Uznávaný režisér a ikona televizní tvorby Fero Fenič ohlásil ukončení pravidelné činnosti svého studia Febio. Cyklus České milování pro TV Barrandov je posledním pravidelným pořadem, které toto studio produkuje. Další projekty již budou jen nárazové, a pouze pro radost. Co to znamená pro český televizní trh? Bude nutná náhrada za podobné studio, nebo již televize definitivně ztratily zájem o původní dokumentární tvorbu?
Fenomén Fenič alias Febio
Studio Febio je fenoménem českého a zčásti i slovenského trhu. Svou činnost začalo těsně po sametové revoluci, a hned se zapsalo u českých diváků několika nezapomenutelnými cykly. Tím nejvýraznějším byl hrubý satirický pořad Česká soda, který nevybíravě parodoval naši společnost. Další známou značkou byla Galerie elity národa (G.E.N.) nebo Cestománie. (Zatím) posledním počinem je už zmíněné České milování.
Tvorba Febia byla na svou dobu vždycky pokroková, a tvůrci měli to štěstí, že našli pro své nápady vhodné zázemí. Pokud by totiž studio fungovalo na podobném principu jako jakákoliv jiná produkční společnost, zřejmě by mnoho projektů ani nevzniklo. Jenže kupředu jej hnala především Feničova láska k hodnotné dokumentaristice, a fakt, že pro podobné pořady se u nás našel vděčný a dlouhodobý odběratel – druhý program České televize.
Studiu pomáhala ke slávě Česká televize
Situace na Slovensku totiž byla v devadesátých letech zcela opačná. Tamní veřejnoprávní televize se neustále potýkala s dluhy, a její druhý program, který měl uspokojovat intelektuální touhy diváků, vysílal po většinu dne spíš monoskop nebo zrnění než skutečný program. I proto se tam nenašlo dlouhodobé uplatnění pro tvůrce Feničova typu.
Febio si tak svou tvůrčí a diváckou základnu mohlo budovat především skrz Českou televizi. Tato značka se postupem času stala symbolem kvalitní a svobodné tvorby, čemuž napomohl i veleúspěšný festival Febiofest.
Po téměř 15 letech televizní tvorby zatoužil Fero Fenič po vlastní televizní stanici. Jen co tuto myšlenku nadnesl před novináři, začala se éra Febio TV, která trvá dodnes, ačkoliv televize ještě neodvysílala ani minutu vlastního programu. Fenič ale dokázal ze své značky vytěžit maximum – díky svému charizma se mu podařilo získat licenci pro digitální terestrické vysílání, která se později změnila na garantovanou pozici na otevřeném televizním trhu. To byl ale poslední úspěch Feniče s tímto projektem.
Projekt České milování je poslední z pravidelných cyklů studia Febio.
Projekt Febio TV zlomil vaz nejen Feničovi
Po ohlášení vlastní televize totiž studio Febio utlumilo produkci pro ostatní klienty, a všechny subjekty se začaly připravovat na novou konkurenci. Tou měla být právě Febio TV, jež ale nikdy neuzřela světlo světa. Ostatní televize tak začaly nakupovat pořady odjinud, a nakonec zjistily, že i bez pořadů Febia můžou skvěle fungovat. Většinovému divákovi je totiž jedno, co sleduje, pokud mu to naservírujete ve vhodném obalu.
Studio Febio se tak vlastně stalo obětí vlastní myšlenky. Fenič se nikdy neodvážil spustit vysílání Febio TV alespoň v kabelech nebo na satelitu, a nenašel pro svůj projekt vhodného investora. Příčinou mohla být nejen ekonomická krize, ale celkem pravděpodobně i nerentabilnost podobného projektu na malém českém trhu.
Febio tak sice končí s vlastní produkcí, ale ve skutečnosti to divák nepozná. Nahradí jej jiné produkční společnosti, které můžou oslovit podobné tvůrce s podobnou produkcí, pokud usoudí, že o ni bude ze strany diváků ještě zájem.