GLOSA. Původně česká stanice pod křídly maďarského investora Active TV sice formálně zahájila své vysílání už začátkem května, oficiální start ale slibovala až v červnu. I když má za sebou už více než pomyslných 100 dní hájení, ze svých původních programových slibů nesplnila takřka nic.
Dokumenty, pořady pro děti, lifestylové magazíny nebo talkshow – většinu z těchto programových typů byste ve vysílání hledali marně. Až na telenákup a interaktivní pořady – to Active TV přináší 24 hodin denně bezezbytku.
Co slibovala dubnová upoutávka?
Připomeňme si úvodní promo nejen ve formě videoupoutávky (video si můžete přehrát na konci článku), ale především v textové podobě. Když stanice v dubnu spustila své zkušební vysílání – které mimochodem dle elektronického programového průvodce pořád trvá – poutala v něm mimo jiné na programová hesla dokumenty, pořady pro děti, lifestyle, magazíny, nákupy, erotika, interaktivita. Ještě lepší obrázek získáme, pokud si přehrajeme hlasový komentář v rámci videa:
„Dokumenty o naší planetě, i z míst podvodného světa a míst, kde přežije jen málokdo a kde boj o život není jen heslem bez významu. Nahlédneme do života našich zámořských sousedů, ať už těch exotických nebo vysoce civilizovaných. Cestovat po Spojených státech budete moci jen díky ovladačí a Active TV. Osudove okamžiky, co změnily životy mnoha lidí, očitá svědectví, výpovědi, zkušenosti i příběhy, jak přežít. Dokumenty o zásadních mílnících lidské populace, společnosti i mimozemských objevech…“
Dokument o tom, jak nevysílat dokumenty
Těmito slovy poutala Active TV na své dokumentární pořady. A realita? Objevilo se několik dílů cyklu Americas, který vysílá například i televize Relax. Ale jinak jsem při častém přepínání na Active TV opravdu nenarazil na žádný dokument, mimo telenákupních upoutávek lákajících k objednávce DVD. Je tu ale ještě druhá část upoutávky, která upozorňuje na další programové lahůdky z dílny Active TV:
„Těšit se také můžete na pohádky, lifestylové pořady, magazíny a talkshow, výhodné nákupy z pohodlí domova, lechtivé pořady a filmy, interaktivní soutěže. To vše na Active TV – jen sledovat, nestačí.“
EZO.TV, Sexy výhra a Kvíz… to je ve skutečnosti vše, co Active TV skutečně přináší. Ilustrační screenshot z webové stránky.
Pohádky, magazíny a erotika ve formě telenákupu
Za celé čtyři měsíce jsem na Active TV neviděl jedinou pohádku nebo pořad pro děti. Není vyloučeno, že se podobný pořad objevil právě jako poutač k nákupu DVD. Lifestylové magazíny a talkshow se ve vysílání prakticky neobjevují. Je sice fakt, že věštění a kvízové telefonické soutěže mohou být vnímány jako „interaktivní talkshow“ a rovněž mohou naplňovat i charakteristiku magazínu nebo lifestylového pořadu. Jen jde o poněkud monotónní a nudný obsah, který navíc luxuje peněženky důvěřivých diváků.
Active TV tak bezezbytku naplnila pouze poslední tři hesla své upoutávky: (výhodné) nákupy z pohodlí domova, lechtivé pořady, interaktivní soutěže. Jen sledovat, nestačí. Svatá pravda. Pokud budete tuto televizi jen pasivně sledovat, budete se neuvěřitelně nudit… Pokud zapojíte svůj telefon a peněženku, třeba si z pomyslného jackpotu „urvete“ něco pro sebe… Možná.
Nehraje s vámi férovou hru? Nemusíte se účastnit interaktivních pořadů.
Na druhou stranu, Active TV je soukromý subjekt a jako takový si může vysílat, co jen chce, pokud tím neporušuje platné zákony a dobré mravy. Což je minimálně v případě pochybných telefonických soutěží sporné, jelikož i Rada pro rozhlasové a televizní vysílání má důvodné podezření, že na některé hádanky existuje víc než jedno řešení. Ale budiž. Pokud má divák pocit, že s ním tato televize nehraje férovou hru, nemusí se účastnit soutěží a interaktivních pořadů.
A televize zase na oplátku nemusí plnit své původní programové sliby. Jak prosté.