UDÁLOST TÝDNE – Společnost Czech Digital Group, která provozuje zemský terestrický multiplex 3 přišla s novými podmínkami pro menší digitální televize, jež mají zájem vysílat přes zemské vysílače. Nové televize už nemusí vysílat celoplošně, můžou si vybrat jednotlivé regiony v nichž chtěji působit.
Nové cenové podmínky multiplexu 3 jsou výrazně příznivější pro malé televize než tomu bylo doposud. Pokud jste donedávna chtěli vysílat terestricky, museli jste přistoupit na celosíťové pokrytí, které si mnoho nových hráčů nemohlo dovolit. Například hudební televize Óčko měla zájem vysílat terestricky pouze v určitých oblastech. Operátor multiplexu 3 ji ale tlačil do celoplošného pokrytí protože musel platit provoz všech spuštěných vysílačů. Vedení Óčka se následně rozhodlo neposilovat své pokrytí a opustilo terestrickou platformu. Nyní vysílá pouze v rámci dlouhodobého testovacího provozu multiplexu 4 v Praze, Brně a Ostravě.
Druhou televizí, jež chtěla působit jen v určitých oblastech byla TV7. Ta vlastní celoplošnou terestrickou licenci, měla ale zájem začít vysílat jen v Brně. Operátor jí odmítl vyjít vstříc a televize do dnešního dne nezahájila vysílání. Spor obou stran dokonce řešil i Český telekomunikační úřad. Tehdy rozhodl v prospěch operátora multiplexu.
Další dvě televize působily v multiplexu 3 krátkodobě. Zpravodajská Z1 vysílala celoplošně na základě řádné licence. Vysoké poplatky za šíření signálu a nepříliš optimistické vyhlídky nakonec přinutili investora, aby projekt zavřel. Televize Public působila rovněž celoplošně no nedávno vyšlo najevo, že za toto vysílání prakticky vůbec neplatila.
Nedostatek dlouhodobých a bonitních klientů i nutnost vysokých investic do rozvoje vysílací sítě nakonec přinutili původní majitele společnosti Czech Digital Group, aby firmu odprodali. Novým vlastníkem se staly České Radiokomunikace, které do té doby zajišťovaly provoz klíčových vysílačů multiplexu CDG a měly výrazný vliv i na cenovou politiku a konkurenceschopnost tohoto operátora. Nyní Radiokomunikace firmu CDG přímo vlastní a tak můžou nabídnout efektivní alternativu vůči své vlastní síti.
Pokud vás zajímají konkrétní ceny tak roční vysílání pro Prahu a střední Čechy vyjde na 11 milionů korun. Nejlevněji můžete vysílat na Vysočině, kde zaplatíte přibližně tři miliony korun. Ve srovnání s 50-60 miliony za celoplošné vysílání tak jde o sumy, jež jsou pro menší televize výrazně přijatelnější a zajímavější. Paradoxem ale je, že nakonec pro ně zřejmě nebude místo. Do multiplexu 3 totiž míří dva nové celoplošné kanály z portfolia televizních skupin Nova a Prima, jež patrně zahájí vysílání ještě v průběhu tohoto roku.
Až čas ukáže nakolik bude mít nová cenová politika zásadní význam pro další rozvoj digitálního vysílání v České republice.
Jak jsem kdysi poznal chování podobných společností, jakou je i Czech Digital Group, dovolím si vyslovit domněnku, že jim nejde o vyhovění malým televizím, ale získání více plátců na multiplpexu při zachování tváře slušné nabídky:-)))