Evropa 2 na maxximu aneb 16 let cesty na vrchol

Poslední výstup RadioProjektu stanovil za stanici s nejvyšší denní poslechovostí Evropu 2. Přestože nejvyšší hodnoty týdenního zásahu a podílu na trhu stále patří Rádiu Impuls, poprvé v české historii vévodí mediálně nejsledovanějšímu žebříčku hudební stanice pro mladé, která navíc ani není oficiálně celoplošná. Proč se tak stalo a proč zrovna nyní? „Je to dlouhodobě velmi dobře programovaná stanice, jen osobní rozhovory s respondenty v domácnosti nezachytily chování mladých posluchačů zcela přesně,“ odpovídá předseda APSV Michal Zelenka.

Evropa 2 byla první soukromou rozhlasovou stanicí, která se oficiálně objevila v československém éteru. Stalo se tak krátce po revoluci díky snaze „francouzského Čecha“ Michela Fleischmanna a spolupráci tehdejšího Československého rozhlasu. Ačkoliv v té době ještě neexistoval oficiální průzkum poslechovosti MediaProjekt, lze předpokládat, že poslechovost začínající Evropy 2 byla proti Českému rozhlasu zanedbatelná. Každopádně v roce 1994, kdy Mediaprojekt vznikl, byla její týdenní zásah už jen sedmkrát menší než u ČRo 1 – Radiožurnálu a letos ho poprvé předstihla. Původně šlo o ryze francouzské rádio na veřejnoprávních vlnách, ale velmi brzy získalo vlastní licenci a stalo se jednou z prvních klasických českých soukromých stanic. Z pražské frekvence 88,2 FM se díky akvizicím regionálních rádií a zisku nových dokrývačů postupně dostalo téměř do celé republiky, ačkoliv podle oficiálních měřítek stale není celoplošnou stanicí.


Poslechovost Evropy 2 se v devadesátých letech nijak výrazně nevyvíjela. Rádio bylo tehdy formátováno „alternativněji“ než lokální a regionální rádia a nepřitahovalo masového posluchače. Po počátečním úspěchu poslechovost kvůli vzrůstající konkurenci klesla a prakticky po celá devadesátá léta oscilovala v rozmezí 250 až 350 tisíc posluchačů denně. Jednoznačný trend nastoupila až na přelomu tisíciletí, kdy se definitivně zbavila nálepky „alternativní“ stanice, angažovala Leoše Mareše a častou rotací nových hitů jednoznačně zacílila na nejmladší publikum.



Jak ukazuje tento graf, sázka se vyplatila. Od roku 2001 vykazuje průzkum poslechovosti zcela jasný stoupající trend. Za zmínku stojí pouze dvě období, kdy se změnila metodika a realizátoři výzkumu. Na přelomu let 2002 a 2003 byla upravena metodika a následkem byl pokles týdenního zásahu téměř všech sledovaných stanic, nový RadioProjekt v roce 2006 naopak týdenní zásahy hromadně zvýšil a navíc metoda telefonického dotazování výrazně přilepšila „mladým“ stanicím. „Osobní rozhovory s respondenty v domácnosti (Mediaprojekt) nezachytily chování „mladých“ posluchačů zcela přesně. Důvod je jednoduchý. Mladí lidé, zejména ti progresivnější se doma moc nevyskytují,“ vysvětluje předseda APSV Michal Zelenka.


Celoplošná i neceloplošná


Přestože cesta Evropy 2 na vrchol trvala téměř šestnáct let, její zakladatel nečekal, že se tak stane již letos. „Již delší dobu jsem se domníval, že poslechovost Evropy 2 bude dále růst. Těší mne, že nejvyšší metu zvládla dokonce ještě v tomto roce. Pro Evropu 2 je to historický mezník hned ze dvou pohledů — poprvé v historii českého rozhlasového trhu se na prvním místě co do počtu denních posluchačů umístilo hudební rádio pro mladé a navíc se jedná o největší počet posluchačů, které kdy Evropa 2 dokázala přilákat. Takže úplné překvapení to není, ale jsem rád, že posluchačů přibylo takto rychle,“ říká zakladatel a dosavadní prezident Evropy 2 Michel Fleischmann.


Stalo se tak navzdory faktu, že dodnes existují obce, kde Evropu 2 naladit nelze, a také města, kde je její příjem problematický (jihovýchodní a severovýchodní Morava, Vysočina). Přesto řada lidí tvrdí, že o celoplošnou stanici jde a její provozovatel tedy porušuje zákon, když vlastní dvě celoplošná rádia. RRTV ovšem trvá na tom, že Evropa 2 zákonem stanovené 70procentní pokrytí neosáhla. A co na tuto otázku říká Fleischmann? „Evropa 2 je unikátní síť regionálních hudebních stanic, takže můžeme hovořit o rádiu, které má celostátní dopad. Společný program tohoto rádia však nepokrývá více než 65 procent obyvatelstva ČR, takže máme ještě docela velký prostor, než dosáhneme právní hranice 70 procent, kterou pro celoplošnost stanovuje zákon o rozhlasovém a televizním vysílání a kterou Evropa 2 nemůže z právních důvodů překročit. Svým významem a i obchodním potenciálem ale je rovnocenným konkurentem celoplošných rozhlasových stanic, po právní stránce a z pohledu pokrytí však nikoli.“

Základem je značka a programování

Čím to tedy je, že Evropa 2 porazila své celoplošné konkurenty? Podle Fleischmanna je hlavním důvodem dlouhodobě budovaná značka. „Evropa 2 je osvědčená a stabilní značka, která je synonymem pro Maxximum Muziky. Tento slogan oslovuje stále více a více lidí. Evropa 2 je unikátním mixem aktuální muziky a vystupování moderátorů a všech dalších aktivit, které kolem sebe toto rádio sdružuje, ať už jsou to webová prezentace či výjezdní akce do regionů apod. Reklamní kampaně mají také svůj díl úspěchu, neboť jimi sdělujeme potenciálním posluchačům, že Evropa 2 jim servíruje skutečné MaXXimum Muziky. A když nás pak tito noví posluchači naladí, tak zjistí, že tomu tak přesně je. Evropa 2 je tedy značka, která marketingově funguje a lidé v ní spatřují záruku, že jim přinese očekávanou hodnotu. Na tom chceme stavět i do budoucna.“


Podobně se vyjadřuje i předseda Asociace provozovatelů soukromého vysílání.„Je to dlouhodobě velmi dobře programovaná stanice. Má obrovskou výhodu v tom, že od ní Rada pro vysílání, díky tomu, že E2 nevysílá na základě celoplošné licence  nepožaduje „náročnější“ programovou skladbu (proč od celoplošných ano, je mi dodnes záhadou). Žadatelé o seskupení regionálních licencí navíc nebyli zbytečně vylekaní a žádné rizikové prvky při licenčním řízení nenaslibovali. Výsledkem je strukturálně i obsahově čistý produkt, který z hlediska věku posluchačů začíná „na kraji“, takže je velmi těžké dostat se pod jeho spodní okraj (12 – 16 let),“ myslí si Zelenka a dodává: „Zeptejte se třeba Impulsu jaké to je, když vás pořád někdo atakuje zespodu i ze shora. Poslední a nezanedbatelný důvod je, že E2 je součástí velkého francouzského mediálního domu Lagardere. Mají velké zkušenosti, finanční sílu a využívají synergie při programování ostatních stanic, zejména při výzkumech posluchačských preferencí. Konkurenční formáty, hlavně relativně nové Fajn Radio nepokrývají zatím všechny velká města, jako tomu je u E2.“

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .