GLOSA. Slovenská televize nedávno spustila inovovanou podobu hlavní zpravodajské relace. Hlavní a revoluční změnou byl posun vysílacího času na 19.00. Správy STV tak přímo atakují komerční Markízu a kriminální novinky na TV Joj. Veřejnoprávní televize se tak zbavila svého tradičního vysílacího času.
Televize hodlá zbořit návyky svých diváků
Divácký návyk na hlavní zpravodajskou relaci od 19.30 se datuje ještě od dob hlubokého socialismu. Není proto divu, že nejsledovanější česká televize Nova si už v době svého startu zvolila právě tento vysílací čas pro své hlavní zprávy. Česká televize byla tím subjektem, který musel později uhnout. Nejprve přesunula své Události na 19.15, aby se po několika letech usadila na sedmé hodině.
Prima se jednu dobu pokusila atakovat Novu se stejným vysílacím časem v 19.30, i ona ale nakonec vytvořila delší formát hlavních zpráv a posunula je na sedmou. Na Slovensku byl vývoj poněkud jiný. Čas 19.30 zůstal až do letošního roku Slovenské televizi. Komerční Markíza si v době svého startu zvolila dobrovolně dřívější dobu a začala vysílat zpravodajství od prvního dne už v 19.00. Od roku 1996 je tak tento čas symbolem zpravodajského prime-time na Slovensku. Nejprve Markíza argumentovala tím, že chce mít oproti Slovenské televizi informační náskok. Skutečným důvodem ale měl být fakt, že tehdejší vrcholní politici si nepřáli, aby Markíza šla přímo proti zprávám Slovenské televize. Zpravodajství STV bylo v té době pod silným vlivem mečiarovské státní propagandy. Právě to se nakonec Slovenské televizi stalo osudným a většina diváků si stejně navykla na zprávy na Markíze.
Nuda, šeď a průměr
Nyní STV přichází s unikátním pokusem – přesouvá své hlavní zprávy na 19.00 a chce jít přímo proti Markíze. Kromě rozšíření stopáže o deset minut ale zpravodajská relace nedoznala prakticky žádných změn. Znělka, grafika i obsah je totožný. Reportáže jsou i nadále nudné a strnulé, chybí jakákoliv analytická vložka, televize prakticky nevyužívá infografiku. Stručně řečeno, je to pořád stejná nuda, šeď a průměr jako předtím.
I tak je ale vedení televize s výkonem nových Správ STV nadmíru spokojené. Podíl na publiku v čase 19.00 – 19.30 je o padesát procent vyšší než byl průměrný podíl ve stejném čase doposud. Nenechte se ale zmást kreativitou tamního PR oddělení. Nárůst podílu na publiku o 50 procent znamená, že kým dosud sledovalo Slovenskou televizi v čase od 19.00 do 19.30 jedno procento diváků, tak odteď je to 1,5 procenta. Podobný nárůst zřejmě čísla Markízy nebo Jojky neohrozí.
Správy STV se přesouvají. Ilustrační screenshot RadioTV
Politici budou mít konečně víc prostoru
I tak je ale pozitivní, že se STV pokusila udělat alespoň nějakou změnu. Když už nejsou prostředky a možnosti k realizaci kvalitativní změny v obsahu zpráv, může je televize díky programovým přesunům dostat alespoň k více divákům. Je ale otázkou, komu to víc prospěje. Zda budou spokojeni právě ti diváci, které chce televize oslovit. A nebo zda tento krok pomůže jen politickým stranám, které se před blížícími volbami budou chtít zviditelnit v exponovanějším vysílacím čase.