Nemáme o domácí fotbalovou ligu zájem. Možná vám vyhovíme, budeme o tom uvažovat. To vzkázaly všechny české televize Českomoravskému fotbalovému svazu (ČMFS). Ten je zaskočen a nechápe, že se v Česku nekonají obchodní boje o televizní práva.
Je to kartelová dohoda, kterou by se měl zabývat antimonopolní úřad? Chtějí nás položit? O co jim vlastně jde? To jsou jen některé otázky, které si s největší pravděpodobností nyní klade Jaroslav Vacek, místopředseda ČMFS.
Na konferenci Sport Marketing & Sponzoring, která se konala minulý týden v Praze, totiž zástupci českých televizí vyrukovali s prohlášeními, jež Vacka evidentně vyváděla z míry.
Šéfredaktor sportovní redakce České televize (ČT) Otakar Černý suše oznámil, že veřejnoprávní televize se nechystá bojovat s TV Nova o televizní přenosová práva Gambrinus ligy. Své vyjádření navíc vypointoval tím, že pokud komerční televize nebudou mít o práva zájem, tak svazu ČT vypomůže. Ale za přijatelnou cenu.
„Ujistil jsem Novu, že nechceme vytvářet konkurenční prostředí a do fotbalové ligy bychom vstoupili jen v případě, že by ji komerční televize opustily,“ prohlásil Černý a touto větou šokoval svazového místopředsedu. „Takové prohlášení mě děsí. Vždyť konkurenční prostředí je hybnou silou trhu,“ žasl Vacek a naznačil, že by dohoda televizí mohla být námětem Úřadu pro hospodářskou soutěž.
„My si nemůžeme dovolit vysílat sportovní pořad, který by neměl odpovídající sledovanost, ani kdybychom ho dostali zadarmo,“ řekl Petr Chajda, výkonný ředitel České produkční 2000, který na konferenci zastupoval Novu. Připomněl, že divácký podíl nejsledovanější televize na trhu se pohybuje nad 40 procenty, což ve sportu na Nově momentálně splňují jen zápasy fotbalových reprezentantů. Fotbalová liga je s 38 procenty těsně pod touto hranicí.
Přesto se s největší pravděpodobností český fotbalový fanoušek nemusí obávat, že by prvoligový fotbal neviděl volně na obrazovce. Televizní práva pro další sezonu Gambrinus ligy zřejmě opět zakoupí televize z Barrandova. Rozhodnout se má tento týden. „Současná vysílací práva vyprší posledním utkáním, které bude v polovině května. S dosavadní spoluprací s TV Nova jsem nadmíru spokojen,“ nechal se slyšet Jan Kinda, ředitel společnosti STES, která se pro ČMFS stará o marketingové aktivity a prodej televizních práv.
Prima TV: Rádi bychom hokejovou extraligu
Naopak zajímavý obchodní boj by se mohl strhnout mezi Českou televizí a komerční televizí Prima. Už vloni v létě totiž generální ředitel Prima TV Martin Dvořák oznamoval, že se chtějí utkat o televizní práva hokejové extraligy. Tehdy na tyto informace reagoval šéf sportu na Kavčích horách zdrženlivě, stejně jako minulý týden.
Přesto se našemu serveru na podzim minulého roku podařilo s Černým na toto téma udělat rozhovor, z kterého vyplynulo, že „hokej je pro nás (ČT) výkladní skříní. Ať se bojí BPA (společnost, která obchoduje s televizními právy k extralize a formuli 1 pro Česko – pozn.aut.), my hokej umíme!“
Pro Primu i nadále má být ze sportovních přenosů pomyslnou výkladní skříní formule 1, nebrání se ani případným dalším fotbalovým pondělkům. O prezentaci dalších sportů (kromě extraligy) na své obrazovce vedení Primy však neuvažuje.
ČT: Chcete abychom vysílali váš sport? Zaplaťte nám
Se zvláštní obchodní filozofií, podle vyjádření šéfa sportu, přichází veřejnoprávní televize. Bude se chovat komerčně. Přenosy a pořady nebude kupovat, naopak si za ně nechá platit.
Tato slova znervózněla zástupce chudších a menšinových sportů. Ti naopak věřili, v čele s fotbalovým místopředsedou Vackem, že po navýšení tzv. koncesionářského poplatku, jenž navíc má platit povinně každá domácnost, ČT nebude dělat drahoty a naopak se bude snažit plnit veřejnoprávní službu vysíláním i takových sportovních akcí, jako je volejbal, basketbal nebo házená.
„Přestaneme nakupovat drahá televizní práva, místo toho budeme vysílat sportovní akce, jejichž organizátoři si sami seženou sponzory,“ nastínil Černý nový trend Kavčích hor, aniž by však upřesnil, jak daleko chce v této koncepci zajít.
Není ani jasné, zda ČT uvažuje o dalších nákupech televizních práv prestižní fotbalové Ligy mistrů nebo hokejových či fotbalových šampionátů. Naopak Černý potvrdil, že svazům volejbalu, basketbalu a házené již odeslal dopis, v němž jim oznámil, že jejich sporty budou v televizi, jen když na ně bude chodit odpovídající počet diváků a zaplatí si je.
Podle Vacka splní nová kritéria České televize bez problémů jen pořadatelé motoristických podniků, kteří nemají nouzi o sponzory a potřebují je prezentovat. Komerční televize nedávají méně sledovaným sportům ani tuto možnost.
A co na to placená Galaxie Sport? Jednatel společnosti Michal Kratochvíl upozornil, že ani jejich sportovní specializovaný kanál nemůže ignorovat zákony nabídky a poptávky.
Černý: Sportovní kanál ČT? Záleží na Parlamentu
Mnoho let se spekuluje o sportovním veřejnoprávním kanálu, který by mohl existovat díky digitalizaci. Ovšem v nejbližších letech se s ním fakticky nepočítá. Černý navíc se nemíní na toto téma vůbec bavit a vždy se snaží vyhnout odpovědím. Nejnověji se alespoň podařilo z úst šéfa sportu ČT „vydolovat“ krátké vyjádření: „Je to otázka peněz, záleží na Parlamentu.“
Podle dostupných informací by Česká televize na spuštění digitalizovaného vysílání potřebovala miliardu korun.
Zástupci jednotlivých televizí se ale na konferenci shodli, že ani digitalizace sportovní příznivce zcela neuspokojí. Český trh je malý a zvýšením počtu kanálů se ještě víc rozmělní.