Ještě do konce letošního roku mohli posluchači digitálních stanic Českého rozhlasu setkat v rámci vysílání prostřednictvím DVB-T s doplňkovými službami a digitální stanice by se naopak mohly dočkat výraznější propagace. Takový je alespoň plán, který představila na čtvrtečním setkání s novináři ředitelka zpravodajských stanic Českého rozhlasu Hana Hikelová.
Doplňkové služby, zaklínadlo digitalizace
O doplňkových službách v rámci digitálního televizního, i rozhlasového vysílání padla už řada slov, byla jim věnována nejedna přednáška či, téma panelové diskuse. Právě na doplňkových službách zakládali své byznys plány někdejší žadatelé o televizní digitální licence a nejeden z nich se jimi zaštiťoval jako jistotou, která přinese velké příjmy. Nutno podotknout, že žádný z těch, kteří se právě doplňkovými službami, jako součástí byznys plánu zaklínali, v současné době nevysílá.
O doplňkových službách se, hovořilo i v souvislosti se startem digitálních rozhlasových stanic českého rozhlasu, tedy rádií D-dur, Leonardo, Wave a Česko, jenže i tady zatím zůstalo pouze u představ.
Velkým propagátorem doplňkových služeb byl svého času, dnes již bývalý člen Rady ČRo, Štěpán Kotrba, jehož vize zahrnovala vysílání nejen zvuku a doplňkových informací o programu, ale i vysílání obrazu. Po Kotrbově rezignaci na členství v radě ale zmínky o doplňkových službách utichly nebylo o nich dlouho slyšet. První zmínka padla až dnes, z úst ředitelky zpravodajských stanic Hany Hikelové, v rámci setkání s novináři.
Zatím byly digitální stanice v rámci Českého rozhlasu spíš chudobkou. Ilustrační foto – archiv RadioTV
Nejdřív služby, potom propagace
Tentokrát se nejedná o vizionářské představy typu video přenosů. Základní myšlenkou je pro začátek nabídnout v DVB-T alespoň podrobné programové schéma a základní informace o stanici, ale o to je realizace této myšlenky blíže realitě.
„Myslím, že do konce roku se dá realizovat minimálně část toho projektu tak, aby obrazovka už nebyla při poslechu rádia nadále černá.“ říká Hikelová a spuštěním doplňkových služeb zároveň podmiňuje výraznější propagaci digitálních stanic Českého rozhlasu. „Myslím, že má smysl propagovat digitální stanice v momentě, kdy budou poskytovat i nějaké doplňkové služby„.
Podmínění propagace širší nabídkou při tom není až tak od věci, jak by se mohlo na první pohled zdát. Získat prostředky na masivnější kampaň totiž v rámci Českého rozhlasu není nijak jednoduché. Veřejnoprávní rozhlas totiž může na vlastní propagaci použít pouze prostředky, které si sám vydělá, tedy nikoli prostředky z koncesionářských poplatků a to znamená, že je schopen zaplatit maximálně dvě velké kampaně do roka. Při takových marketingových možnostech je celkem logické, že produkt, který má být propagován, musí být hotový.
Celý plán ještě může skončit u ledu
Na výraznější propagaci digitálních stanic Českého rozhlasu i na start doplňkových služeb je při tom opravdu nejvyšší čas. Televizní digitalizace se pomalu blíží ke svému konci, ale stále jen malé procento televizních diváků vzalo na vědomí, že jim televize nabízí kromě televizních stanic i stanice rozhlasové.
S koncem digitalizačního procesu se ale také neúprosně blíží chvíle, kdy bude většina diváků příliš otrávena nakupováním set-top-boxů, nových televizorů a hledáním, kam jim zmizela jejich oblíbená televizní stanice a bude si chtít naopak od digitalizace trochu odpočinout. Pokud tedy někdy propagovat rozhlasové vysílání v DVB-T, potom by bylo dobré s tím začít raději ještě před tím, než bude většina diváků na slovo digitalizace definitivně alergická.
Bohužel, ani propagace digitálních stanic, ani rozběhnutí doplňkových služeb není zatím věcí ani zdaleka jistou. Český rozhlas totiž neprožívá jednoduché časy a bez řádného generálního ředitele lze jen těžko o jakémkoli plánu tvrdit, že je jasný a definitivní. Doplňkových služeb a propagace digitálních stanic se tak můžeme dočkat stejně dobře jako zrušení veškerých digitálních aktivit veřejnoprávního rozhlasu, či jejich sloučení s analogovými stanicemi. Vše závisí na tom, kdo se na Vinohradské číslo 12 stane novým šéfem.