Mají specializované televizní kanály budoucnost? Mají. Vyplývá to alespoň z elektronického měření, tzv. peoplemetry. Na českém televizním trhu si zatím z celkového koláče ukrajují 6 až 7 procent. Očekává se však, že v nejbližší době budou svou pozici posilovat.
Specializované kanály v českém jazyce lze v Česku sledovat výhradně prostřednictvím kabelových rozvodů. Je tu mj. specializovaná sportovní Galaxie Sport, hudební Očko, romantická Romantica, adrenalinové a dobrodružné AXN, filmové HBO a další. „Ve vyspělých zemích již několik let probíhá fragmentace diváckého zájmu. Diváci začínají v závislosti na svých zájmech dávat více přednost specializovaným kanálům, které se soustřeďují na jeden druh zábavy, ať již to jsou dětské pořady, akční filmy nebo extrémní sporty. Podobný vývoj by měl nastat i v České republice,“ uvedl k tématu Specializace Štěpán Wolde, marketinkový ředitel ARBOmedia.
Je tedy jen otázkou času, kdy i tuzemští diváci začnou ve větší míře vyhledávat a sledovat specializovanou televizní stanici, která uspokojí jejich potřeby. Stejně jako v případě novin, časopisů, internetových serverů, filmů či hudby již dávno tato vyhraněnost u „konzumentů“ existuje, bylo by mylné se domnívat, že podobný trend nelze očekávat i u televize. Stejně jako u rádia.
Mnozí odpůrci specializace elektronických médií tvrdí, že u nás nelze očekávat a hlavně ekonomicky uživit stanici, která se orientuje pouze na určité téma. S tím ale nesouhlasí marketingoví odborníci, kteří naopak vidí ve specializaci kanálů budoucnost. Pokud se totiž vybere chytlavý žánr vysílaného programu a předem se definuje pro koho je stanice určena, lze pro takovou stanici získat reklamu, protože inzerent ví, pro jakou cílovou skupinu obyvatelstva je prezentován jeho produkt.
Samozřejmě záleží na managementu televizního kanálu, jak úspěšný produkt vyrobí. To že specializovaný kanál má své místo na trhu nás přesvědčuje např. National Geographic Channel, MTV, Eurosport, CNN, Fox Kids, TV Shop, Discovery nebo třeba německý 9 Live, jež se zabývá kvízi na televizní obrazovce.
Televize přes kabel – specializované kanály
Český divák sleduje specializované kanály prostřednictvím placené televize. České sítě Karneval a UPC se právě specializují na vyprofilované kanály a ve své programové nabídce naleznete mnoho těchto stanic, jež jsou s českým dabingem. Pokud se jedná o kanály globálních sítí (AXN, Eurosport, Romantica apod.). Ovšem jsou tu již domácí první vlaštovky, které se rozhodly jít do nelítostného boje o přežití, viz Galaxie Sport či Očko. O vstup na tento trh se zatím marně pokouší i česká teleshoppingová Nat 1.
Aby ale tento trh se specializovanými kanály mohl fungovat a optimálně se rozvíjet, musí o něj zájem projevit co nejvíce lidí. Tito abonenti kabelových společností musí nabídku dostat za přijatelnou cenu a zároveň získat pocit, že si tuto vymoženost mohou dovolit.
Proto bylo šokem, kdy se oznámilo, že kabelové televize budou zdaňovány ne 5, ale 22% DPH. Později se ale ukázalo, že přeřazení televize přes kabel do vyšší sazby DPH navrhlo omylem ministerstvo financí a poslanci vládní koalice ve spolupráci s ministerstvem chybu napravilo. „Vláda schválila poslanecký návrh novely zákona o rozpočtových pravidlech, který zachovává provoz televize po kabelu v nižším daňovém pásmu,“ řekla k tomuto „problému“ Anna Veverková, mluvčí vládního kabinetu.
Ministerstvo financí nejdříve omylem doporučilo přeřadit kabelové televize trvale do vyšší sazby DPH. To se mělo stát od ledna 2004. Poté však zjistilo, že Evropská unie umožňuje je ponechat ve snížené sazbě. Chybu napravilo v novém zákoně o DPH, který však má platit až od května příštího roku. I to by tedy mohlo vést ke zbytečnému čtyřměsíčnímu zdražení. Výrazně proti tomu protestovaly i kabelové společnosti. Musely by totiž řešit dilema, zda riskovat úbytek zákazníků a na pár měsíců zdražit, či zaplatit daň z vlastní kapsy.
UPC a Karneval zdražují
Ceny kabelové televize na českém trhu se v posledních šesti letech zvýšily zhruba na dvojnásobek. Obvyklou základní nabídku kolem 30 programů nyní zákazník pořídí kolem 400 korun měsíčně, zatímco v roce 1998 to bylo přibližně 200 korun. Největší kabeloví operátoři zdůvodňují zvyšování cen investicemi do sítí a rozšiřování počtu programů.
Ceny kabelových operátorů v polovině 90. let byly podle mluvčího UPC Františka Maliny v důsledku boje o trh výrazně podhodnoceny. Nyní po naplnění trhu a jeho ovládnutí několika silnými firmami se firmy snaží získat zpět alespoň část investic do modernizace sítí. Na cenách se podle Maliny projevuje i růst nákladů, například na úhradu autorských poplatků nebo dabingu.
„Růst cen byl doprovázen růstem počtu kanálů, zejména v češtině, investicemi do sítí pro rozvoj dalších služeb jako internet a zkvalitňováním video služeb,“ doplnil obchodní ředitel TES Media Dušan Jelínek.
UPC, která je s 370.000 zákazníky největší firmou na trhu, nyní za nabídku 30 programů Klasik inkasuje měsíčně 398 korun. V příštím roce chystá zvýšení poplatku na 419 korun. V roce 1998 nabízel předchůdce UPC, společnost Kabel Plus, kabelovou televizi za 210 korun za měsíc. Společnosti TES Media a Intercable, které nabízejí služby pod značkou Karneval, si nyní za základní nabídku účtují 449 korun. V minulosti se ceny dvojky a trojky na trhu, které mají dohromady 270.000 klientů, pohybovaly pod úrovní UPC.