AKTUALIZOVÁNO – Dne 14. října 2011 nabyl účinnosti zákon 302/2011 Sb., kterým se mění zákon 483/1991 Sb., o České televizi a některé další zákony. Změna zákona upravuje zejména oblast vysílání reklamy. Česká televize má nyní problémy s dodržením ji smluvených závazků a vyčkává na stanovisko právníků. TV Nova přinesla prohlášení, z něhož vyplývá, že na dodržení zákona trvá a ČT má ihned ukončit reklamu na ČT1 a ČT24.
Česká televize v sobotu ukončí reklamu na ČT1 a ČT24
Česká televize krátce po 16. hodině vydala oficiální prohlášení, v němž stojí, že v pátek 21. října úderem půlnoci ukončí vysílání reklamy a teleshoppingu na ČT1 a ČT24. Generální ředitel České televize Petr Dvořák v rekci na postup RRTV říká: „Přiznám se, že jsem za stávající poněkud nejasné právní situace poněkud znepokojen neobvyklou rychlostí, s jakou vysílací rada postupovala.“ Veřejnoprávní televize zároveň upozorňuje, že za vzniklou situaci nenese odpovědnost, vše je „způsobeno jednoznačně chybou v průběhu legislativního procesu„.
Ukončení reklamy o téměř měsíc dříve přinese řadu problémů a finanční ztrátu pro příjemce peněz z vysílané reklamy. „Ukončení reklamy ještě před termínem skutečného dokončení přechodu na digitální vysílání nepoškodí ČT, protože ta výnosy z reklamy nepoužívá, ale výrazně to omezí příjmy Státního fondu na podporu kinematografie a ovlivní výši rezervy pro informační kampaň k dokončení digitalizace a velmi zkomplikuje její realizaci,“ říká Petr Dvořák. V tuto chvíli je jasné, že například česká kinematografie přijde oproti plánu na rok 2011 o více jak 30 milionů Kč a ve fondu na informační kampaň nebude k dispozici plánovaný zůstatek, protože příjem z reklamy na ČT bude nižší o 88 milionů Kč, než televize veřejné služby očekávala.
Česká televize dle svého vyjádření okamžitě poté, co obdržela upozornění od RRTV, zahájila vypovídání smluv s obchodními partnery a začala připravovat úpravy vysílacího schématu tak, aby od půlnoci 21. 10. 2011 vyhověla požadavku na ukončení reklamy vysílané na ČT1 a ČT24. „Musíme ovšem upozornit, že s reklamou souvisejí také povinnosti k soukromým subjektům a u nich nemůžeme garantovat, že nebudou naprosto legitimně požadovat splnění smluvních závazků,“ říká Petr Dvořák a dodává: „Každopádně postoj ČT směřuje a vždy směřoval k minimalizaci nároků na stát a jeho finance. Uděláme vše proto, abychom případné potíže vzniklé bez našeho zavinění minimalizovali.“
Česká televize prosí o pochopení, jelikož bude třeba v programovém schématu třeba provést drobné změny, které není možné zachytit v programových týdenících.
Programové schéma ČT1 a ČT24 projde drobnými úpravami.
Pokračujeme původní zprávou:
CET 21 trvá na okamžitém naplnění zákona
Společnost CET 21, která provozuje TV Nova, trvá na tom, že už týden vysílá Česká televize reklamu nelegálně: „Společnost CET 21 spol. s r.o. (CET 21) zastává jednoznačné stanovisko, že reklama na kanálech ČT 1 a ČT 24 skončila se začátkem účinností novely zákona o České televizi (ČT), tedy 14. října 2011, a s překvapení sleduje diskusi, v níž někteří odborníci a dokonce i zákonodárci zpochybňují platné znění zákona o České televizi. Novela zákona o ČT zcela jasně omezuje reklamu a teleshopping ve vysílání a na webových stránkách. Česká televize však nadále zařazuje reklamu a teleshopping do televizního vysílání a umisťuje reklamu na své internetové stránky,“ prohlásila společnost ústy Vladimíra Mužíka, ředitele PR.
K TÉMATU: Rada vytýká Nově nevyváženost, v TN informovala jednostranně
CET 21 je „překvapena“, že Česká televize nadále (i po termínu účinnosti novely) zařazuje reklamní sdělení: „V rozporu s novelou zákona je vysílání reklamy, teleshoppingu a umisťování inzerce na webové stránky ČT i pro zadavatele této reklamy. Takové jednání veřejnoprávní televize proto ohrožuje i její inzertní klienty,“ prohlašuje CET 21 a jedním dechem dodává, že je nastalá situace „nekorektní i vůči divákům veřejnoprávní televize, protože ČT i nadále přerušuje své vysílání reklamou a teleshoppingem„. Novela měla dle Vladimíra Mužíka „přinést komfort, díky kterému již téměř týden nemělo být vysílání ČT1 a ČT24 přerušováno reklamními sděleními„. CET 21 věří, že RRTV situaci sleduje a „v případě nutnosti uplatní své pravomoci regulátora televizního vysílání a všemi dostupnými prostředky se zasadí o nápravu vzniklé situace„.
Ilustrační fotografie, zdroj Česká televize
RRTV dala ČT tři dny k nápravě situace
Dle znění zákona nesmí reklama na ČT2 a ČT4 přesáhnout 0,5% denního vysílacího času, v době od 19 do 22 hodin nesmí překročit 6 minut v průběhu jedné vysílací hodiny. „Provozovatel vysílání ze zákona nesmí do vysílání na ostatních programech zařazovat reklamu s výjimkou reklamy zařazované do vysílání programu v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události, je-li vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou k získání práv k televiznímu vysílání sportovní či kulturní události.“ Zcela vyloučen je teleshopping a reklama na internetových stránkách. Naopak povolen je product placement a sponzoring a to na všech okruzích.
PRVNÍ INFORMACE: RRTV: ČT1 a ČT24 už nesmí vysílat reklamu
Česká televize nicméně i po 14. října zařazuje teleshopping na ČT1 a ČT24, proto RRTV stanovila třídenní lhůtu k nápravě. „Provozovatel vysílání ze zákona nesmí do vysílání na ostatních programech zařazovat reklamu s výjimkou reklamy zařazované do vysílání programu v přímém spojení s vysíláním kulturní či sportovní události, je-li vysílání takové reklamy nezbytnou podmínkou k získání práv k televiznímu vysílání sportovní či kulturní události,“ uvádí RRTV v tiskovém prohlášení.
Jak jsou financována veřejnoprávní média v Evropě? Pro zvětšení klikněte myší. Vytvořeno: RadioTV.cz.
ČT vyčkává na právníky, nebude přispívat Fondu kinematografie
RRTV prohlásila, že v dané situaci „neobstojí argument, že se provozovatel nemohl na změnu zákona s dostatečným předstihem připravit, a že je povinen dostát svým smluvním závazkům vůči zadavatelům reklamy.“ Mediální zastupitelství Media Master totiž počítalo s ukončením reklamy až 11. listopadu a reklamní prostor je již prodán. Datum 11. listopadu mělo být součástí novely, nicméně zákonodárci konkrétní datum zapomněli do zákona zapracovat.
DOPORUČUJEME: Veřejnoprávní televize v Evropě – odkud berou peníze na financování?
Regulační orgán i tak oponuje, že tento fakt neomlouvá: „Provozovatel je veřejnoprávním subjektem, který disponuje dostatečným ekonomicko-právním zázemím a jako takový měl pozorně sledovat přípravy a schvalovací proces nového zákona, který byl již dne 27. září 2011 podepsán prezidentem republiky a s několikadenním předstihem anoncován ve Sbírce zákonů.“
SOUVISEJÍCÍ: Poslanci schválili omezení reklamy na ČT, Janečkův nástupce možná koncem září
Petr Dvořák, generální ředitel Česká televize, veřejně prohlásil, že celou situaci projedná s právníky. „My jsme veškeré kroky plánovali k tomu předem definovanému termínu, a to bylo 11. 11. 2011. Já si musím tu situaci vyhodnotit, a zároveň ale musím počkat na to, co vlastně z rady přišlo. Není ještě na stole ani oficiální tisková zpráva; potřebuji to s právníky projít a pak se teprve začneme podle toho chovat,“ prohlásil generální ředitel veřejnoprávní televize pro Český rozhlas. Předseda Rady ČT Milan Uhde odmítá, že by ČT cíleně porušovalo podmínky vysílání reklamy.
Ilustrační fotografie, zdroj Česká televize
Za chybu v zákoně mohou senátoři, slibují jednání s Radou
Serveru iDnes.cz řekl senátor a předseda senátní komise pro sdělovací prostředky Jiří Oberfalzer (ODS), že souhlasí s Petrem Dvořákem a reklamu bude vysílat dál: „Reklama v ČT má skončit po 11. listopadu letošního roku. Tak byla stanovena pravidla už v roce 2007 takzvanou digitalizační novelou a tato podmínka je stále platná,“ řekl s tím, že výtku RRTV považuje za nedorozumění. Chybu zákona není možno napravit, politici potrestaní nijak nebudou. „V dané situaci je jediné možné řešení: pouze jednání s radou pro vysílání, aby nebyla při postihování ČT až tak drakonická vzhledem k tomu, že došlo k nedorozumění,“ řekl dále Oberfalzer, jeden z předkladatelů zákona, pro iDnes.cz.
PRŮZKUM: Změnu ředitele ČT postřehlo 86%, Události jsou prý nevyvážené, změna není aktuální
Manažer České televize v anonymitě řekl serveru Digizone.cz, že ČT přestane financovat Fond kinematografie. Tomu ze zákona musí ČT posílat na fond 150 milionů korun ročně: „Povinnost ČT vznikla na základě novely zákona o ČT z roku 2008, ale ta pozbyla platnosti dnem, kdy začala platit novela, která zakazuje vysílat reklamu na ČT 1 a ČT 24,“ řekl serveru zmíněný manažer. Tento fond by měl být financován plnoformátovými komerčními televizemi (TV Nova, TV Prima a TV Barrandov).
Jó, není možné slibovat naprostou poslušnost politikům. Proto byl přece „nasaten“ do ČT. Ona ta panská láska po zajících skáče:-)))))