Trend snižování příspěvků se zahraniční tématikou v České televizi nastal už s nástupem nového šéfredaktora aktuální publicistiky Milana Boušky. Místo toho se chce ČT více věnovat regionům. Proč se zbavuje výhody nad komerčními stanicemi?
Česká televize se snížením celkového času věnovaného zahraničnímu zpravodajství a publicistice zbavuje výhody nad komerčními stanicemi, které si nevydržují síť stálých zahraničních zpravodajů. Od září zruší ČT pořady „21“ a Události plus, které nahradí nová relace Události, komentáře. Televize ji nasadí do vysílacího času Událostí plus na prvním programu. Prostor věnovaný zahraničnímu zpravodajství v těchto časech se tak sníží na polovinu. Ohlášené změny se setkaly s odporem nejen u redaktorů zahraničního zpravodajství ČT, ale také u předsedy Rady ČT Jana Mrzeny.
Zahraniční témata chybí i v publicistice
Nejde o první odklon veřejnoprávní televize od zahraničních témat. Od března, kdy do funkce šéfredaktora aktuální publicistiky nastoupil Milan Bouška, zmizely zahraniční reportáže z pořadu Fakta. Právě za ně získala ČT v minulosti několik mezinárodních ocenění. „Myslím si, že na naší domácí scéně je skutečně dost problémů, které musíme řešit. Pokud bude nějaká zahraniční cesta natolik důležitá vzhledem k našim poměrům – kdyby se například jednalo o naše vztahy s Německem – pak tam samozřejmě vyšleme štáb,“ komentoval v březnovém rozhovoru pro RadioTV Bouška svůj záměr orientovat Fakta na domácí problémy.
Odklonem o zahraničních témat se ale Fakta přiblížila podobnému pořadu Klekánice, který vyrábí ostravské studio ČT. Klekánice se původně věnovala regionální problematice, postupem času se ale propracovala z větším kauzám, jakou byla například Sazka (kvůli reportáži o výdajích Sazky na sportovní aktivity začaly problémy tehdejšího generálního ředitele ČT Dušana Chmelíčka s Radou, která jej později odvolala), a začala se překrývat s Fakty. „Skutečně si myslím, že domácích problémů je tolik, že je potřeba se jim věnovat,“ vysvětloval Bouška.
Nova využila chaosu okolo pořadu Fakta
Šéfredaktor publicistiky na druhou stranu připouštěl, že by ČT měla mít nějaký pořad, který by se věnoval i zahraniční publicistice. „Fakta by to ale být neměla,“ řekl. Výrazný příklon k domácím tématům deklarovalo vedení publicistiky i na školení redaktorů v jižních Čechách. Určitého tápání České televize využila Nova, která od dubna nasadila nový publicistický pořad Střepiny. Ten se věnuje nejdůležitějším událostem týdne z domova i ze zahraničí. U zahraničních témat Nova využívá především agenturní záběry, reportéři Střepin ale sami vyjíždí například do Německa nebo Rakouska.
Nova i Prima mají oproti veřejnoprávní televizi nevýhodu v tom, že kromě Bratislavy nikde nedrží stálého zahraničního zpravodaje (Nova má na Slovensku Eugena Kordu a využívá také zpráv sesterské stanice Joj, Prima měla v Bratislavě Vladimíra Mišauera, nyní si vyměňuje příspěvky se zpravodajskou televizí TA3). Česká televize, která má stálé zpravodaje v Bratislavě, Bruselu, Moskvě, Varšavě a Washingtonu, spolupracovníka v Jižní Americe a další reportéry pravidelně vysílá do Afgánistánu, či zemí bývalé Jugoslávie, se tak zrušením jednoho pořadu ošizuje o přízeň diváků.
Mrzena: Jsou to velmi špatné změny
Podzimní změnu ve zpravodajství ostře kritizuje šéf Rady ČT Jan Mrzena, podle něhož ji vedení televize nepředložilo ke konzultaci. Radní však nemají ze zákona právo zasahovat do programového schématu ČT. „Myslím, že bude podrobena tvrdé kritice celé rady a budeme apelovat na to, aby tam ještě ke změnám došlo,“ uvedl v souvislosti s koncepcí, kterou Radě předložil ředitel zpravodajství Zbyněk Honys. Mrzenovi se rovněž nelíbí, že se o koncepco dříve dozvěděla veřejnost než samotná Rada. „Byla vyhlášena do médií bez vědomí rady, bez toho, že by byla v radě dostatečným způsobem projednána, a i to je kámen úrazu.“
Redaktoři zahraničního zpravodajství již sepsali proti zkracování vysílacího času pro zpravodajské pořady petici. Moderátorka Jednadvacítky Hana Vítková, které ředitel zpravodajství řekl, že s ní od září pro nový pořad Události, komentáře nepočítá, oznámila, že z televize k 31. srpnu odejde. Radě, která generálního ředitele Jiřího Balvína minulý týden ostře kritizovala v souvislosti s jeho personální politikou, tak přibyl další pomyslný důvod pro Balvínovo odvolání, o němž se mezi mediálními analytiky hovoří stále častěji.