Bývalý realizátor peoplemetrového projektu měření sledovanosti televizí v České republice, společnost Taylor Nelson Sofres, obvinila firmu Mediaresearch z netransparentnosti a napojení na televizi Nova.
Společnost Taylor Nelson Sofres (TNS), která od roku 1997 až do konce letošního dubna měřila pomocí peoplemetrů sledovanost televizí v České republice, obvinila svého nástupce, firmu Mediaresearch, z napojení na televizi Nova. O údajné netransparentnosti nového realizátora projektu elektronického měření sledovanosti televizí se na čtvrtečním semináři Fóra Média zmínil Tomáš Gregor z TNS, podle něhož projekt TV metrů firmy Mediaresearch nahrává dominantním komerčním televizím.
Nahrávají TV metry komerčním stanicím?
Gregor například zmínil problematiku denního času stráveného u televize, který je podle Mediaresearch delší. Sekundová data pak vykazují vyšší sledovanost reklamních bloků, čímž zvyšují cenu spotů. To je výhodné právě pro komerční stanice, které si účtují ceny za reklamu zpětně podle dosažené sledovanosti. Květnový ceník půlminutového spotu na televizi Nova udává 17.500 korun za jeden ratingový bod, což představuje zhruba 90 tisíc diváků. Čím vyšší sledovanosti spot dosáhne, tím vyšší je částka, kterou Nova prostřednictvím své agentury Mag Media 99 získá.
Sekundové měření také nutí reklamní agentury získávat výhodnější pozici v reklamním bloku (nejsledovanější spoty bývají na začátku a na konci bloku), za které si například Nova účtuje přirážku 20 procent z ceny vypočítané podle sledovanosti. Podle Gregora z TNS jsou diskutabilní také některé změny nového panelu oproti tomu, který televize využívaly v posledních pěti letech. Mediaresearch například nebere v úvahu počet televizí v jedné domácnosti a sledování videa. Podle ředitele výzkumu Mediaresearch Pavla Chamrazy však nejde o důležitý faktor, který by mohl konečné výsledky zásadním způsobem ovlivnit.
Mediaresearch obvinění odmítá
Gregor tvrdí, že pokud Mediaresearch nebere v úvahu počet televizorů v jedné domácnosti, ve výsledcích sledovanosti se pak projeví pouze přání dominantního člena rodiny, který si „přivlastňuje“ dálkové ovládání televize. Ostatní členové rodiny by přitom mohli ve stejný čas na jiných televizorech sledovat jiné stanice. Mediaresearch podle něj také nedostatečně řeší problém „nepokryté sledovanosti“, kdy člen rodiny, ve které je umístěn peoplemetr, televizi chvíli sleduje, poté odejde z místnosti, ale neodhlásí se na ovladači k měřícímu přístroji. Gregor to demonstroval na nárůstu počtu diváků, kteří televizi sledují nepřetržitě delší dobu než šest hodin.
Chamraza většinu obvinění odmítnul a upozornil, že nový projekt TV metrů sice vychází z předchozí praxe TNS, ale značně ji vylepšil. Informace o napojení Mediareserach na televizi Nova, které se objevily již během loňského tendru Asociace televizních organizací na nového realizátora projektu elektronického měření sledovanosti televizí, nicméně nekomentoval. Mediaresearch zvítězila ve výběrovém řízení, kterého zúčastnil rovněž TNS. Měřením sledovanosti českých televizích stanic se bude zabývat do dubna 2007, poté by ji měl nahradit vítěz dalšího tendru ATO.