Martin Krafl: Letošní léto bude uvolněné

Tiskový mluvčí České televize Martin Krafl se nebojí o pokles zájmu televizních diváků o prázninách. Program bude stejně rozmanitý jako v jiné dny. „Letošní léto se na obrazovkách odehraje ve znamení uvolněné atmosféry a pohody, okořeněné mimo jiné i magií, záhadami a kouzly a to nejen těmi filmovými. Česká televize na všech svých programech nabídne divákům pro případné studené a nevlídné dny alternativu letního poklidu, relaxace, ale i dobrodružství,“ říká Krafl.

Prázdniny jsou pro televizi přeci jen trochu specifické období. Můžete říci, které pořady o prázdninách divák neuvidí a které naopak přibudou?
Je toho mnoho. Na televizní obrazovku například vstupuje jeden z nejúspěšnějších britských pořadů Derren Brown – Magie a manipulace mysli. Jejím autorem a aktérem je mladý, charismatický muž , který své senzace neopírá o fabulace a předpoklady, ale o znalost lidských povah a především o svůj jedinečný bleskurychlý úsudek.


Záhady a napínavé příběhy, především detektivní, přinese každý letní nedělní večer na ČT1. Jsou připraveny reprízy původních českých televizních inscenací, v nichž exceluje řada vynikajících českých herců. Uvedu například: Polední žár na námět Patricka Quentina s Jaromírem Hanzlíkem; Dagmar Veškrnovou v kriminálním příběhu z velkoměstské tančírny podle povídky Williama Irishe Síť na bludičku; poutavý příběh s polodetektivní zápletkou a výrazným etickým posláním Velký případ s Jiřím Bartoškou a Josefem Somrem. Podezřelé okolnosti Patricka Quentina, jehož hlavní postavy ztvárnili Václav Voska, Vlastimil Brodský a Jana Hlaváčová; Viktora Preisse v roli otce, který usiluje o záchranu syna podezřelého ze spáchání těžkého zločinu v napínavém příběhu Manželka Ronalda Sheldona; příběh z komunistického lágru Bumerang jednoho z našich nejúspěšnějších autorů Jiřího Stránského s Jiřím Schmitzerem v hlavní roli a v neposlední řadě Jiřinu Bohdalovou v titulní roli detektivní komedie o londýnské uklízečce, bez níž se neobejde ani Scotland Yard (1999) Paní Piperová zasahuje.


V léte určitě nebude chybět ani sport…
Ano. Sportovní redakce Zpravodajství ČT připravila také zajímavé sportovní přenosy a pořady. V první řadě samozřejmě vyvrcholení mistrovství světa ve fotbale, dále tradičně řadu atletických závodů Golden League, které probíhají během celého léta, přenosy z ME v atletice a pětadvacetiminutové reportáže ze světoznámého cyklistického závodu Tour de France. Na 19. srpna připravila ČT u příležitosti vyhlášení nejlepšího českého hokejisty zábavný pořad Zlatá hokejka, jehož součástí bude – vedle názorů odborníků – též divácká anketa, v níž si budou diváci sami volit nejlepšího hokejistu.


Prázdniny patří především dětem. Co připravujete pro ně?
Pohádkové prázdniny odstartuje maratón dvou červencových svátečních dnů, kdy mohou děti vidět veselou pohádku podle Josefa Lady O chudém královstvíčku, dvoudílné zpracování příběhu o známém čaroději ze seriálu Arabela Rumburak; po poledni uvádí první reprízu původní pohádky O svatební krajce a po 18. hodině reprizujeme pohádku Cyprián a bezhlavý prapradědeček. 6. července ráno uvidí děti pohádku podle Boženy Němcové Poutníci a příběh Dick Whittington, po 18. hodině uvedeme pohádku Vojtík a duchové. Pro ty, kteří dávají přednost příběhům ze současnosti, je tu český film Kruh a řada dalších. 


