ještě podotýkám, že u nás na Slovácku se neříká kotlík a slovo buřty jsem nikdy
nepoužil, je pro mě nevyslovitelné.
Pokusím se to maličko rozebrat i když neručím za výsledek. To, že na Slovensku chybí country není vůbec nic zvláštního. Ono není nijak výrazné ani v Polsku ani v Maďarsku ani v Rakousku ani v Německu a nikde kolem. Takže tímto je specifické a zvláštní Česko. Nemám nejmenší tušení, jak se to sem dostalo. Jestli to má kořeny někdy v době, kde se odcházelo do Ameriky za prací ? Nebo je to nějaká reakce na umačkaný středoevropský prostor a touha po nějakých severoamerických stepích ? Opravdu netuším. Faktem je, že to v Česku je a to velmi silné. Alternativa. Svým způsobem také české specifikum, Slovensko k ní nemělo důvod. Nemělo nikdy tak tuhý režim. Ale ta už je rozvinutá i v Polsku a také v Rakousku a především v Německu.Taktéž v Belgii, Śvýcarsku atd. Rovněž velmi silně v Holandsku. Také ve Francii. Takže by jí i šlo nazvat i takovou odpovědí na anglo-americkou hudbu. Možná.
Rock. Tam nevidím opravdu rozdíl mezi Českem a Slovenskem. Rock je tam stejně oblíbený jako je oblíbený po celém světě. No a ten soc pop, to je zase pouze české specifikum a proč se to tady stále drží, těžko říci. Slováci v tomto byli vždy daleko benevoletnější, volnější, otevřenější a opět to asi souvisí s tou tuhostí režimu. Tedy v Polsku, Maďarsku na Slovensku tak tuho nebylo. Nejostřejší to bylo v Česku a NDR. Takže všude je toho popu do dnes více a je tam volnější. U nás je ten zvrhlý soc pop. To se nikde jinde nepředvádí. Ono to souvisí také se zákazem angličtiny atd. Zatím co Slovákům prošlo ledacos, včetně Abby a Boney M na Bratislavské Lyře. Takže v tom popu nejsou tak zvrhlí, tedy nacionalističtí, jako Česko. Nikdy nebyli. Takže já bych tu větu předefinoval. Tedy češi mají Alternativu a Country, na jedné straně a Soc Pop na straně druhé a Slováci mají naprosto všude a naprosto v pohodě , naprosto obyčejný světový POP. ROCK pak mají obě ty země rádi stejně. I stejně tak Jazz. Tam není rodíl. Rozdíl je v tom zacházení s FM. Slováci například jsou na satu. Češi ne. Je to dané geograficky. Používají to jako distribuční trasy. Slováci si myslím udělali dobře, že mají těch celoplošek asi 6. Dvě oficiální celoplošky jako u nás tedy Impuls a Frekvence 1 je málo. To je špatně. Jak už jsem zde 100x napsal. Nejraději bych měl každé rádio všude. Tedy raději jich jen 6 všude. Nežli 60 a jen pro jedno město. Na druhou stranu, je strašlivá chyba, že těch 6 je na Slovensku popových, to je o ničem. A tím paradoxně vzniká ještě větší humus a bída, nežli u nás. Protože u nás i když Beat není všude, i když Oldies není všude i když Ethno není všude i když Radio 1 není všude i kdy Country rádio není všude i když Rock Max není všude i když GAMA není všude. Tak je tu ta nesporná výhoda, že jsou alespoň někde. Takže i když je to nepřijemné. Je to velice nepřijemné. Tak alespoň jsou. Takže je to paradox. Ale je to tak. Takže Slováci udělali dobře to, že si to pohlídali a dbali na to aby se to dostalo ke každému a nezahumusili to desítkami amatérských sraček po celé zemi. Ale v konečném důsledku si nepohlídali a nepostarali se o to aby každé z těch 6 bylo jiné. Čímž to opravdu paradoxně pohnojili ještě více, nežli my. Kde se to sice neuvěřitelně posralo a přehumusilo, ale nic méně, pár perliček se mezi tím vyhrabat po různu nechá. Takže asi takhle nějak.
Já to shrnu úplně. U nás nic moc. Slovensko zesrané na ultimum.
S tymto nazorom mozem len plne suhlasit.