Česká televize začne od září používat nové logo, které pro ni vyrobilo grafické studio Aleše Najbrta. Vlna kritiky, která se po zveřejnění nového loga objevila je pochopitelná. Jde o revoluční změnu a logo navíc nevypadá úplně originálně. I když jsem v oblasti grafiky laik, řekl bych, že grafické studio mohlo odvést lepší práci.
Nové logo České televize úplně mění tradiční barvy i tradiční tvar. Místo černé a bílé budou dominovat modrá s červenou. Místo tradičního tvaru evokujícího písmena Č a T se nové logo podobá spíš na České dráhy neboli písmena Č a D. V neposlední řadě je velice podobné i logu skupiny United Bakeries, které připravila rovněž společnost Aleše Najbrta.
Vedení televize se ale už rozhodlo, nové logo bylo schváleno a tak místo nemístné kritiky bude nejlepší počkat až do doby, než bude logo implementováno do vysílání a do všech propagačních materiálů. I současná loga čtyř kanálů České televize byla v době uvedení předmětem silné kritiky. Samotný výsledek nakonec nedopadl až tak špatně.
Počkejme si tedy, čím nás vedení televize v září překvapí. Byl bych rád, kdyby špatný zůstal jen ten první dojem.
Netřeba se durdit. Alespoň se nepozná jestli je nohama vzhůru nebo ne. Nakonec i grafické studio potřebuje práci. Vlastně dává práci i všem, kteří logo budou měnit na budovách, autech atd. Vždyť to nejde z kapsy pana ředitele, to platí majitelé televirů, kteří třeba ani ČT nesledují:-)
Mě to spíš připomíná velice zajímavé místo na ženské.
Kam kráčí v současnosti Česká televize ?
Toť otázka vskutku pro Hamleta. Ovšem také pro kriminální policii! Není divu, když někteří občané se za svoji, daněmi a poplatky placenou veřejnoprávní ČT začínají i stydět. Důvodů se vždy najde hned několik, v poslední době se ale zdá, že se důvody pranýřování nekontrolovaně naklonovaly jako zmutované viry z nějaké laboratoře a unikly bohužel k poškozeným hercům, divákům a čtenářům.
Naštěstí některé kroky ČT nevedou jen do temných zákoutí – např. výjezd ČT na festival v Karlových Varech, se všemi soutěžemi, možnostmi zapůjčení sponzorované kamery Sony a natočení a sestříhání krátkého klipu (Vary mýma očima. max. 90 sekund), besedy s tvůrci, maskéry a herci (zpožděné max. o 30 minut), včetně ochutnávek oplatek a nových nápojů, to vše lze hodnotit jako povedenou akci a prezentaci ČT ve Varech a rozhodně to vše nelze napadnout jako mrhání penězi poplatníka. Příkladná je spolupráce a podpis nové smlouvy s německými zástupci energetiků RWE, jež sponzorují částkou 600 tisíc celkem nadějné a nápadité scénáristy pro ČT.
Ne tak jiné kroky ČT, o kterých se nyní obšírněji zmíním:
Například letitý pořad Reportéři ČT. Je otázkou, jak moc je to vše vlastně ještě poctivý, ryzí dokument, chcete-li reportáž a jak moc je to jakýsi nahraný experiment, kdy autentičnosti nelze příliš věřit. O čemž mohu žel hovořit z nedávné vlastní zkušenosti. Neexistence pořádných papírových smluv s jednotlivými aktéry může vést (a zjevně vede více než je zdrávo) ke zneužití některých zapojených osob, kteří přistoupí k rozhovoru v tíživých situacích, řeknou, či spíše zahrají, co chce slyšet a vidět režisér. ČT by si měla některé režiséry přispívající do tohoto, pro mě bohužel již „nekonečného pseudodokumentu“, více hlídat. Dále všechny zapojené aktéry, především ty déle hovořící, by navíc měla ČT platit alespoň jako kompars – i když ani ten, v jiných projektech, zrovna moc dobře neplatí…Je vidět, že systém odměňování v ČT není dlouhodobě, minimálně 6 let, sladěn a umožňuje tak parazitovat na velké části odměn různým prostředníkům, agenturám (někdy bych je nazval i parazity, pokud si nechají více než polovinu sumy vyplacené ČT pro konkrétního komparsistu). Např. za pouhé „tleskání“ v zábavném pořadu dala ČT v Praze loni na jaře komparsistům více než za náročný natáčecí den mezi komáry, benzínovými výpary a slunečním peklem (Četnické humoresky jaro 2006 natáčení dílu Majlant, na Slovácku, odměna za celý den 13h včetně cesty do Brna jen 400 Kč, což je i na tehdejší dobu pod hranicí minimální mzdy). Nakonec i samotný komparsní (a vlastně také herecký) rejstřík ČT, kde se před 2 lety měnil „správce“, odešla dlouholetá persona spjatá s touto databází, tzv. paní „Mikeška“ a často nedokáže některým registrovaným dohodit ani „tleskání“, za které paradoxně ČT někdy platí i více než je tomu u „tleskacích pořadů“ konkurenčních TV., viz předchozí informace o Humoreskách.