V létě budou stejně jako v ostatních školách, i v naší Kouzelné školce prázdniny, ale místo ní čeká děti velká a pestrá množina starších i novějších, delších i kratších, hraných, kreslených či loutkových pohádek. V rámci cyklu České pohádky uvádíme například každý prázdninový čtvrtek krátkou černobílou hranou pohádku podle Boženy Němcové (O chytré horákyni, O hloupé ženě, Jak se Honza hádal s králem). Nejmenší děti a milovníci kreslených filmů se mohou těšit nejen na klasické Večerníčky.  


Nevynecháme ani hry a seriály pro děti – v repríze uvádíme kromě staršího, ale oblíbeného seriálu Kamarádi i třídílné zpracování příběhů A. Lindgrenové pod názvem Podezřelé prázdniny. Pořad ČT Hodina zpěvu se stal díky excelentním dílkům autorské dvojice Zdeňka Svěráka a Jaroslava Uhlíře zřídlem české moderní poetické, hudebně nápadité dětské písničky pro několik generací a děti si s námi určitě rády zopakují prvních devět pořadů tohoto volného cyklu.


Pokud se budou chtít starší děti dozvědět něco zajímavého i o prázdninách, nabízí jim Česká televize cyklus Navštívenka se zajímavými lidmi, jako jsou (mimo jiné) herec a moderátor Martin Dejdar, baletka Tereza Podařilová, horolezec Josef Rakoncaj nebo astrofyzik Jiří Grygar a další. V cyklu Jóga pro děti jim otevřeme nové možnosti pohybu a přemýšlení o světě i o sobě samých. Pro nejstarší děti jsou připraveny sestřihy nejúspěšnějších a nejzajímavějších částí pořadu SuperPomeranč.


Jaké jsou další plány ČT – hovoří se o nové dětské stanici, která  by se měla objevit ještě v tomto roce?
Budoucí programové plány ČT zveřejníme, až přijde čas.


Diváci uvidí rovněž méně reklam. Jak na tuto sezonu reagují velcí zadavatelé?
Léto je pro reklamu tzv. low-season. Zadavatelé výrazně snižují svou aktivitu, reklamy v médiích je méně a bývá nejlevnější. V konkrétním případu ČT je ale situace trochu jiná: především vzhledem k omezenému reklamnímu limitu je i v letních měsících zpravidla odvysíláno podobné množství (časově) reklamy jako v jiných měsících roku.
 
Dá se říci, v kterých měsících je sledovanost jednotlivých pořadů nejnižší?
V roce 2004 byl z hlediska ČT nejméně sledovaný červenec, následovaný zářím a květnem. Obecně však platí, že sledovanost dosahuje minima v prázdninových měsících (v roce 2005 sledovanost za všechny TV=total TVR byla nejnižší právě v červenci, následovaly se stejnými hodnotami červen a srpen).


Objevují se nové formy reklamy včetně product placementu, ale zpřísňují se pravidla pro vysílání reklamy pro děti a mladistvé. Jak se s těmito omezeními, které chystá EU, vyrovnává Česká televize? 
Product placement v ČR dovolený není, takže i v případě jeho schválení pro ČT nenastane žádná změna. Pokud by ale byl v EU povolen, stal by se zajímavým obchodním produktem, o který je na trhu zájem. Standardně s ním pracují např. americká filmová studia a televizní stanice. Současná reálná moderní společnost je plná produktů, log a reklam a pokud chce Česká televize při výrobě pořadů v současné době postupovat v souladu se zákony, vytváří mnohdy při natáčení prostředí, které působí nereálně. Legalizace „product placementu“ by v mnoha ohledech ulehčila výrobu pořadů ČT.
 
Co se týče reklamy pro děti a mladistvé – vzhledem ke zřejmě ještě dlouhému projednávání tohoto ustanovení a vzhledem k budoucímu výraznému omezení reklamy ve vysílání ČT (od r. 2008) to pro Českou televizi nebude až tak zásadní opatření. Samozřejmě, že začne-li směrnice platit před rokem 2008, budeme ji respektovat.




Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .