Česká produkční 2000 předpokládá, že její zisk před zdaněním dosáhne 924 miliónů korun, u CET 21 se bude tato částka pohybovat okolo 686 miliónů a u Mag Media 99 půjde přibližně o 82 miliónů korun. Jiří Šmejc tvrdí, že zisky mohou být ještě vyšší.
Skupina firem okolo televize Nova, kterou reprezentují společnosti CET 21, Česká produkční 2000 a Mag Media 99, má letos dosáhnout zisků okolo 1,7 miliardy korun před zdaněním. Podle šéfa České produkční 2000 Jiřího Šmejce však výsledky hospodaření za první pololetí letošního roku naznačují, že konečná čísla by mohla být ještě vyšší. „Vycházíme z výsledků za první čtvrtletí a z upřesněných rozpočtů na letošní rok, nicméně skutečnost za první pololetí je ještě o něco lepší, takže si myslíme, že je ještě zvládneme překonat,“ řekl Šmejc na pondělní tiskové konferenci k ekonomické situaci televize Nova.
Peníze za reklamu prý nešly přímo bance ABN Amro
Licencovaná společnost CET 21 by měla podle Šmejce dosáhnout zisku 686 miliónů korun, což je o téměř 280 miliónů více než v loňském roce. Servisní organizace Česká produkční 2000 očekává zisk 924 miliónů Kč, zatímco loni zaznamenala 808 miliónů. Naopak pokles zisků se čeká u firmy Mag Media 99, která prodává reklamní čas na Nově. Oproti loňským 98 miliónům u ní Šmejc předpokládá zisk 82 miliónů korun. Předseda představenstva České produkční se tak snažil demonstrovat, že Nova nepotřebuje finanční pomoc, kterou jí nabídla investiční skupina PPF. Ta tvrdí, že se prostřednictvím odkoupené firmy Vilja stala majoritním vlastníkem CET 21.
Firmy okolo Novy registrují podle Šmejce pouze dva dosud nesplacené úvěry: 250 miliónů korun pro CET 21 u České spořitelny a 367 miliónů korun pro Českou produkční 2000 u české konsolidační agentury. Půjčku od banky ABN Amro ve výši 500 miliónů korun se CET 21 podařilo ke včerejšímu dni splatiti v plné výši. Podle Šmejce k tomu televize nemusela zastavit veškeré příjmy z prodeje reklamního času. „Peníze se zasílaly standardně do CETu a ten je potom splácel. Navíc znovu připomínám, že to nebyla zas tak zásadní částka, protože 380 miliónů bylo v době, kdy se rozhodli, že chtějí celý úvěr splatit, na účtech,“ řekl Šmejc.
Šmejc: Nabídka PPF je zbytečná, peněz máme dost
Dosavadní informace nasvědčovaly tomu, že peníze z prodeje reklamního času proudily přímo do banky ABN Amro, která kvůli tomu obeslala zadavatele reklamy. Podle Šmejce celá transakce proběhla jinak. „Jsou pohledávky za květen, které byly zastaveny ABN Amro, a jsou pohledávky za červen, které nebyly zastaveny ABN Amro a které byly tímto splaceny,“ vysvětlil. Společnost CET 21 podle něho využila finanční rezervy, které si nastřádala. V současné době Šmejc odhaduje vlastní kapitál CET 21 na 750 miliónů korun. Ke konci loňského roku mělo být na účtech CET 21 „pouze“ necelých 521 miliónů Kč.
Skupina PPF nabídla Nově, že navýší základní jmění CET 21 (to se pohybuje v rozmezí od 200 tisíc do 10,2 miliónu Kč) o 100 miliónů korun. Šmejc společně s Vladimírem Železným označili tuto nabídku za pouhé= mediální gesto. Podle Šmejce televize žádné peníze nepotřebuje, a navýšením základního jmění by se podle něj navíc snížily podíly těch společníků CET 21, kteří by se navýšení nezúčastnili. Tím by také tito společníci přišli o část zisků z provozu televize Nova. PPF by naopak posílila svou pozici v CET 21, kde podle svých slov už nyní drží 52 procent. Šmejcův MEF Holding, který ovládá Českou produkční i část CET 21, však vstup PPF do CETu neuznává.
PPF: Nova je český Enron, CET 21 je předlužená
Šmejc do úvěrů firem okolo televize Nova nezahrnul půjčky od pražské J&T Banky a bratislavské Poštové banky, za něž ručí stoprocentními podíly v České produkční, Mag Media 99 a ME Media. Podle jeho slov jde o úvěry, které nesouvisí s televizí Nova a vzal si je MEF Holding. Při nedodržení termínu splatnosti by ale zmíněné firmy propadly novému majiteli. Šmejc na pondělní tiskové konferenci ujistil, že MEF Holding má prostředky na to, aby půjčky včas splatil. Prostřednictvím Česk produkční je ve hře navíc i licence slovenské televize Joj, kterou ovládá její dceřinná firma Česká produkční invest.
Pondělní tisková konference na Barrandově prakticky nepřinesla žádné překvapení, protože většina informací, které na ní zazněly, již prošla médii. Celá akce měla splnit jediný cíl: přesvědčit o finanční stabilizaci firem okolo televize Nova a zbytečnosti nabídky PPF. Ta se v krátké reakci omezila na konstatování, že MEF Holding pro své argumenty použil účelové ukazatele a že CET 21 vykazuje vysoký objem závazků po lhůtě splatnosti v řádech stovek miliónů korun. Mediální zástupce PPF Martin Švehla dokonce přirovnal Šmejcovo tvrzení k situaci, která předcházela krachu americké společnosti Enron.