O tom, že má ČT zřejmě dost peněz na rozhazování, svědčí i nedávná informace z jednoho tzv. „bulvárního deníku“ (z konce července), odkud vyplynulo, že končí jistý zábavní pořad u ČT a někteří moderátoři tak naříkají, že přijdou o příjem i 100 tisíc Kč měsíčně. Uvážíme-li, že si u konkurenčních TV herci (ne moderátoři) vydělají např. u seriálů za natáčecí den cca 3-4 tisíce Kč a vynásobíme-li to cca 30 dny v měsíci (a to jen málokdy se točí u seriálů téměř nonstop každý den), což by dalo za měsíc srovnatelnou sumu při daleko náročnější práci, je to informace přinejmenším zajímavá. Ovšem např. konkurenční projekt Ulice hodnotí své herce cca 11-18 tisíci za den. Další novinkou do sbírky je nedávná informace o přiklepnutí cca 13 milionů Kč na projekt, film člověku z disidentského prostředí.
Kapitola sama o sobě je pořádání tiskových konferencí ČT, povětšinou v kavárně „Rohlík“ na Kavčích horách, kde se často vyskytují i zástupci tzv. Holubovy letky a to často v takovém počtu, na který by nestačily prsty jedné ruky. Otázkou je, zda je kontrola při vstupu tolik liberální, že tam pustí každého, kdo se a akci dozví a dorazí, pochopitelně i ty, co někdy napsali o ČT aspoň tzv. negativně (a tím by tedy mohli přispět k jejímu postupnému „polepšení se“). Václav Moravec si prý na jedné nedávné tiskovce k volbám posteskl, že ČT je často kritizována, ale je třeba si uvědomit, že je to práv. ČT, která je natolik osvícená, že nebude hlídat onu 5%-ní hranici zvolitelnosti, ale pozve si klidně třeba i 6 kandidátů najednou (do krajských voleb – u hejtmanů). Potom tedy díky za to!
Ovšem v souvislosti právě s volbami je s podivem, že ČT vybrala na předvolební průzkumy z 5 přihlášených agentur dvě, které budou spolupracovat a jednou z nich je SC a C, zastupovaná ředitelkou Mgr. Janou Hamanovou, jež nedokázala nikdy uspokojivě vysvětlit, jak je možné, že kdysi, mnoho let tomu, ale pro mnohé ještě v živé paměti, předpokládali u hnutí důchodců málem dvouciferné číslo volitelnosti – a výsledek skutečný byl pak ještě daleko větší překvapení. Odstrašující příklad, kdy na Západě by nejspíš každá soudná agentura po takovém Faux pas brzy zavřela krám a kauza by sloužila studentům jako odstrašující příklad na fakultách, ne tak v ČR. Takže volební předpovědi nám bude u ČT zprostředkovávat i tato „vždy precizní a úspěšná“, „léty prověřená“ agentura, která se vždy vejde do normovaných odchylek přesnosti…Kdo o jejím zapojení u ČT rozhodoval, je skutečně „otázka do jazzu“… Mimochodem, nebyli mi z SCaC schopni odepsat na můj kousavý e-mail právě k oné dávné rošádě s předpověďmi pro Důchodce. Nejraději by to vymazali, ale nelze. Ano, máslo na hlavě…Druhou agenturou pak je všeobecně známý STEM…Zpravodajství z podzimních voleb od ČT, ve spolupráci s takovými „odborníky“, pak můžete věřit…
Již zmíněný „bulvární deník“ koncem července 2012 také přinesl informace o rozhořčení herečky Jitky Čvančarové, jinak patronky různých dobročinných projektů, která si jako jedna z mála posledních hereček u nás zakládala na decentnosti a „vždy oblečených záběrech“. Ovšem záběr z natáčení projektu ČT, kde je v objetí s jistým hercem a především zřetelně viditelným vyklouzlým ňadrem, nese v rohu logo ČT a sama herečka tehdy novinám uvedla, že si zřejmě ve střižně někdo zkusil přilepšit bokem a prodal to dál, ač smlouvy má herečka přísně ošetřené. Uvidíme, co se vyšetří, někteří by snad mohli i namítnout něco ve smyslu, co je herečky Čvančarové ňadro proti záběrům zdrceného doktora Ratha z vazební věznice…
Další zajímavá informace ze začátku srpna nám říká, že dle specializovaného periodika Sport měla nyní ČT potíže s jednou ze svých soutěží – totiž obě nabízené odpovědi byly nesprávné…
Nedávná tisková konference představila z našich běžných TV jako poslední (po Nově a Primě) podzimní programové schéma ČT. Zrecyklují se již po XY-é divácky vděční Bakaláři, s doprovodem Viktora Preisse, nasadí se další díly normalizačního tématu ve Vyprávěj, dále „Zdivočelka“ (prý postrach mnohých garderobiérek a pracovnic fundusu), nový seriál Ententýky (prý multigenerační a „plný humoru a radosti“), nový pořad herce Matonohy na ČT2 se přidá k současným talkshow, přijde StarDance v.5.0., z publicistiky pak Tísňová linka, motlovské Stopy, fakta, svědectví, na ČT2 má dále zaujmout pořad Na stojáka (prověřený to formát HBO) a krom jiného překvapení ve formě seriálu s názvem České století, ke kterému se nechal upsat jinak talentovaný Robert Sedláček a Pavel Kosatík, kde se budou zabývat osmi úhelnými momenty naší historie v minulém století.Jako vysoce problematické vidím zapojení Daniela Landy, kterého má asi v živé paměti většina zde délesloužících Vietnamců, případně jinak zbarvených spoluobčanů (ano, skupina Orlík). Ten by si měl v jednom z dílů zahrát zrádce, plukovníka Emanuela Moravce, obdivovatele italského duceho a scénu, v níž seřve už tak dost ostřelovaného Edvarda Beneše, zřejmě po odvysílání budou dlouho rozebírat kritici. To se ČT opravdu povedlo…Jistě, Landa je herec, pro některé možná i zpěvák, možná ČT přihlédla i k úspěchu jeho nedávného brněnského divadelního projektu „Zlatý drak“ (o úspěchu posledního závodnického filmu Tacho – mj. s Olgou Lounovou se dá jen stěží hovořit), který byl napojen na „azylanty“ Dvořáka a Plachého, kterým se v Praze s jejich uměleckým vyjádřením příliš nedařilo a tak především díky vstřícnosti primátora Onderky a bývalé radní Javorové (KDU-ČSL) zakotvili v Brně, kde připravili půdu i ex-orlíkovi Landovi.
