Po třech letech se veřejnoprávní televize odvážila obnovit nabídku sponzorování Večerníčků, které zrušil management pod vedením tehdejšího ředitele Jakuba Puchalského.
Téměř tři milióny korun měsíčně si chce účtovat Česká televize od společností, které si u ní zadají sponzoring Večerníčku. Za desetisekundový vzkaz před a po Večerníčku požaduje ČT 2,8 miliónů korun bez DPH, která činí 22 procenta. Vyplývá to z materiálů společnosti Arbomedia, která se zabývá prodejem reklamního času na ČT.
Zákon o rozhlasovém a televizním vysílání však zakazuje vysílat reklamu, která přímo podbízí děti a mladistvé z nakupování výrobků a služeb, a při níž zadavatel využívá jejich nezkušenosti a důvěřivosti. Sponzoring Večerníčku je přitom zaměřen přímo na nejmenší diváky.
Česká televize v nabídce sponzoringu charakterizuje Večerníček jako „každodenní podvečerní pohádku, na kterou se rádi podívají i dospěláci“. Cílovou skupinou pořadu i sponzorských vzkazů jsou podle ČT děti. „Cílová skupina – určeno dětem. Primárně sledováno nejmladšími dětmi, vysoká sledovanost i u rodičů,“ stojí v reklamní nabídce společnosti Arbomedia.
Pádným argumentem je i výhodný vysílací čas – první vzkaz po losování soutěže Šťastných deset, druhý před reklamním blokem, po kterém následuje hlavní zpravodajská relace Události.
Ačkoli zákon o vysílání zakazuje reklamu, která by nutila děti přemlouvat své rodiče a jiné dospělé k nákupu nabízeného zboží nebo služeb, u sponzoringu je legislativa benevolentní. Zákon pouze omezuje sponzoring distributorů lékařských přípravků, jejichž výdej je vázán na lékařský předpis, zakazuje sponzoring výrobcům zboží a služeb, na které se vztahuje zákaz reklamy v audiovizuálních médiích a ukládá, aby sponzor nezasahoval do obsahu sponzorovaného pořadu.
Přesto lze předvídat určité komplikace. „Naposledy byla ze sponzoringu Večerníčku slušná aféra a myslím, že ČT snad dokonce dostala i pokutu, protože to bylo příliš cílené na děti,“ říká zástupce jedné mediální agentury.
„Sponzoring Večerníčku pozastavila sama televize v listopadu 1999 rozhodnutím tehdejšího generálního ředitele Jakuba Puchalského. Toto rozhodnutí bylo rozhodnutím ČT, nebylo monitorováno či jinak ovlivněno rozhodnutím či aktivitou ze strany Rady pro rozhlasové a televizní vysílání,“ namítá pověřený vedoucí oddělení PR & Promotion ČT David Jirušek.
Vysílatel veřejné služby se podle Jiruškových slov neobává, že by jej v souvislosti s obnovením sponzoringu Večerníčku někdo kritizoval. „Jedná se o interní rozhodnutí ČT, které je v souladu s platným zákonem a splňuje všechny normy, které tento zákon vyžaduje. Platný zákon ČT tuto možnost sponzoringu umožňuje.“
Veřejnoprávní televize i společnost Arbomedia přijaly podle Jiruška taková opatření, která podrobují naprosto zásadní kontrole zadavatele sponzoringu, jeho prezentovaný produkt a kreativitu sponzorského vzkazu, včetně jeho působení na cílovou skupinu.
A koho si ČT představuje jako ideálního sponzora Večerníčku? „Očekáváme zájem u těch firem, které svými produkty oslovují cílové skupiny, které sledují pořad Večerníček. Obecně řečeno tedy matky s dětmi,“ přiblížil Jirušek, podle něhož televize použije peníze získané ze sponzoringu Večerníčku na další výrobu a produkci pořadů pro děti.
(převzato ze serveru www.vajicko.cz)
Doporučujeme
Tento portál mediálně zastupuje Impression Media, s.r.o.
© Copyright RadiaCZ s.r.o., IČO: 06533434, Sídlo: Koperníkova 794/6, Vinohrady, 120 00 Praha 2