RECENZE – TV Pětka má za sebou přes čtyřicet dnů vysílání, před sebou finanční problémy. Nakolik je její program atraktivní pro diváky? Může v průběhu dne konkurovat ostatním televizním stanicím a nakolik může být tedy zajímavou pro případného nového investora? Obětoval jsem část svého duševního zdraví, jeden den a usedl jsem přesně v poledne k Pětce. Celkem jsem s ní strávil dvanáct hodin. Vzniklo tak následující srovnání programu Pětky s jejími celoplošnými konkurenty.
Pro informaci dodám, že jsem program televizní stanice Pětka sledoval v pondělí 26. listopadu mezi 12:00 a půlnocí. Snad čtenáři odpustí několik přestávek na čistě lidské potřeby a jednu k nákupu cigaret a kávy.
12:00-13-00
Zapínám přístroj několik minut po celé a usedám před obrazovku. Pětka nabízí věšteckou show Ve hvězdách od Ezo TV. Za sedmdesát korun na minutu se mohu dozvědět, co mě čeká a nemine. Ani dekorace, která připomíná kompilát hvězdné lodě ze StarTreku a luxusního bordelu ale nejspíš diváky u Pětky v tomto případě neudrží. Jde o standardní telefonickou show, vydělávající na hlouposti. Pokud bych si měl vybrat, tak bych v poledne Pětku nejspíš na ovladači nevolil.
Pojďme se podívat, co ve stejném čase nabízí konkurenční stanice. Prima Family vysílá trochu retro napětí v podobě Schimanského. Nova seriál Gilmorova děvčata, Barrandov německý romantický film a ČT magazín Sama doma. Taková žena v domácnosti by si tedy měla z čeho vybírat.
Pro dítka navrátivší se ze školy bude, spíš než věštění na Pětce, zajímavější třeba Prima Cool a reality show Kdo přežije: Afrika, nebo následný kompilát videí z YouTube Hustej nářez. První hodinu podle mě Pětka rozhodně prohrává.
13:00-14:00
V průběhu odpoledne začíná Pětka každou zprávami. Je to ovšem takové zpravodajství, ne-zpravodajství. V jednu hodinu se tak dozvídám o jakémsi turnaji v Beach volejbalu, nebo několik dní starou zprávu o pětiletých modelkách na Čínském autosalonu.
Šest minut po celé začíná pořad Supermáma. Oželím fakt, že jsem nevyrobil Adventní věnec, jehož fotku bych mohl do pořadu poslat a můžu radostně poslouchat, jakou čokoládu nemám dětem kupovat k Mikuláši. Po pravdě, kdykoli když přepnu na Pětku, stáčí se můj pohled spíš než k hostům pořadu, k bezdomovcům, projíždějícím tramvajím, nebo zaparkovaným autům za oknem studia. Dění za oknem je totiž daleko zajímavější než povídání o nezdravých sladkostech. Po půl hodině a reklamním bloku nahrazuje sladkosti téma móda a následuje povídání o mateřské dovolené.
A co vysílá ve stejném čase konkurence? Nova Cinema mi nabízí rumunskou telenovelu, Nova stále Gilmorova děvčata, Prima pro změnu jakýsi krimi seriál a Barrandov stále romantický film v německém pojetí. Výrazně zábavnější než nabídka Pětky je i v podstatě stejný formát veřejnoprávní televize s názvem Sama doma. Působí totiž výrazně živějším a zajímavějším dojmem, než Supermáma.
Na Prima Cool pomalu začíná repríza Simpsonových, Prima Love nasazuje Velmi křehké vztahy, Nova Cinema opouští v mezičase rumunskou telenovelu a nabízí reprízu katastrofické Emmerichovštiny 2012, hlavní kanál Novy seriál Pohotovost Miami.
14:00 – 15:00
Pětka opět začíná hodinu zprávami. Důležité informace pojednávají tentokrát o jakémsi vymírajícím jelínkovi (malá mrcha, vypadá jako srnka, jen kapesní velikosti) a koncertu Rolling Stones, který ovšem pochopitelně neproběhl nikde v Čechách, ani na Moravě. Jsem vážně rád, že vím co se děje.
No a je tady poslední půlhodina Supermámy, tentokrát začínáme tématem, jak správně sedět u počítače v kanceláři. No, silně pochybuji, že dámy z kanceláří sledují ve dvě odpoledne v Pětku.
Prima Family zatím nasazuje Komisaře Rexe, Česká televize Banánové rybičky a po nich Televarieté.
15:00 – 16:00
Xena, Akta X, velkofilm 2012, Walker Texas Ranger, Televarieté,německý romantický seriál, Zoufalé manželky, nebo krimi seriál made in USA. To vše konkuruje Pětce mezi třetí a čtvrtou odpolední. A čím konkuruje Pětka?
Hodinu opět načínají „zprávy“, promiňte, ale bez uvozovek to opravdu nejde. Největší rodina na světě (mají 16 dětí), nahý muž na soše v Londýně, nebo migrace motýlů totiž opravdu mé představě o zpravodajství opravdu neodpovídají.
Po zprávách pokračuje pořad Na vrcholu. Ten začal už v půl třetí, ale přeci jen jsem potřeboval po Supermámě krátkou pauzu. Na vrcholu je totiž Supermámě podobný jako vejce vejci. Pravda, moderátorem je tentokrát Martin Severa, hosty cestovatelé, kteří se zúčastnili jakéhosi automobilového závodu, ale pořád je to kecání a kecání. V podstatě mě v tuto chvíli u Pětky drží pouze tento článek. Jinak už bych dávno přepnul jinam a u Pětky by mě neudržel ani rozhovor o víně, kupodivu bez prvků Product Placementu, o rozhovoru na téma amerického Dnu díkůvzdání ani nemluvě. Poslední čtvrt hodinu před celou potom na Pětce vyplňuje teleshopping. Konečně alespoň nějaká změna.
Docházím z definitivnímu závěru, že Pětka se zkrátka v průběhu dne stylizuje do role jakéhosi obrazového rádia, jenže rádio má jednu zásadní výhodu a tou jsou písničky. Ty působí na posluchače jako pauza, uvolnění, ovšem Pětka nic podobného nemá. Téměř nepřetržitý proud slov, dělený do zhruba dvacetiminutových bloků, tak musí diváka začít logicky časem nudit, po několika dnech by možná dokázal i zabít.
16:00 – 17:00
Po čtvrté nabízejí romantické filmy jak Barrandov, tak Prima Family. Na Coolu pokračují Akta X, následuje špionážní seriál. Nova má na programu kriminální Zločin a pořádek, seriál Přátelé a Odpolední dávku Infotainmentu, na Nova Cinema končí dílko Rolanda Emmericha a následují Gilmorova děvčata. Celkově nejde o nějaký programový zázrak, ale Pětku zatím porážejí všichni na hlavu.
A Pětka jede bohužel opět své zprávy. Tak copak se dozvím. Autorka Harry Pottera prodala barák, v soboru se v Praze soutěžilo ve vyndávání ježka z klece, před devadesáti lety objevili Tutanchámonovu hrobku a před sedmdesáti měla premiéru Casablanca. Škoda že ji Pětka nevysílá místo zpráv.
City koktejl, podle programové informace „Dynamický deník o dění všude kolem Vás“ začíná deset minut po celé rozhovorem o chystaném koncertu maďarské jazzové kapely Omega a mě vypíná mozek. V City koktejlu zásadě jde o pelmel všech možných informací, kulturou počínaje a sportem konče, to vše zahalené do velmi mírně bulvárního hávu.
17:00 – 18:00
Jan Antonín Duchoslav, jehož životní rolí je Cabadaj z Filmu Sněženky a machři, uvádí půlhodinovku s názvem Bulvárek. Čekal jsem proud drbů ze světa celebrit a tak mě překvapila první reportáž, která byla o osobě jménem Hanka Krampolová. Niky jsem ji neviděl, nikdy jsem o ní neslyšel, jediné co mi utkvělo, že lakuje svému psíkovi drápky na červeno. Nejspíš jde o ženu Jiřího Krampola, ale rozhodně nejde o celebritu.
Hostem ve studiu je jakýsi Ondřej Ruml. Vůbec nevím, která bije, ale na to už si začínám zvykat. Podle všeho je to jakýsi muzikálový zpěvák, jehož největší předností je, že má za přítelkyni Kubánku, která je opravdu černoška, což evidentně fascinuje všechny od reportérky po moderátora.
Na chvilku jsem se vzdálil, aby na mě po návratu k obrazovce vybafl Olympic a křest jejich knihy, následovaný profilovou reportáží a rozhovorem s Petrem Pilátem, který se věnuje Freestyle motocrossu. Tak vida, první osoba, kterou znám.
Bulvárek je sice o malinko zajímavějším formátem než předchozí rozhlasová odpolední jízda, ale ne o moc. Zajímavost pořadů Pětky totiž pro mě stoupá úměrně s klesající stopáží pořadu a Bulvárek byl zatím nejkratší ze všeho, co jsem na Pětce viděl.
Naprosto neuvěřitelné ovšem je, že valná většina obrazových materiálů, které jsou v Bulvárku k vidění, je původem z Youtube.com. Tomu se tedy říká nízkonákladovka se vším všudy.
Ještě jsem se nestačil vzpamatovat z Bulvárku, a už je tu reality show Senza den. V zásadě jde o pořad založený na klasickém principu „vezmeme celkem pěknou ženskou a uděláme z ní módní obludu“. Nejpodstatnější, rysem pořadu ovšem je, že produkce evidentně vybere osobu, která je v zoufalé životní situaci, nejlépe umírá ona, členové její rodiny, nebo všichni společně.
Tentokrát je dotyčná účastnice osudem doslova týraná na každém kroku. Sama prodělala nějakou chorobu, dítě má nemocné, je bez práce a bez peněz. O něco horší než osud dotyčné nebožačky jsou ale moderátorky pořadu Mahulena Bočanová a Zuzana Straková. Jen málo co je totiž tak trapné jako puberťačky ve středním věku.
Dotyčnou nebožačku moderátorky postupně zavlekli do kadeřnictví, z krátkých vlasů se podařilo udělat opět krátké vlasy. Sice následovalo líčení, ale dotyčná kupodivu stále vypadá jako člověk. Asi proto, že se žádné zásadní změny s jejím zevnějškem vlastně neudály. Pokračujeme nákupem oblečení a hurá na sushi. Účastnice japonskou krmi prý nikdy neochutnala a podle jejího výrazu bych jí to i věřil. Asi netušila, že v sushi hraje roli syrová ryba.
Při jídle probíhá zpovídání oběti a divák se dozvídá, jaké těžké životní situace si dotyčná prožila. Následně se chudinka mezi oběma moderátorkami trochu ztrácí. Jejich humor evidentně trochu nechápe a ani se jí nedivím.
Aby toho nebylo dost, nakonec dojde i na návštěvu muzikálu, v němž účinkuje řada šílených řádových sester, a tím naštěstí pořad Senza den končí.
Pro přehled dodám, že ostatní televize mi v mezičase nabízeli Sabrinu mladou čarodějnici, Uvolněte se prosím, Hvězdnou bránu, nebo třeba seriál Mentalista. I když mě Senza den nijak zvlášť nebavil, poprvé jsem ochoten připustit, že Pětka nabídla pořad, který může pro někoho být smysluplnou alternativou k nabídce ostatních stanic.
18:00 – 19:00
Osmnáctá hodina přináší reality show Iveta. V zásadě je mi celkem jedno co Iveta Bartošová dělá a nedělá. Bulvár nečtu, její skladby neposlouchám a tak se neorientuji. Už první minuty se mi ale zdají jako celkem velká nuda. Proč by mě měl zajímat záznam setkání Ivety Bartošové s novým šéfem jejího fan klubu, nebo fakt, že si doma zpívá? Inu je zpěvačka, tak bude asi nejspíš zpívat.
I když jsem dodnes považoval Česko – Slovenský pokus Šéfka za tu nejnudnější reality show, musím svůj názor přehodnotit. Pětce se podařilo vymyslet ještě o něco nudnější show. Iveta je opravdu natolik nudný pořad, že se musím zpětně omluvit Noře Mojsejové.
Zatím co se nudím, Iveta Bartošová postupně pojídá jídlo z krabiček, setkává se s fanoušky, kteří kladou blbé otázky, hraje si s dítkem na vozíčku a mámí z něj slib, že přijde na její koncert. Jedno oko nezůstane suché.
Následuje opět Iveta, tentokrát s přídomkem živě. Sice jde o reprízu pořadu z neděle, takže mnoho živosti ve vysílání není, ale myslím, že to v klidu oželím. Telefonovat Ivetě Bartošové jsem v úmyslu stejně neměl. Průvodcem je, stejně jakou u Bulvárku, Jan Antonín Duchoslav a ani teď nemám pocit, že by byl vyloženě excelentním moderátorem. Průběžně to totiž vypadá, jako že si se svými hosty vlastně příliš nerozumí a nedokáže odhadnout moment, kdy položit otázku. Buď je ticho, nebo mluví všichni najednou.
Celkově jde o ukázku naprosto nudného formátu. Otázky jsou nezajímavé, Iveta Bartošová nervózní, Felix Slováček, který je druhým hostem, je zároveň jediným z trojice přítomných kdo dokáže složit souvislou větu.
Při pohledu na program ostatních stanic mě láká Hvězdná brána, Simpsonovi, Prostřeno, americký sitcom Nové trable staré Christine, či nekonečná Ulice. Popravdě, raději bych se koukal i na právě běžící Kouzelnou školku, než na Ivetu.