Nezapomíná se ani na ženy a jejich osudy, natáčí se hned dvě takové řady projektů pro něžnější polovičky, jeden z nich je dokonce věnován svatbám, zájemkyň o natáčení těchto seriálových tzv. „docusoapů“ z hlav několika osvícených žen v ČT (scénáristek a režisérek) je prý víc než dost. Duchovní matkou obou ženských je scénáristka Irena Hejdová (mj. Děti noci), režisérkou prvního „Čtyři v tom“ (o tom, co prožívají dnešní rodičky ) pak Linda Kallistová Jablonská (např. Vítejte v KLDR !) a její šestidílný projekt slibuje, že 5. díl bude věnován mužům – partnerům zobrazených žen. Druhý rovněž šestidílný dokumentární kolotoč s prostým názvem „Svatby“ má režisérské vedení v osobě Eriky Hníkové (např. celovečerák Nesvatbov z r.2010 s cenou z Berlinale). Pověřená dáma se tedy zdá být odbornicí na svatby, jistě se uživí i mimo zakázky různých TV. Docela vítám tento závan ženského kreativního kvasu, jak ale znám v poslední době ČT, má m obavu, aby se ta dokumentární ssložka chystaných děl nezvrtla do zmanipulování jako v pořadu Reportéři ČT, s čímž mám žel nedávnou osobní a žel neblahou zkušenost…
Zdá se, že posílená gastronomická výprava na nedávných tiskovkách ČT (už ne pouze chlebíčky) a dokonce tolerance přítomnosti „holubí letky“ zde možná měly ty skutečně píšící recenzenty nějak očarovat, aby něco o novinkách a podzimním programu ČT napsali, „vlk se nažral a koza zůstala celá“. Právě šetření na občerstvení by mohlo vybudit větší kritičnost zúčastněných, no naštěstí něco z kritiky
Kdysi jsem si ČT snad i vážil – v oněch listopadových dnes za odvážně zorganizované shromáždění zaměstnanců v garážích ČT, později za druhý kanál – ČT 2, na který přísahali mnozí náročnější diváci a jež přinesl plody mnohých alternativních tvůrců (např. režiséra Davida Lynche) dokonce dříve než konkurenční komerční TV (mnohá zásadní díla dokonce zůstala jimi dosud neodvysílána), kdy „dvojka“ se pro mnohé stala jakýmsi majákem 90. let a šablonou kvality. To vše již odvál čas. O nějaké nezávislosti a nestrannosti ČT se dá jen stěží hovořit.
Pokud by některý investigativní novinář podnikl opravdu hloubkový personální audit ČT (tzv. DEEP LOOK INSIDE) a zaměřil se na kádry ve vedení krajských poboček ČT, byl by zcela jistě překvapen, kolik synů, dcer, příbuzných komunistů, či alespoň dětí policistů z 80. let, možná také členů Lidových milicí, StB, co já vím…se vyskytuje na těchto poměrně dobře placených postech (a jistě zde nepracují za průměrnou mzdu). Například v nejužším vedení brněnského studia ČT… To je v myslích méně informovaných Brňanů spojeno především se dvěma místy, tř. kpt. Jaroše a pasáží Typos nedaleko. Mezi těmito místy je park a v něm se nachází Janáčkovo divadlo, jsou tedy od sebe asi 5 minut chůze. Právě jedno těchto tradičních televizáckých míst bylo ještě před několika lety „ostřelováno“ a ohroženo tunelem, i na naše poměry obrovským. Ne malým, zde se dá hovořit o čtvrt miliardě, možná i 300 milionech. Proč o tom nenatočí ČT reportáž a neodvysílá to v Reportéři ČT ? Pikantní věc, ale pak by se snad i dalo hovořit o nějaké nestranné veřejnoprávní ČT.
Ostatně nedávné Faux Pas s tzv. falešnými reportéry ČT (pražskými), na které upozornila i ostatní média opatrná stařenka z brněnského předměstí Slatina, neumí slečna mluvčí brněnské ČT nějak uspokojivě vyvětlit…
Jistě, v ČT pracuje spousta schopných, pracovitých a snad i kreativních lidí, domnívám se, že většina, ale připadá mi, že poslední dobou s množícími se průšvihy ČT, z nichž některým by prospělo, kdyby je vyšetřovala Policie ČR, zřejmě narůstá v ČT počet alkoholiků, pracovníků na drogách, tedy „sjetých“. Jinak si události poslední doby nedokážu vysvětit. Stydím se za naši veřejnoprávní ČT !