RECENZE – Tentokrát se hledáček zaměří na dvě novinky s podobným duchem. Česká televize uvedla v úterý 31.března před desátou večer celosvětově úspěšný pořad Den D, v němž se lidé s neotřelými nápady snaží zaujmout investory a získat od nich finanční injekci. Začneme však u komerční TV Prima, po úspěšném pořadu „Jak se staví sen“ přichází jeho obměna.
Jak postavit úspěšný formát?
Jedním z prvních pořadu věnující se přestavbě se stal „Bydlení je hra“ (Česká televize). Odborníci s lidmi diskutovali a radili jim, co na jejich domově zlepšit. Diváci si však proměnu svého bytu museli zaplatit sami. Pak přišla Prima s „Jak se staví sen“. Za nesporně pozitivní stránku pořadu lze považovat finance, ti, kdo měli štěstí a byli vybráni, nemuseli platit ani korunu. Mnohdy architekti změnili byt k naprosté neúčelnosti. A zcela zbytečné ničení ještě stále životaschopného nábytku mě spolehlivě nadzvedlo ze židle. Přesto se show dostala na místo nadprůměrných pořadů. Novinka „Jak se staví dům“ se jeví jako mnohem lepší volba.
Ač je Pavlu Cejnarovi vytýkáno nápodobování Leoše Mareše, dle mého názoru je moderátorem kvalitním a k tomuto pořadu stvořeným. Zajímavý formát nenabízí jen renovaci bytu. Diváci mohou krok za krokem sledovat, jak se lidem daří zařídit holostavbu. A co víc, z magazínu se stává soutěž. Hlavními aktéry již nejsou vševědoucí designéři, nýbrž tři dvojice z různých věkových skupin. Nejmladší pár se viditelně potýká s nedostatkem zkušeností, o něž jsou právě zbylé dva páry bohatší. Kamery nezajímají jen samotné stavební práce, ale sociální interakce mezi soutěžícími. Viditelná je panující rivalita či intriky.
Moderátor Pavel Cejnar (zdroj: archiv TV Prima)
Prima dokázala vzít kladné stránky pořadu a obohatit je o prvky nové. Zapojení diváků u televize se konečně neomezuje na hlasování o proměnách designérů. Soutěžící mají navíc omezený rozpočet, který mohou použít (rovný jeden milion). Což se už od počátku může jevit jako zásadní problém. Účinkující pár číslo jedna už „dokázal“ utratit více než polovinu. Důvod je nasnadě, velká finanční částka padla na pokrytí nákladů spojených s prací. Dvojice pracující samy bez cizí placené pomoci z rozpočtu ušetří nemalou částku.
Všechny klady ale zbourá jeden zásadní fakt – vysílací čas. Stavební reality-show, jak ji ostatně samotná stanice nazývá, ve svém času dle mého názoru doslova trpí. Nedělní šestá hodina podvečerní není rozhodně ideálním nasazením. Show je schopná konkurovat i jiným pořadům než jen nováckému Loskutákovi. Nechápu, proč nebyl pořad umístěn do hlavního vysílacího času. Zcela zbytečným počinem se jeví „Vím, cos dělal v pátek“, právě jeho místo by show mohla směla zaujmout. V minulosti stavební pořad vykazoval slušné výsledky a úspěšný pořad s inovativními soutěžními prvky se divákům zavděčí. Větší kuráž snad možná projeví s podobným pořadem konkurenční televize Nova. Obdobný (avšak licencovaný) pořad Dům snů by se na obrazovkách mohl objevit v prime-time. Uvidíme.
HODNOCENÍ: 6 bodů z 10
V dračím doupěti s prvky SuperStar
Formát začal své putování v Japonsku v roce 2001 pod názvem „Money Tiger“, od ledna 2005 jej do svého programového schématu zařadila také britská veřejnoprávní televize BBC, konkrétně její druhý program. Vysílá jej pod názvem „Dragon’s Den“ (Dračí doupě) dodnes. Zatím vzniklo šest řad. Pořad prošel za svou osmiletou existenci zeměmi jako Finsko, Kanada, Nigérie, Nový Zéland či Izrael a nyní se dostavil konečně i do České republiky. Princip pořadu je velmi jednoduchý – oslovený uchazeč přichází před pět investorů s jedinečným a originálním nápadem. Jeho cílem je investora zaujmout a získat finanční částku pohybující se v rozmezí 200 tisíc až 1,5 milionu korun českých.
Na pořad jsem se těšil, zpestření programové nabídky v podobě nevšedního pořadu vždy naláká. Popravdě musím říci, že nezklamal. Do jisté míry jsem se neubránil dojmu, že se jedná o nějakou levnější verzi pěvecké soutěže „Česko hledá SuperStar“. S tím rozdílem, že účinkující nemusí umět zpívat a nablýskané pódium střídá temné sklepení. To si samozřejmě dělám legraci. Člověk kroutí hlavou nad některými nápady. Brouk Pytlík nebo Jára Cimrman by se asi divili. Nápad s kolem s přídavným ručním pohonem se zdál být podivným, ale „Báječná podprsenka“ nemohla snad být ani myšlena vážně. Uchazeč požadoval částku převyšující půl milionu. Po jeho prezentaci vyplynulo na povrch, že jediné co dokáže, je vytvořit webovou stránku a nemá vyrobený ani jediný prototyp spodního prádla. Podle moderátora se mohlo jednat o parodii soutěže, stejná byla předvedena v komediálním seriálu „Ajťáci“. A propos, nezdál se Vám moderátor zbytečný? Jan Pokorný patří zcela nepochybně ke kvalitním moderátorům české kotliny. Spíše jsem se zamýšlel nad rolí moderátora pořadu obecně. Jan Pokorný nás jen velmi stručně informoval o jednotlivých projektech. A mnohdy se zapojoval zbytečně – proč opakovat něco, co jsme právě viděli anebo co uvidíme ihned po anonci.
Ondřej Bartoš, Dana Bérová, Jan Pokorný, Tomio Okamura, Ivan Pilný, Marta Nováková
Pořadu by pravděpodobně neuškodila delší stopáž či menší počet projektů představených během jednoho dílu. Například „balónkovému nápadu“ bylo věnováno jen minimum času, spíše absurdní příklad. Balónkové dekorace zřejmě trhákem nebudou. První vydání ale představilo i projekty reálné a solidně propracované, hned ten první s názvem „Ledově žhavá“. Paní Višková uvedla svůj patentovaný výrobek „ovoce v ledu“, vše se vyvíjelo slibně – propracované návrhy, nasmlouvaná výroba. Vše nakonec ztroskotalo. Štěstí měla jen zdravotní matrace. Dva z pěti investorů se rozhodlo pro nabídku. Ačkoli se málem neudála, účinkující pan Suška poskytl podíl ve své firmě zabývající se distribucí, investoři si ale kladli podmínku, že chtějí podíl v samotné výrobní firmě.
Česká televize uvedla do svého programu pořad hodný veřejnoprávní instituce. Poutavou formou uvádí laickou veřejnost do problematiky podnikání. Přiláká dle mého názoru i náročnější obecenstvo. Další díly si určitě ujít nenechám. Snad jen prosím o větší prostor pro jednotlivé projekty.
HODNOCENÍ: 8 bodů z 10