Pokus o čistě hudební televizi se ale nakonec neuskutečnil kvůli malému trhu a nedostatku známých interpretů, které by MTV mohla využít pro nadnárodní vysílání. Nerozhodnosti Viacomu využila nová hudební Stanice O.
Provozovatel televizního kanálu MTV, mediální společnost Viacom International, uvažoval o zřízení česko-slovenské verze této populární hudební stanice. V souvislosti s chystaným startem české hudební Stanice O to na dotaz serveru RadioTV potvrdila Alena Blahovcová, ředitelka společnosti Zone Vision Czech, která MTV zastupuje v České republice a na Slovensku. Viacom nakonec od této strategie upustil, protože se v letech 1999 a 2000, kdy o ní uvažoval, zdála být nereálná.
Z postkomunistických zemí středoevropského regionu vysílá národní verze MTV pouze v Polsku a Rusku, kde se díky velikosti trhu uživí mnohem více televizních stanic než v okolních státech. Ostatní země přebírají program stanice MTV Europe, kterou v České republice šíří většina kabelových společností. Zvýšený zájem o hudební stanici přiměl české firmy změnit názor na reklamu v kabelových televizích – podle společnosti RMB Czech Arcona jenom za první čtvrtletí letošního roku odvysílala MTV Europe českou reklamu za 6,5 miliónu korun.
MTV zajímá především pop music
Zájem inzerentů byl jedním z důvodů, proč MTV Europe zařadila do nového pořadu MTV World Chart Express českou hitparádu, kde se pravidelně objevuje pět českých videoklipů, z nichž první tři mají místo také na webových stránkách MTVe.com. Reklamní spoty v češtině se objevují v celém vysílání MTV Europe, tedy ve všech zemích, kde tato stanice vysílá. Podle Blahovcové stanice nevyužívá odpojované lokální vysílání pro jednotlivé země. České reklamní spoty propagují především hygienické potřeby a kosmetiku. Mnohdy jde o stejné spoty, které MTV během dne opakovaně vysílá i v jiných jazycích.
Prodej reklamy na MTV se řídí poněkud jinými pravidly než zadávání reklamních časů na terestrických televizích typu Nova nebo ČT. Kabelové televize totiž nemají přesné údaje o sledovanosti, i když podle Blahovcové mají zájem o vznik vlastního peoplemetrového projektu. Pro zadavatele reklamy na MTV je ale důležité přesné zacílení na teenegery. „Víme, že jsou to diváci, kteří se orientují na značkové výrobky, preferují zábavu, mají rádi hudbu, poslední trendy a MTV je inspiruje,“ říká Zdena Tučková ze společnosti RMB Czech Arcona.
Stanice O se zaměří na klubovou scénu
„MTV divák surfuje po internetu, kupuje cédéčka, cestuje, rád se baví s přáteli v klubech, na party, chodí do kina,“ vysvětluje Tučková. Právě na klubovou scénu se chce zaměřit nový hudební kanál Stanice O. Rozdíl mezi oběma televizemi je ale jasný: zatímco MTV dává přednost pop music, Stanici O jde především o alternativní a pro masového diváka méně známou hudbu. Projekt nové televize počítá s tím, že řada kapel nemá vlastní videoklipy a tudíž bude ve vysílání vystupovat naživo. S tím se divák MTV téměř nesetká, i když existují výjimky (např. MTV Unplugged).
Stanice O chce kromě hudby vysílat produkci studentů FAMU a pořady, na kterých se budou podílet bývalí moderátoři pražského Rádia Limonádový Joe. Na provozu nového kanálu, který by měl zahájit vysílání v září letošního roku a kromě České republiky chce proniknout i na Slovensko, se mají velkou mírou podílet právě studenti. Podobným způsobem chce MTV zřídit ve Spojených státech zvláštní univerzitní kanály, kde by vedle vlastní produkce vysílala programy připravované samotnými studenty.