Televize Joj zatím nevyužila ani potenciál, který jí vzniknul vyřazením TV Nova z nabídky kabelových společností. České televizní stanice na Slovensku dosahují 13-procentního podílu na trhu, Joj neohrozila ani Markízu a STV.Půldruhého měsíce po startu nové slovenské televize Joj se nezdá, že by nová stanice ohrozila pozice již existujících televizí – zejména komerční Markízy a veřejnoprávní Slovenské televize. Vyplývá to z deníčkových průzkumů sledovanosti, které si nechávají vypracovávat tyto dvě televize. Podle nich dosahuje Joj zhruba osmiprocentního podílu na trhu, zatímco podíl její mateřské stanice Nova i po vyřazení z kabelových rozvodů pohybuje těsně pod hranicí šesti procent.
Půjde cestou televize Prima?
Situace Joj se podobá televizi Prima před rokem 1998, kdy se vedení stanice ujala Kateřina Fričová. Za dobu jejího působení podíl Primy na tuzemském trhu stoupnul ze sedmi na 17 procent. Nyní se pohybuje nad 18-procentní hranicí a vážně konkuruje veřejnoprávnímu kanálu ČT 1. Televizi Joj na Slovensku však zatím konkurují i české televizní stanice. Podíl „ostatních“ televizí, mezi něž patří i Nova, Prima, ČT 1 a ČT 2, v celkovém koláči sledovanosti na Slovensku dosahuje 13 až 14 procent.
„Jojce“ by měl pomoci zákon o vysílání a retranslaci, který platí od října 2000. Ten přikazuje kabelovým společnostem, aby získaly od zahraničních televizí, jejichž program šíří, písemný souhlas. Podle zástupců kabelových firem je získání takového potvrzení prakticky nemožné, protože zahraniční stanice by tak přiznaly, že porušují autorská práva. Televize totiž nakupují většinu vysílacích práv k převzatým pořadům pouze pro mateřskou zemi. Producenti těchto pořadů by po nich mohli požadovat vysoké penále za neoprávněné šíření díla na území jiného státu.
Konkurencí Joj jsou i české stanice
Ačkoli televize Nova již zmizela z nabídky slovenských kabelových společností, její podíl na slovenském trhu se nadále pohybuje nad pěti procenty. Diváci ji přitom mohou sledovat pouze na západním a středním Slovensku díky terestrickému překryvu z vysílačů na území České republiky. Čtyřprocentního podílu na trhu dosahuje také televize Prima, která na jihozápadním Slovensku dokonce místy ruší signál Joj TV z bratislavského vysílače Kamzík. Podíl ČT 1 dosahuje tří procent, ČT 2 necelé jedno procento.
Nástup Joj TV se zatím mírně dotknul programu STV 2 a zpravodajské televize TA3, jejíž podíl klesnul z původního jednoho na přibližně tři čtvrtě procenta. Zástupci TA3 však současné metody výzkumu sledovanosti neuznávají a spolupracují s Joj TV na zavedení peoplemetrového průzkumu sledovanosti. Na stejném projektu pracuje i STV s Markízou. Podle generálního ředitele televize Joj Richard Rybníček dosáhne investice do spuštění peoplemetrů 35 až 40 milionů korun. Pokud vzniknou dva konkurenční projekty, které budou produkovat prakticky stejná data, bude jeden tento projekt zcela zbytečný.
Hazardování s divákem
Výrazný podíl na slovenském televizním trhu mají kromě českých stanic také maďarské a rakouské televize. Zejména maďarské televize jsou v určitých oblastech země, kde převládá maďarská menšina, lídry na trhu. Celkový podíl dalších, „nečeských“ a „neslovenských“ stanic, dosahuje více než 10 procent. Počítají se mezi ně i kabelové a satelitní stanice, které vysílají v češtině, slovenštině, angličtině, němčině a dalších jazycích. Podíl těchto stanic na českém trhu dosahuje maximálně šesti procent. Nejvíce je sledují děti ve věku od čtyř do 14 let.
Dosavadní špatné výsledky televize Joj a prakticky mizivý dopad její existence na konkurenční televizi Markíza způsobuje především její programové schéma. Stanice divákům nenabízí nic nového: většinu dne vysílá archivní zábavné pořady televize Nova a Prima, které slovenští diváci dobře znají. Hlavní zpravodajská relace Noviny se věnuje především regionálním problémům a „zvířátkům“, s konkurenční Markízou se nedá porovnávat. Slibovaný konec nudy na Slovensku tedy nepřišel. Podaří se „Jojce“ diváky přesvědčit, že jde pouze o provizorium, které na podzim a v příštím roce nahradí plnohodnotný program?
Doporučujeme
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
© Copyright RadiaCZ s.r.o., IČO: 06533434, Sídlo: Koperníkova 794/6, Vinohrady, 120 00 Praha 2