Prodejem podílu v licencované společnosti se bývalý generální ředitel Markízy rozhodně nevzdává vlivu na nejsilnější médium v zemi. Ze zákonného hlediska mu ale nelze už nic vyčítat.
Do konce října ukončí bývalý ředitel a spolumajitel slovenské komerční televize Markíza Pavol Rusko působení ve funkci jednatele licencované společnosti Markíza-Slovakia a v Radě majitelů TV Markíza. Tím by se měl zcela vyvázat z vlastnických vztahů k nejsilnějšímu slovenskému médiu. Již minulý týden Rusko oznámil, že prodal svůj podíl v Markíze podnikateli Františku Vizvárymu, aby tak předešel další kritice kvůli svému působení v aktivní politice a střetu zájmů, který vyplývá z jeho předsednictví ve vládní Alianci nového občana a funkce místopředsedy slovenského parlamentu.
Rusko vlastnil 34 procent společnosti A.R.J., padesátiprocentního podílníka licencované společnosti Markíza-Slovakia. Cena, za kterou podíl prodal, se podle Vizváryho pohybovala pod hranicí deseti miliónů korun. Rusko dosud na základě vlastnictví čerpal dvouprocentní podíl ze zisku Markízy (do té směřuje 80 procent všech reklamních výdajů na Slovensku). Americká společnost CME, díky níž Markíza mohla v roce 1996 odstartovat vysílání, zájem o koupi Ruskova podílu neprojevila.
„Je velmi důležité, aby to byl někdo, kdo rozumí poměrům na místním trhu lépe než my,“ vysvětlil v rozhovoru pro deník Sme prezident CME Fred Klinkhammer. Investor přitom v letošním roce navýšil svůj podíl v licencované společnosti Markízy na 34 procent a deklaroval úmysl získat v ní časem majoritu. Ruskův podíl nechtěli odkoupit ani další podílníci společnosti Markíza-Slovakia Ján Kováčik a Milan Fiľo. „Rusko přišel nejprve za námi a oznámil nám, že chce prodat svůj podíl panu Vizvárymu, a zeptal se nás, zda s tím souhlasíme. Já jsem o to neprojevoval zájem a mám pocit, že ani pan Fiľo,“ řekl deníku Sme Ján Kováčik, svého času majitel největšího podílu v Markíze.
Odchodem Ruska ze společností blízkých televizi Markíza rozhodně nekončí jeho vliv na toto médium. Přesvědčit se o tom mohli účastníci mediálních kulatých stolů na konferenci Forum 2000, kde Rusko během diskuse na téma vlastnictví médií stačil mimicky instruovat televizní štáb Markízy. Pro vládní stranu s osmiprocentním ziskem hlasů ve volbách je přízeň Markízy velkou výhodou.