Čím je Premier League tak výjimečná, že je pro diváky nenahraditelná?

tv-premier-leagueNedávná koupě televizních práv na Premier League ze strany televizní společnosti Slovak Sport TV vzbuzuje různé vášně zejména mezi internetovými diskutéry. Čeští fanoušci se obávají, že nebudou moci sledovat tuto prestižní soutěž, a když už, nebude to zadarmo. To sice nebylo ani doposud, ale otázkou zůstává, čím je Premier League pro diváky a kabelové společnosti tak nenahraditelná?

Šílenství srovnatelné snad jen s NHL v devadesátých letech

Současné šílenství kolem Premier League je unikátní a nedá se srovnávat ani se zájmem, jaký vzbuzovala hokejová NHL na přelomu tisíciletí. Na NHL postavil svou existenci dokonce jeden celý sportovní kanál (tehdy Galaxie sport) a kabeloví operátoři se předháněli v tom, kdo tuto stanici nabídne dřív. Finálové zápasy dokonce vysílala i televize Nova na svém tehdy jediném kanálu a sledovanost se pohybovala ve stovkách tisíc diváků. Tehdy to bylo pochopitelné. V NHL bylo k vidění přes 50 českých a slovenských hokejistů v jedné sezoně a tato soutěž neměla mezi hokejovými ligami ve světě konkurenci.

Jenže v jaké pozici je fotbalová Premier League? Počet českých hráčů ve všech 20 klubech byste spočetli na prstech jedné ruky. Navíc je zde konkurence německé Bundesligy, španělské La ligy nebo italské Serie A. Čím je tedy Premier League pro české diváky tak výjimečná, že jsou pro ni ochotni dokonce změnit kabelového nebo satelitního operátora?

tv-premier-league2

Nova s Primou nabídly Premier League všem, Digi TV jen někomu

Když tuto soutěž vysílala Nova sport společně s TV Prima, byla Premier League k dispozici prakticky všude. Novu sport měla ve své nabídce každá kabelová společnost i satelitní platforma a minimálně jeden zápas týdně mohli diváci sledovat i na Primě na běžnou anténu. V roce 2010 ale vysílací práva koupil vlastník platformy Digi TV a už tehdy se projevil zajímavý potenciál této soutěže i na českém a slovenském trhu. Počet klientů, kteří díky Premier League přešli k platformě Digi TV sice nebyl nikdy zveřejněn, ale v celém regionu střední a východní Evropy šlo o desítky tisíc nových klientů, které tato soutěž přitáhla.

Podobnou taktiku teď na Slovensku zkouší Slovak Telekom se svoji platformou Magio TV a Magio Sat. Exkluzivní zařazení programu Slovak Sport 2, který bude přenosy vysílat, může Telekomu přinést desítky tisíc abonentů v příštích třech letech.

Čeští operátoři vyjednávají do poslední chvíle

I když na českém trhu nemá žádná platforma exkluzivitu, čeští kabeloví operátoři se zařazením programu Slovak Sport 2 nespěchají. Důvodem mohou být vysoké finanční požadavky provozovatele, který si za každého abonenta hodlá účtovat poplatek ve výší několik desítek korun měsíčně. Zatím se domluvil pouze s platformou O2TV, která kvůli tomu vypustila z nabídky motoristickou stanici Sport 5 a nebude shánět ani náhradu za ESPN America. Ušetřené peníze tak může investovat právě do zařazení stanice Slovak Sport 2, která bude pro diváky dostupná bez dalších poplatků.

Jak se zachovají další platformy? Přistoupí na finanční podmínky a nabídnou divákům žádaný produkt, i kdyby to znamenalo, že budou muset některé jiné programy vyřadit z nabídky? Jednání o zařazení Slovak Sport 2 jsou dlouhá a tajemná, smlouvat se bude až do poslední chvíle. I tak je ale překvapivé, že jedna zajímavá zahraniční soutěž může významně zamíchat podíly jednotlivých kabelových operátorů na českém trhu.

DALŠÍ INFORMACE:
Slovak Sport 2 startuje v O2TV, nabídne přenosy i na internetu
Slovak Sport 2 bude součástí platformy Digi TV

slovak-sport-tv-studio2Studio Slovak Sport

Autor článku:

Napsat komentář

Pro přidání komentáře musíte .