GRAFY SLEDOVANOSTI A PDF UVNITŘ – Zejména druhá část televizní sezóny musela přinést divákovi pocit, že programové týdeníky jsou prakticky zbytečné. Některé formáty ze dne na den skončily, jiné se stěhovaly. Zásadní rekonstrukci celého denního schématu provedla Česká televize dokonce dvakrát. Jak se v tom všem měl divák vyznat? Přinášíme vám zhodnocení uplynulé televizní sezóny.
Zatímco druhá polovina roku 2010 byla relativně poklidná a kromě souboje Talentmánie a ČS má talent (který nakonec zcela nečekaně vyhrála ČT1 s taneční show Star Dance) se nic dramatického nestalo. Od začátku letošního však prakticky všechny české stanice stíhala jedna hrůza za druhou a neustále přesouvaly programy. TV Prima měla jen málo nerozbitných jistot – zpravodajství, Cesty domů a Top star magazín.
PDF DOKUMENT: PŘEHLED SLEDOVANOSTI 2010/2011
V článku se budeme zabývat obdobím od září 2010 do června 2011. Vynechány jsou měsíce července a srpen, jelikož v této době je sledovanost atypická. Číselné hodnoty najdete v přiloženém PDF dokumentu, uvnitř článku jsme pro vás přichystali grafy popisující vývoj sledovanosti ve sledovaném období v cílové skupině 15+. Jedná se o celodenní podíly na trhu.
TV Barrandov boduje s alternativou – Animáčkem a Videostopem
Tiše po pěšině a TV Barrandov začala s trochou nadsázky „vyzobávat“ skupiny diváků, které ostatní stanice tak trochu opomíjejí. Zářným příkladem je dětské pásmo Animáček, nejprve se na obrazovky vrátili Gumídci, poté se stanice rozhodla nasadit u nás dosud neuvedené díly Šmoulů se zbrusu novým dabingem, který se více-méně podařil. V letošním roce pak vsadila stanice též na Želvy Ninja a úspěšné pásmo je na světě. V cílové skupině dětí 4-9 let dosahuje TV Barrandov 17,1%, dominují zejména Šmoulové.
K TÉMATU: TV Barrandov po dvou letech: vysoké ambice, nelehké cíle
V druhé části sezóny se vrátila na české obrazovky Žena za pultem, později i Videostop. TV Barrandov se tak směle mohla pochlubit nadprůměrnými výsledky sledovanosti. První vydání si nenechalo ujít 410 tisíc diváků. V cílové skupině 15+ představovalo toto číslo průměrný podíl na sledovanosti 10,96 %. Díky úspěchu se soutěž Videostop s Janem Rosákem vrátí s druhou řadou. A i s příchodem letních měsíců našla TV Barrandov silné formáty, nejúspěšnějším letním programem budou Mayovky, klasiku „Poklad na stříbrném jezeře“ zhlédlo 16,32% diváků v širší skupině 15+. Oslovovat se daří i mladší diváky ve skupině 15-54 let, film zde získal share 18,20%.
Vývoj celodenního podílu na trhu v cílové skupině 15+. Zdroj: ATO. Pro zvětšení klikněte myší.
Česká televize přeprogramovala nadvakrát své okruhy
Podzim zahájila Česká televize úspěšně další řadou taneční soutěže Star Dance a předčila tak konkurenční zábavné talentové formáty. Druhá polovina sezóně 2010/2011 už na tom tak slavně nebyla. Jednička překopala programové schéma, vedení ji zbavilo regionů a diváci postupně utekli. Blok Sama doma Radan Dolejš, vedoucí prvního okruhu, prodloužil a zakomponoval do něj několik programů. I od tohoto kroku ustoupil Večerní dominanci TV Nova se ČT1 snažila rozbít reprízami původních seriálů (Nemocnice na kraji města). Nakonec zůstalo jen dětské pásmo Planeta YÓ, večerní seriály podlehly Šeherezádě.
SOUVISEJÍCÍ: Kámen na kameni nezůstane ani v ČT1. Čím překvapí diváky od ledna 2011?
Ani Dvojka České televize neměla druhý půlrok snadný. Jelikož ji výkonný šéf Jan Mrzena zbavil sportu a zpravodajství, klesla sledovanost mnohdy ke dvěma až třem procentům. Přesto však nová Dvojka přinesla vítanou změnu a transformaci na čistě kulturní kanál lze jen kvitovat s povděkem. Na jaře tak proběhly další úpravy programu a cílem je překonat hranici 4% (share). ČT24 mezitím upevňuje svou pozici a stihla již předběhnout ČT2. Sportovní ČT4 díky přesunu veškerých sportovních událostí (tedy i MS v hokeji) dosáhla například v 19. týdnu předběhnout (kromě TV Nova) všechny stanice.
ANALÝZA: Jan Mrzena představil novou Dvojku – kosmetická nebo radikální změna?
Vývoj celodenního podílu na trhu v cílové skupině 15+. Zdroj: ATO. Pro zvětšení klikněte myší.
TV Nova bez výrazného úspěchu, Šeherezáda zradila
Podzimní „trucformát“ Talentmania, který TV Nova vymyslela „úplně sama“ s TV Markíza, valný úspěch nezískal. Ano, porazil konkurenční licencovaný formát „Česko Slovensko má talent“, ale jen o několik málo desítek tisíci diváků. Není divu, že i tak se komerční jednička musela pochlubit. Zlaté časy monopolu už odzvonily. Přesto však Nova boduje, rovněž Nova Cinema má na svém kontě několik rekordů a to zejména díky československým filmům.
