Televize Nova zbrojí na souboj o mladé diváky v příštím roce. Zakoupila licenci na pořad X factor, který zaznamenává velké úspěchy v zahraničí. Majiteli práv k této castingové reality show – společnosti Fremantle Media – se v Česku daří. Jak Nova, tak i konkurenční Prima uvedly na tuzemský televizní trh celou řadu jejích formátů. Některé v Česku zaznamenaly velký úspěch, jiné propadly. X factor má šanci přiřadit se k těm prvním.Přitáhnout k obrazovkám lukrativní cílovou skupinu mladých diváků si před časem vytýčila jako svůj hlavní záměr televize Nova. Reklamním agenturám prodané zásahy mladých lidí sledující reklamní breaky se snadno přetaví v zisk, který očekávají majitelé akciových podílů vlastníka stanice – společnosti CME. V příštím roce Nova nabídne svému publiku populární castingovou reality show X factor. Ta je určena zejména pro skupinu diváků do 35 let.
„V současnosti slaví úspěchy již v deseti zemích světa, ve kterých dosahuje výrazně nadprůměrné sledovanosti,“ připomíná mluvčí TV Nova Veronika Šmítková. Premiéru si odbyla před třemi lety na britské ITV. K obrazovkám tam dokázala přitáhnout až deset milionů diváků. Není proto divu, že v současnosti zde běží už čtvrtá řada. Velký podíl na sledovanosti má i v Austrálii, Spojených Státech či v Holandsku.
Pořad je postaven na podobném principu jako jiné talentové show. Nejprve probíhají regionální konkursy, následuje semifinálové soustředění a poté šnůra finálových kol. V těch se za jednotlivé soutěžící bijí i jejich patroni z řad porotců. Ti lobují za svého svěřence proti jeho soupeřům a jejich advokátům. „Hudební soutěž X Factor nezná hranic. Je otevřená soutěžícím všech věkových kategorií, všech hudebních žánrů a dokonce jak jednotlivcům, tak i zpívajícím formacím,“ doplňuje k principu hry Šmítková. Pořad by měl moderovat Leoš Mareš, jména porotců zatím známá nejsou.
Licenci na tento pořad, který se v mnoha zemích stal novým fenoménem, zakoupila TV Nova od společnosti Fremantle Media, jejíž pořady nejsou v Česku neznámé. Trefou do černého byly pro Novu tři řady soutěže Česko hledá superstar (v originále Pop Idol). Na konkurenční Primě uspěl formát výherní show Ber nebo neber (Deal or no deal) a také zábavný pořad Hádej, kdo jsem.
S ním však měla tato stanice problémy. Začala ho vysílat loni v létě pod názvem Inkognito. Licenci k pořadu koupila od slovenské produkční firmy Maya prostřednictvím její české dceřinné firmy Pro TV. Maya slovenskou verzi této relace s velkým úspěchem vyráběla několik let pro tamní komerční stanici JOJ. Inkognito se pro ní stalo dlouhodobě nejúspěšnějším pořadem. Po příchodu tohoto programu do Čech se však ohradila společnost Fremantle, která poukázala na to, že jde o její zaregistrovaný formát, který byl víceméně opsán. Prima proto po krátké zimní přestávce, v které opustila zázemí Pro TV, vyměnila produkci a s novým názvem ho v březnu na obrazovky uvedla již podle licence Fremantlu.
Ne každému pořadu z líhně této firmy se však v Česku podaří prorazit. Své o tom ví právě Prima, která si z knižnice Fremantle Media vybrala improvizační show Konečně jsi tady!, která nedokázala letos v březnu oslovit ani půl milionu diváků a záhy byla z obrazovek stažena. Podobný formát zkusila Nova v lednu 2006 pod názvem Zvoňte dvakrát! a i zde hluboko propadl. První díl tehdy shlédl milión diváků (pro výkon Novy neúspěšný start) a po dalším propadu sledovanosti ho Nova zrušila.