Ve světle příchodu nového zpravodajského Rádia Zet ze stáje Lagardere se docela logicky objevuje i otázka, proč neuspělo obdobně zaměřené Inforádio, které Michel Fleischmann plánoval spustit v první polovině „nultých“ let. Před ním se o podobný projekt pokoušel i šéf Rádia Impuls Jiří Hrabák. Tehdy ale šlo pouze o pokusy v lokálním měřítku na jediné frekvenci v Praze. Podaří se vybudovat úspěšné zpravodajské rádio na celoplošné bázi?
Jedna frekvence informačnímu rádiu nestačí…
Tehdy jsem neměl k dispozici kmitočty, které mám dnes, hájí se prezident mediální skupiny Lagardere Michel Fleischmann když vysvětluje, proč neuspělo informační rádio už v roku 2004, kdy jej poprvé spouštěl. „Tehdy jsme dostali k dispozici jen jednu slabou frekvenci v Praze, která stěží pokrývala celý Žižkov, a nebyla šance na ní vybudovat úspěšnou informační stanici. Spoléhali jsme na to, že časem z této frekvence vybudujeme větší síť, ale Rada pro rozhlasové a televizní vysílání měla pocit, že další frekvence už zřejmě nepotřebujeme,“ vysvětlil Michel Fleischmann serveru RadioTV.
Na druhou stranu, právě on a jeho tým v době žádosti o licenci počítali jen s jednou frekvencí pro pražské lokální informační rádio. Sám Fleischmann i po udělení licence veřejně obhajoval smysluplnost informační stanice na malé pražské frekvenci. „Pokrytí obyvatel bude podle výpočtů malé. Důležité je ale říci, že toto pokrytí se skoro zdvojnásobuje během dne. I věková kategorie se během dne mění. Jestliže večer jsou obyvatelé Vinohrad a Žižkova více než čtyřicátníci, tak během dne klesá tento průměr pod 35 let. Také je důležité si představit, že 35 procent vozového parku Prahy denně projede přes toto území,“ řekl Michel Fleischmann v jednom ze svých mediálních výstupů.
Kateřina Fričová plánovala 50 tisíc posluchačů do tří let
V projektu Inforádia se tehdy angažovala i Kateřina Fričová, známá televizní manažerka, která několik let působila v rozhlasové skupině Lagardere. I ona předpovídala tomuto projektu světlou budoucnost a počítala se ziskem přibližně 50 tisíc posluchačů ve střednědobém horizontu. Jenomže držiteli licence se nepovedlo přesunout vysílač ani zvýšit výkon. Inforádio tak na frekvenci 89.0 FM pokrývalo pouze 170 tisíc posluchačů a provozovatel musel své plány výrazně přehodnotit. Z Inforádia se tedy stala pouze hudební stanice pro menšinové publikum.
Nejen Michel Fleischmann s projektem informačního rádia pohořel. Krátce před ním neuspěl i Jiří Hrabák, který jinak na českém trhu vybudoval nejposlouchanější stanici Impuls. Projekt hudebně-dopravního Rádia Info v Praze ale nevyšel, dnes je z něj RockZone 105,9. Oba pánové tehdy předvedli, jak se umí přít o tutéž značku. Název „Info“ ve spojení se slovem „Rádio“ nakonec společnost Londa přenechala své konkurenci díky tomu, že jej dobrovolně přestala používat. I tak jsme ale na pražském trhu měli několikatýdenní souběh, kdy na stejném území vysílaly dvě různé stanice téhož názvu.
Logo Rádia Info 105.9, které provozovala společnost Londa, majitel Rádia Impuls. Dnes na stejné frekvenci provozuje hudební stanici RockZone 105,9
Osobní pomsta tehdejších radních?
Ale vraťme se ještě k Inforádiu Michela Fleischmanna. Ten skutečně získal pro svou informační stanici zcela nevyhovující kmitočet. Prý to měla být „osobní pomsta“ několika tehdejších radních za to, že je kritizoval. Jeho mediální skupina nicméně reagovala po svém – místo informační stanice spustila pod názvem Inforádio experimentální hudební stanici, která se zaměřovala na mladé posluchače a alternativní scénu. Inforádio dostalo podtitul „Joint FM“, a prakticky záhy odstartovalo i proces postupné změny značky. Název Inforádio se dostal do pozadí. Stanice postupně přešla k označení Info DJ rádio, pak název Info úplně vypustila a nějaký čas vysílala jako Rádio DJ. Po několika letech přišla i definitivní změna hudebního formátu – 1.1.2010 se z Rádia DJ stalo Dance rádio, jež vysílá dodnes.
A nyní přichází skutečně zpravodajské rádio s kvalitním pokrytím
Přesuňme se teď do roku 2013. Skupina Lagardere vyhrála bitvu o české frekvence BBC a připravuje spuštění první soukromé zpravodajské stanice Rádio Zet. Nyní je velká šance, že tento pokus by mohl být úspěšný. K dispozici je 12 frekvencí v krajských městech a široké obecenstvo, které může nová stanice oslovit. Zpravodajská stanice vhodně zapadá i do portfolia této skupiny, která už provozuje celoplošnou informačně-zábavní Frekvenci 1, hudební Evropu 2 a Dance rádio pro mladé posluchače, Rádio Bonton pro starší posluchače a dětské Rádio Pigy.
Nelze vyloučit, že zpravodajské rádio bude tím nejdražším produktem a že z hlediska příjmů nemusí jít o lukrativní produkt. Pokud se ale značka Zet opravdu prosadí, půjde rozhodně o nejcennější vklad skupiny Lagardere směrem k českým posluchačům. I to je svým způsobem zisk.