Hollywoodské producenty ovlivnil loňský teroristický útok na New York a bojí se natáčet zajímavé akční seriály, konstatoval Vladimír Železný poté, co se s dalšími zástupci Novy vrátil z „nákupní horečky“ v Los Angeles.
Televize Nova se bude muset zaměřit na vlastní dramaturgickou tvorbu, nebo se orientovat na německou produkci. Na úterní tiskové konferenci to řekl její generální ředitel Vladimír Železný, který minulé dva týdny strávil výběrem nových seriálů a sitcomů od amerických producentů v Hollywoodu. „To, co jsme viděli, bylo velmi rozpačité. Spojené státy jsou uhranuty tím, co se jim přihodilo 11. září loňského roku. Sami jsme nečekali tak překvapivou reakci od tak velké země a industrie, jako je výroba filmů a televizních seriálů. Nikdo neví, co má dělat.“
Akční seriály? Teď raději ne
Podle Železného bylo několik seriálů přetočeno nebo zrušeno jenom proto, že se v nich objevil záběr „dvojčat“ newyorského Světového obchodního centra. „Amerika to cítí jako strašlivé trauma, se kterým se neumí vyrovnat. Byl tam zvláštní útěk k rodině, téměř se neobjevovaly akční věci. Velmi výrazně zmizely mysteries, s výjimkou těch, které jsou hodně vzdáleny. Téměř do každého seriálu vpadnul blesk, který udělal něco s hlavním hrdinou a ten náhle prozřel a byl schopen vidět do budoucna, nebo naopak se ocitnout minulosti.“ Tak rozpačitou prezentaci jsme neviděli od roku 1993, kdy jsme do Hollywoodu začali jezdit, dodal Železný.
„S výjimkou snad jednoho studia a s výjimkou jednoho seriálu u jiného studia, jsme si moc nevybrali. Bylo to zvláštní a upozornilo nás to na několik aspektů, a sice na to, že se budeme muset pravděpodobně přeci jenom do příštích let bedlivěji podívat na vlastní tvorbu v České republice, protože se zdá, že postavit zajímavý program pro českého diváka s výrazným podílem akvizičního produktu, tedy s 50 až 60 procenty, bude velmi obtížné,“ uvedl Železný. „Budeme muset spoléhat na filmy, které jsou stále ještě dobré, s výjimkou těch, které se přetáčí jenom kvůli tomu, že se v nich objevuje World Trade Center.“
Neexistují kvalitní scénáře
Celá Amerika je podle Železného nervózní. „Bohužel i naše industrie, na kterou všechny televize u nás tak výrazně spoléhají, je ve velmi svízelné situaci. My jsme si to odsud neuvědomovali, a teprve 14 dní v setmělých místnostech, kdy nás od rána do večera krmili seriály, sitcomy a dalšími produkty, nás o tom přesvědčilo. Do dvou let bude velmi těžké nakupovat,“ míní ředitel televize Nova. O potřebě natočit vlastní seriál je přesvědčena i programová ředitelka Novy Libuše Šmuclerová, která již na sklonku loňského roku serveru RadioTV řekla, že největší potíž je v nedostatku kvalitních scénářů.
Stejného názoru je i Železný. „Je to všechno o scénářích. My bychom pravděpodobně našli vhodné režiséry, v České republice není problém najít dobrý casting, herecká základna je velmi zajímavá, ale v čem je katastrofální problém, je to, že tu nejsou psavci. Buď jsou tu spisovatelé, kteří chtějí psát knihy a nikdo není tak pokorný, aby psal něco tak pomíjivého, jako je televizní seriál, a nebo ti, co píší televizní seriály, protože neumějí psát knihy.“ Český autor je podle Železného schopen vymyslet jeden vtip na jeden scénář, zatímco Američané jich dokáží vyprodukovat až patnáct na jeden krátký díl sitcomu.
Stane se Nova „německou televizí“?
„Budeme se muset věnovat vlastní dramatické tvorbě, nebo se staneme německou televizí,“ prohlásil Železný, podle něhož ani tato varianta není špatná. „V Německu dosahují náklady výše 75 procent oproti Hollywoodu, a točí stejně kvalitní, akční a úspěšné pořady.“ Jedinou výjimkou jsou podle Železného méně známé tváře, které se pohybují v německých seriálech. „Ti lidé nejsou hezcí. Jsou takoví obyčejní, realističtí, a televize není realistické médium a nikdy nebude.“ Nova přitom již měla šanci natočit původní seriál, který by se opřel o předchozí úspěšnou řadu – její bývalá servisní organizace ČNTS totiž vlastnila práva pro pokračování Nemocnice na kraji města. Ta je však později prodala přes prostředníka České televizi.
Podporu kinematografie si Nova na nějaký čas odpustí. Podle Železného se totiž v minulosti několikrát „spálila“. „Velmi bedlivě zvažujeme naši politiku z hlediska filmové tvorby. Ta investice je hrubě nevýhodná a je zpravidla investicí do exhibicionismu, ať už režijního či scénáristického, která nezaujme českého diváka.“ Železný míní, že televize by se měly věnovat svému vlastnímu poslání, kterým je televizní tvorba. „Je ve stejném řádu jako ta filmová, jenomže film je něco lesklejšího, úžasného a filmové lobby v Evropě je to nejsilnější lobby, jaké existuje.“