NÁZOR – V jednom z prvních rozhovorů, které poskytl staronový šéfredaktor Jan Pokorný médiím, nastínil své plány. Uvažuje o zlepšení informací, které zaznívají z vysílání ČRo 1 Radiožurnál a hodlá oživit i hudební složku, která je neustále pod palbou kritiky, i když už prošla zajímavým zlepšením z minulosti.
Jan Pokorný slibuje lepší a dynamičtější zpravodajství. To by mělo spočívat v živých vstupech a komentářích, tedy v podobných žánrech, které dnes nabízí například zpravodajský kanál ČT 24. S tím lze souhlasit, i když si myslím, že tímto směrem se rozhlas ubírá už nějakou dobu, a dělá to dobře. Co je ale zvláštní, je snaha Pokorného zlepšit hudební složku. O to se už pokoušela řada jeho předchůdců, ale žádnému se to – alespoň dle veřejného mínění – nepovedlo.
Osobně nesdílím názor, že hudba na Radiožurnálu je „strašná“. Právě naopak. Již od Báry Tachecí je cítit ve vysílání změny k lepšímu. A ani ten nejlepší průzkum trhu by nenašel optimální model pro tak širokou cílovou skupinu posluchačů, na jakou se zaměřuje informační Radiožurnál. Konkrétně – rozhlas přestal hrát Helenu Vondráčkovou a výrazně omezil interprety z doby minulé. Naopak přibyly aktuální písně. Lze souhlasit s tím, že Radiožurnál je hudebně nevyprofilovaný, ale to souvisí právě s příliš širokou cílovou skupinou. Ale rozhodně si nezaslouží tak ostrou kritiku, jaká je už několik let v módě.
S tím souvisí i otázka v titulku – je v tomto směru vůbec co zlepšovat? Za současné situace se domnívám, že hudební složka je v pořádku. Ale ať udělá nový šéf Radiožurnálu cokoliv, zřejmě nezbaví tento okruh dlouhodobé kritiky v oblasti hudební dramaturgie. Ta je prostě v módě. Dokonce i sám Pokorný to v rozhovoru pro Hospodářské noviny řekl celkem výstižně: „Přečtu si třeba, že hrajeme jen Michala Davida, což není pravda. Pak se nám vytýká, že naopak nehrajeme Mandrage. Jejich písničky ale v programu jsou. Zavděčit se všem je však nemožné.“
Nezbývá než souhlasit.
Muhehe! Posun hudby k lepšímu? Na apríla bych tuhle větu bral s nadhledem… Ano, moná už nehrajou Helenku, Míšu a „Abbičku“, ale to je asi tak všechno. Unylé donekonečna rotující cajdáky ve stylu F1, to je krok k lepšímu? K Radiožurnálu by podle mě nejlíp sedla hudba předešlého Radia Bonton, kdy mu hudebně šéfoval Robert Chochola. Lehký, lehce alternativní britpopík s nádechem indie a datem vydání ne delším než 15 let. Ale tohle, tohle je od veřejnoprávního média jedním slovem ZOUFALOST!
Viva Radio Wave!
DODATEK:
Citace z článku: „Zavděčit se všem je však nemožné.“
Tak se sakra coby veřejnoprávní stanice NESNAŽTE ZA KAŽDOU CENU ZAVDĚČIT VŠEM!!!
Od toho tu je komerční sektor a jejich zhovadilosti!!!
Jenže ČRo si platí všichni. Takže pokud se někomu líbí „alternativní britpopík“, najdou se tací, kteří opáčí: „Tohle já neposlouchám, nechci aby to hráli za moje peníze.“ V tomto podle mě vězí problém. Sám jsem velmi rád poslouchal Bonton za vedení pana Chocholu, bohužel tento formát neměl dostatek příznivců. Velká škoda.
Musím ale říct, že i mě se zdá, že v hudbě Radiožurnálu nastal velký posun. Holt je to ale vlajková loď Českého rozhlasu, tak nemůže hrát jen úzce specializovaný proud hudby.
Proto by něměl RŽ hrát hudbu zcela žádnou, jako tomu běžně u zpravodajských stanic je. Pak by nemohl nadávat vůbec nikdo. A nebyl by to takový neposlouchatelný zparchantělý kočkopes a mutant jako to je.
Jose, kdyby šly komenty lajkovat jako na Facebooku, za tenhle bych vám ho dal! Naprostá pravda…
Pane Prohaska nepřepsal jste se? Vlajková loď čeho? Je to loď zpravodajská nebo
hudební? Mě při poslechu RŽ spíše připadá , že následoval cestu za Titanikem.
Prosím odepište mě Vy nebo pan Koiš nebo pan Pokorný ,proč ráno je do 8 hodin
20 minut zpravodajství a 2 hodiny hudby? Samozřejmě napsal jsem to přibližně.
Jelikož dělám pravidelný průzkum , čím se rádia vysíláním prezentují , tak nevidím
rozdíl mezi RŽ a Impulsem. Jak po stránce hudební, tak po objektivní stránce
zpravodajské. Děkuji za vysvětlení koncepce vysílání a cíl Radiožurnálu.
Ota Baránek.
Dobrý den, pane Baránku. Nepřepsal :) Vlajková loď ČRo to určitě je, jednak to sami představitelé sami často prezentují a jednoduše je to nejposlouchanější okruh Českého rozhlasu. RŽ je stanicí pro širší okruh posluchačů, dominují zprávy, hudba je doplňkem a slouží k oddělení bloků. Formát „all-news“ či „all-talk“ je pro náročnější posluchače, k tomu je minimálně do konce roku určeno Rádio Česko.
Chápu nadsázku s hudbou. Pokud se nepletu tak v celou je cca. 7-9 minut Právě dnes. Každých 15 minut počasí, přehled zpráv, doprava a k tomu rozhovor. Hudby tam na první pohled možná je dost, přesto má mluvené slovo hodně místa. Osobně mám raději mluvené slovo, ale hudba prostě odděluje jednotlivé bloky a na RŽ patří.
Co se týče rozdílu RŽ a Impulsu. Rozdíly tam určitě jsou, zprávy jsou na RŽ podrobnější, častější. K objektivitě se neumím vyjádřit, ale věřím v ní u obou stanic. V hudební stránce je rozdíl v podílu české a slovenské hudby, které je na RŽ rozhodně méně. RŽ skutečně v poslední době zařazuje hudbu, jež tam dříve nebyla a na Impulsu ji třeba nehrají.
Děkuji Vám za Vaše vyjádření a Váš pohled na věc. Baránek.
Mohl by mi někdo vysvětlit jaký posun, playlist stejný, dnes jsem to zaslechl, možná užší, aby pak byla ta změna výraznější jestli nějaká přijde. Sem tam poslouchám 20 minut RŽ a potom většinou následuje:”už nejsem volná” nebo originál. Jestli tím posunem bylo myšleno, že si redaktoři na RŽ řeknou třeba o Mandrage – “ano tuto novinku rádia už dost semleli, teď to můžem nasadit my.”, jak to léta praktikují. Leda že se drží toho, že posluchačům se musí hrát to známé. Bonton není špatné řešení ale aby to nebylo agresivní, to je podle mě důležitější než aby to bylo známé a to podle mě rozhlas za nějakých 90 let praxe mohl poznat. Dalo by se hrát jiné skladby od interpretů, co tam jsou, ale lepší je nasadit i jiné. Většina rádií těží z toho, že posluchač tam najde skladby na které je zvyklý. ALe domnívám se že jde nalézt i jiné skladby, které jsou ve stejném stylu a tempu. Nějaký návyk je dodré na tom rádiu vytvořit, že se tam opakují ty stejné skladby, to mají i specializované rádia (Beat Ethno) ale důležité je, že je to vlastní a ne opsané ještě se ztrátama. Už i naši východní sousedé mají hudebně pestřejší Sro1 Když už na RŽ ta hudba je, RŽ doporučuji stejný