ANALÝZA: Pět chyb Novy u turecké telenovely Tisíc a jedna noc
Letošní rok nebude patřit mezi nejlepší, jelikož si TV Nova „pohněvala“ společnost Fremantle Media vlastním formátem Talentmania, musela na oplátku uvést druhou řadu Česko Slovenské SuperStar. A ta netáhla, diváci už jsou nejspíše talentovými soutěžemi přesyceni.
PSALI JSME: Nova prožívá nepříjemné jaro, SuperStar zatím nefunguje
Další ránou byl „turecký romantický seriál“ Tisíc a jedna noc. Vlastník seriálu uvedl, že český trh je jediným, kde tato mýdlová opera neuspěla. Na Novu se sesypala lavina kritických ohlasů, špatná sledovanost odsunula seriál na odpoledne po Televizních novinách na 17:30. Ačkoli dokázala odlákat diváky seriálů ČT1, přitáhla spíše starší publikum. Skóre si stanice vylepšila novými formáty Ranní, Polední a Noční Televizní noviny. A to vše s velkou změnou grafiky, v níž „vyměnila kolečka za čtverečky„.
NÁZOR: Nova zkouší, co všechno jí divák ještě skousne
Vývoj celodenního podílu na trhu v cílové skupině 15+. Zdroj: ATO. Pro zvětšení klikněte myší.
TV Prima plýtvala novinkami, diváci si vybrali jen jistoty
Nejvýraznějším úspěchem TV Prima v uplynulé sezóně2010/2011 je bezesporu původní seriál Cesty domů. Původně je měla stanice vysílat v jinou dobu, nakonec velmi dobře vsadila na pondělí a středu. Ke konci sezóny zhlédl seriál i více než milion diváků. Daří se dlouhodobé stálici TOP Star magazín, Prostřeno a zpravodajství. Na podzim s úspěchem uvedla s TV Joj licencovanou soutěž „Česko Slovensko má talent“, jež jí generovala nadprůměrné výsledky.
GLOSA: Dávají to na Nově, tak to musí být dobré… Síla značky v praxi
Návrat „Nikdo není dokonalý“ se také vydařil, nejprve v šesti speciálních vydáních, jelikož v úterý proti Ordinaci v růžové zahradě uspěl, pokračoval dále. Toliko k úspěchům. Od ledna však byla TV Prima téměř jako prokleta. Prakticky žádná z novinek neuspěla, česko-slovenská Šéfka s Norou Mojsejovou byla po několika dílech přesunuta za desátou, později za půlnoc. Na návrat Čápů s mákem a Petra Novotného v Trampotách by Prima nejraději zapomněla.
DOPORUČUJEME: Šéfka, první reality show, která vás bude nudit
Neúspěchem skončily též formát s Richardem Genzerem a Michalem Suchánkem, soutěž „Más minutu“ propadla, nedařilo se ani páteční Partičce či seriálu Aféry. Důvodem je zejména špatné nasazení. Pondělní přesun Partičce nakonec prospěl a vykazuje nadprůměr, Aféry v prázdninových reprízách též bodují. Vsázkou na jistotu je vždy Zdeněk Pohlreich.
GLOSA: Přehnaně sebevědomá Nova a vstřícnější ale zajímavá Prima
Aspoň Prima Cool „dělá radost“ vedení TV Prima. Zaškobrtnutí se konalo snad jen v případě bláznivé hry Takešiho hrad, české publikum návrat herní show nepřijalo a formát putoval na dopoledne. Zásadní událostí byl start ženského kanálu Prima Love, aktuálně se celodenní share pohybuje okolo 1%.
PŘEČTĚTE SI: Prima Love startuje na MDŽ, Prima na něm rozhodně nešetří
Vývoj celodenního podílu na trhu v cílové skupině 15+. Zdroj: ATO. Pro zvětšení klikněte myší.
Závěrečný pohled na události uplynulé sezóny
Televize Prima konečně našla programového ředitele, od září jím bude Petr Vladyka. Agendu šéfa programu měl po odchodu Gordona Lovitta sám generální ředitel Marek Singer. Na podzim určitě nasadí druhou řadu Česko Slovensko má talent a možná se dočkáme velké hry Aréna národů, která v mnohém připomíná Hry bez hranic. TV Nova je prozatím zahalena tajemstvím, čekat můžeme pravděpodobně seriál Expozitura, ten se dočká uvedení i v USA.
AKTUÁLNĚ: Petr Vladyka končí jako ředitel E2, bude řídit program Primy
Česká televize bude pokračovat v novém formátování svých kanálů a přislíbila několik novinek. Naštěstí se ukazuje, že i sportovní divák je gramotný a pochopil, že velké či malé sportovní přenosy patří na ČT4. Neznámou je ale zatím budoucnost reklamy. No a TV Barrandov získala na podzimní programové schéma finanční injekci 100 milionů korun a objevují se informace o několika nových formátech, jeden z nich chce plnit divácká přání.
DOPORUČUJEME: Veřejnoprávní televize v Evropě – odkud berou peníze na financování?