Rádio veřejné služby nesmí ztratit ambice oslovovat na trhu všechny, kteří chtějí kvalitní zpravodajství a publicistiku. Takto lze ve stručnosti charakterizovat představu nové ředitelky ČRo1 Radiožurnálu o směrování vlajkové lodi Českého rozhlasu. V praxi to tak zřejmě bude znamenat otevření se Radiožurnálu širším posluchačským skupinám, tj. především omlazení jeho auditoria.
Dva týdny v čele Radiožurnálu
Plná optimismu a nadšení do nové práce. Tak působila Barbora Tachecí v nedělním pořadu Média a svět. „Jsem především strašně mile překvapena lidmi, kteří mě obklopují. Za těch 14 dní jsem se opravdu ještě nesetkala s neochotou, odmítnutím nebo nepochopením. Já tam potkávám milé lidi, kteří jsou připraveni pracovat a těší se na to. A to je ten největší poklad, který mě tam mohl potkat,“ svěřila se o svém novém působišti ředitelka Radiožurnálu. Právě podporu a ochotu ke změnám bude od svých podřízených při své misi v rádiu veřejné služby nejvíc potřebovat.
Sama Tachecí byla ohledně připravovaných změn na Radiožurnálu „tajemná jako hrad v Karpatech“. Podle ní musí její záměry nejdříve projednat a schválit programová rada Českého rozhlasu, která by měla zasednout na začátku prosince.
Nová ředitelka Radiožurnálu připustila, že jedním ze slabších míst stanice byla hudba. Jinak nechtěla své další výhrady vůči současné podobě Radiožurnálu prezentovat. Podle jejích slov by se Radiožurnál měl rovněž soustředit na „zvýšení kvality zpravodajství a publicistiky, jak se na rádio veřejné služby sluší.“ Jádro úspěchu své stanice totiž vidí právě v kvalitní novinářské práci, kvalitním zpravodajství a kvalitní publicistice. „To je nezpochybnitelná věc, ve které budeme pokračovat,“ uvedla Barbora Tachecí v rozhovoru s moderátorem pořadu Media a svět Petrem Skočdopole.
Chlapci a děvčata, z vandru domů, zpátky k nám
Překvapivě o něco sdílnější byl šéfredaktor Radiožurnálu Jan Pokorný. Ten po přechodnou dobu od odvolání někdejšího ředitele Radiožurnálu Miroslava Konvaliny – psali jsme o tom v článku Miroslav Konvalina odvolán z funkce ředitele ČRo 1 – Radiožurnálu – stanici vedl a nad příchodem Tachecí do rádia jásá.
„Za naše zpravodajství se rozhodně nestydíme – za jeho obsah. V čem máme problém, je to, že my jsme tak trochu stydliví a že se bojíme ty věci do posluchačů hustit pod tlakem, tak jako to dělají privátní rádia,“ uvedl Pokorný a naznačil, že právě marketing a selfpromotion jsou další oblasti, kde současný Radiožurnál tlačí pata a kde očekává využití zkušeností z komerční sféry nové ředitelky. “Věřím, že přichází ta doba, kdy budeme důrazněji dbát i na ten náš marketing,“ dodal k tomu Pokorný.
Změny již od ledna. Čeká nás revoluce?
Proces přeměny Radiožurnálu je teprve v přípravné fázi a co všechno programová rada nové ředitelce schválí, není v tuto chvíli jasné. Z uniklých informací, obecných prohlášení ale i z vlastního poslechu této stanice není zas tak obtížné si vytvořit alespoň rámcovou představu, co by Radiožurnál v příštím roce mohlo čekat. Některá média v této souvislosti neváhají použít i termín revoluce.
Dá se předpokládat, že se Radiožurnál více otevře mladším posluchačům a zjednoduší a zpřehlední svoji programovou strukturu. Podle nejnovějšího vydání časopisu Týden 48/07 by měly být dokonce zrušeny některé pořady jako Motožurnál či Dva na jednoho a zavedeny programové bloky. Větší dynamice programu se má přizpůsobit i zvukový obal rádia. Změna hudební dramaturgie je evergreen a mluví se o ní i nyní. Rovněž se dá očekávat, že Radiožurnál bude změny velmi aktivně komunikovat a že se bude snažit výsledky své práce posluchačům prodat. Zcela jistě jej tedy bude na začátku roku všude plno.