styl, jiné skladby. Ale jinak všeobecně jsem pro aby bylo zpravodajské rádio bez hudby pod vedením čro, ten má kvalitní pořady, i když se to tváří jako objektivní zpravodajství ve spolupráci s politikou je to spíš manipulace s davy, co se týká politických zpráv, to je dobře maskované, nejobjektivnější je čro 6, ale možná taky nejlépe promyšlená manipulace. Hudba na RŽ na oddělování jednotlivých bloků, pokud jen na oddělování se používají jingly a jestli to nestačí, tak se musí dbát aby vypadala, jinak je to jako obecní rozhlas, který používá hudbu na oddělování, i když někde je pestřejší než RZ, což by si toto médium v roce 2012 mohlo už uvědomit. Dokud mohu poslouchat jiné rádia, tak je to v pohodě, ale na veřejnosti se těžko vypíná řidičovi v autobuse. No a v době Tachecí hudba primitivní jako teď ale přišla mi víc zaměřená právě na potřeby trhu, což se asi soukromníkům IMp, F1 nelíbilo.
Na RŽ nesmí být hudba na poslech. To je první chyba, ta druhá je ve zmanipulovanosti
zpravodajství , což je vlastně rádio na zakázku. Třetí chyba je v posluchačích ,ale musíme si ještě uvědomit , že 99 posluchačů ze sta to má puštěné ze zvyku.
A ten stý posluchač, který pozorně poslouchá ,právě utekl z Bohnic.
No , a abych toto mohl napsat , tak jsem musel někde sebrat informace. Takže, tady
u nás na jižní a JV Moravě je nejposlouchanější rádio Brno , tím myslím , žě
ho lidé poslouchají. A potom následují kancelářské sračky Impuls, RŽ a F1. Ty
neposlouchá nikdo, to je jak bolševický rozhlas po drátě. Takže ani průzkumy
nejsou objektivní a celé je to podvod.
Jedinou a unikátní stanicí je Proglas , který nemá reklamu a žije z darů. Trošku
o tom vím . A vysílá snad úplně ve všech možných pozicích. Někdo ho zatratí tím,
že je křesťanské , ale vysílá tolik různorodé a kvalitní hudby jako málokteré rádio.
Ale to jsem odbočil. Vrátím se k odpovědi pana Prohasky. Napsal to sice pěkně , al
tak, že neodpověděl na můj dotaz. Proč je RŽ vlajková loď? Mě nezajímá názor
zkorumpovaného anebo tupého úředníka, mě zajímá , co slyším z rádia. Je normální,
že se ve vysílání objeví přímý přenos fotbalu na zpravodajské stanici?
Tohle snad šlo před 60 lety , ale nyní je to podpásovka pro posluchače. A mohl
bych pokračovat. Takže proč vlajková. Kvalitou to není, tak čím?
Peter Duhan ve své kandidátské koncepci uvažoval, že gró zpravodajství bude přesunuto na stanici mluveného slova a nový Radiožurnál bude mít zprávy spíše lehčí, zato více hudby (cílová skupina 20-40). V článku zmíněné omlazení playlistu už možná toto nové, užší zacílení uvádí v život. Redukce hudebních překryvů s Dvojkou a regiony (výhledově národním okruhem) byla velmi potřebná. Hudba má být tedy do budoucna na RŽ stále významnějším prvkem. Obávám se ale, že pod staronovým vedením se ČRo 1 bude bránit tomu, stát se stanicí méně zpravodajskou, že tím populárním titulem „vlajková loď“ se má pyšnit národní okruh, že RŽ má být hudebně-informační „až“ druhý program. Zatím jsem z ČRo nezaregistroval zmínku, že se má RŽ Jana Pokorného tímto směrem ubírat, jak bude koexistovat se stanicí mluveného slova (ta má přitom startovat již za šest měsíců), jak a zda vůbec si předají „agendu“ atd.