19:00 – 20:00
V hodině, která minimálně z poloviny patří na většině ostatních televizních stanic zpravodajství, hrají na Pětce prim prezidentští kandidáti. V pořadu Volejte prezidentovi jsem ale neměl štěstí. Vladimír Franc se omluvil, a tak produkci nezbylo, než pozvat jako náhradnici Petrušku Šustrovou. Tím pochopitelně pořad ztratil na atraktivitě, i když Pavlína Wolfová, jak televizní profesionálka, pořad zvládala i s náhradním hostem velmi dobře. Pavlína Wolfová byla vůbec příjemným osvěžením po předchozích moderátorských výkonech.
Všechny pořady televize Pětka je možné shlédnout na webu www.petka.cz a zároveň v rámci speciálního kanálu na YouTube.com. V zítřejším pokračování se podíváme na pořady Pětky v hlavním vysílacím čase.
Tolik nevydržel ani Old Shatterhand.
Přesně tak bych to napsal já…. Jaká shoda :-)
Tato stanice je jen další „pračka“ jako je TV Pohoda a MetropolTV (v neposlední řadě InzerTV). Opravdu by mě zajímalo KDO TO PLATI???? že se tomu dotyčnýmu vubec vyplatí TOTO vysílat (notabene za neskutečně vysoké cenové relace,které položili nejednu zajímavější stanici (např: Z1)). Tohle se samozřejmě nemá šanci uživit za normální stavu :-)
Hostů je mi líto, asi netuší, kde jsou a je to škoda. Jedna pozice na muxu je obsazena zbytečně.
Nejhorší ne tom je, že po zdevastovaném pásmu VKV , přichází na řadu TV.
Není třeba ty stanice jmenovat, vznikly jen kvůli penězům.
Pro Kulisara je jenom jedna pravda , zaplatíš to ty , já a další.
Z mé fantazie by měly být jen tři TV: filmová, dokumentární a sportovní.
A stačil by jeden mux.
Pomatenci by samozřejmě měli možnost satelitu.
Moje seznámení s „Pětkou“ bylo velmi razantní. Razantní tak, jako bývají střevní příhody. Shlédl jsem pouze jeden pořad a to Shitparádu, nebo jak se to jmenovalo. Zde citované kusy byly povětšinou postahované z Youtube, i to bych překousal. Ostatně, čeho se nadít na Pětce, že? Mimo supersračky „Pejskové se koušou“ /supersrágora z Youtube/ mimo jiné už asi dva roky stará a propraná na internetových diskusích tamtéž skutečně dočista. Co mne ale naprosto porazilo, byla nominace v této Shitparádě docela hezkého klipu marocké divy Sopia Charai s jejím hitem Pichu, Pichu. Hit sám hodnotit nebudu, je to líbivý popěvek určený teenagerům v discoklubech. Rozhodně není zas tak špatný, je to tak z půli ethno, z půli popík, ale to je vedlejší, o píseň pochopitelně nejde.
O videoklip kráčí především. Znova upozorňuji, že hodnotím klip jako takový, nikoli píseň.
Je to úsměvné dílko, přesně vyvážené a vypointované. Navíc po celou dobu trvání klipu s naprosto statickou kamerou, která až v posledních pěti vteřinách udělá mírný švenk asi o 30 stupňů doprava. Klip sám byl zřejmě velice složitě vyroben, pomocí natočení extrémně složitě připravených a návazných scén, dekorací a několikanásobným naklíčováním. Děj klipu lehce plyne někdy až ve třech paraelních obrazových rovinách. Vše zde zobrazované je sdělné, účelné, má to v ději klipu přesné vyhrazené místo a není tam ani vteřina děje, či zbytečná akce navíc. Přesně tak stavěl svoje ranné filmy Forman. Ostatně klip si najděte na Youtube je však nutno hledat pouze originální verzi písně, nikoli coververze. To je důležité. A posuďte sami.
Co z toho vyplývá?
1. Autoři pořadu by měli, pokud už něco hodnotí a klipové filmy obzvláště, alespoň věci částečně rozumět. Také si něco pročíst o režii, kompozici filmového obrazu, střihu, traktování a sestavení filmového děje, jako celku.
2. Režisér, producent a Sopia Charai by měli na Pětku poštvat smečku skutečně vypečených advokátů.
3.Nebo, což je vhodnější, dát autorům pořadu pár po držce.
4. Máte pravdu přátelé. Pětka je odpad. *1)
5. Ivety, na rozdíl od autora článku, jsem byl ušetřen. Alespoň něco bylo pro mne dobře.
Poznámka:
*1) Místo slova „odpad“ bych raději použil slova „sračka“, které se jeví výstižnějším. Nečiním tak, s ohledem na případné dámy čtenářky těchto stránek.
Jenom bych k Jendovi doplnil , že naše hospodská k pořadu o Ivetě uvedla : a eště
tam aj tů p..u ožralů vystavujů: , já myslím , že terč trefila.