Duhan na předloňském semináři o veřejné službě v médiích uvedl: „Veřejnoprávní rozhlas si musí uvědomit, že cílem jeho snažení nemůže být uspokojování mainstreamového publika, to je role privátních vysílatelů, na tomto fenoménu stojí jejich podnikatelský záměr.“ Mám dojem, že v ČRo jsou pořád dost silné tendence jít do přímého střetu s většinovými soukromými stanicemi, používat jejich postupy, snahy ucházet se o mainstreamového posluchače.
V českém rozhlasovém pásmu VKV nastává každodenně středoevropský unikát: daleko pestřejší, odvážnější hudební dramaturgii nabízejí komerční broadcasteři, nikoliv veřejnoprávní rozhlas. Tvůrci stanic jako je Regina nebo právě RŽ mají snahu produkovat hudebně co nejprůměrnější „hitrádio“, jakých jsou desítky. Ve svých 32 letech stále ještě doufám v návrat analogové stanice ČRo s kvalitní současnou hudbou, protože aktuální nabídka Českého rozhlasu na FM je s výjimkou Vltavy i přes dílčí posuny značně nevalná.
Když už má být RŽ „královsky“ mainstreamový, nechť je alespoň nepříliš oblíbená Regina ihned přepracována do podoby Bontonu 2010-2012. Pak se nebudou překrývat, zkrátí se čekání na nový ČRo 4 a hlavně si tím rozhlas zlepší hudební image u mladšího publika.
Nejlepší a nejrozumnější by bylo vrátit na FM Radio Wave, a to celoplošně. Zrušil bych regionální stanice, které se podle mě hodně hudebně kryjí s Prahou, která je stejně úděsná, a jejich frekvence bych přidělil právě Waveu.
Na Radiožurnál bych dal „hudbu Bontonu 2010-2012“, jak zmiňuje _Ovi. Tím by si Český Rozhlas totálně vylepšil image u mladých lidí, Praha nechť zůstane konzervativním starcům, když už tu musí strašit x-tá příšerná stanice typu Radia Blatník…
Samozřejmě bych byl nejradši, kdyby i RŽ nebyl „masovka“ a představoval kultivované popové rádio pro dospělé hrající poněkud odlišně než běžné AC formáty. To, že by nelezl do zelí středoproudým privátním subjektům, by ony jistě také ocenily. Ale jak to tak pozoruji, nevůle k radikálnějším změnám je v ČRo i mezi posluchači.
Pro mě je podstatné spíše prodloužení vysílání z mého pohledu lepšího Rádia Česko a budoucí transformace na stanici mluveného slova. Pokud se navíc do dvou tří let povede resuscitovat nemainstreamové FM rádio pro mladé a zavést jej přednostně mimo Prahu, budu navýsost spokojený. Bude-li „nový Wave“ např. na Kojálu 102,0, ocení to široko daleko možná i někteří zástupci střední generace, „neradiožurnálisté“.
Na 102 je Praha a ta je nenaharaditelná. Pokud někdo chce z Čro , kromě Wave , dělat
nějaké hudební stanice, tak nechápe smysl projektu. Hudebních stanic je
hodně a pokud někomu nějaká hudba někde chybí , tak ať pere do soukromých.
I když se mě Wave líbí, je to v podstatě hudební šrot , který po zkomponování
hned mizí v černé díře a nastupuje nová skladba. S hudbou je to tak, že rádio
by mělo posluchači dávat rozmanitost a posluchač by měl mít svoji hudbu
na cd .
Asi jsem měl zmínit, že 102,0 má být dle Duhanových představ uvolněna pro ČRo 4 nebo 5. Po slovesné stránce opravdu nenahraditelná Dvojka má z Kojálu dál vysílat na 106,5 s odpojovaným programem studia Brno.